Odbor za poljoprivredu

Izvješće Odbora za poljoprivredu s 59. sjednice o temi raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države

59. sjednica Odbora za poljoprivredu Hrvatskoga sabora održana je 23. siječnja 2019. godine u zgradi Hrvatskoga sabora, Trg Sv. Marka 6, dvorana Ivana Mažuranića. Sjednici su uz članove Odbora za poljoprivredu nazočili predstavnici Ministarstva poljoprivrede, Ministarstva financija, Državnog odvjetništva Republike Hrvatske, Hrvatske gospodarske komore, Udruge OPG Hrvatske „Život“, Agrokor grupe, Osatina Grupe, Hrvatske zajednice županija, Udruge gradova Republike Hrvatske, Udruge općina Republike Hrvatske i zastupnici u Hrvatskom saboru.

Na sjednici je provedena rasprava o provedbi programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države

Kašnjenje u donošenju Programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske utječe i na odgodu raspisivanja natječaja za raspolaganje zemljištem uvodno je istaknuo Tomislav Panenić, predsjednik Odbora za poljoprivredu,  podsjetivši i na problem s kojim se susreću čelnici  jedinica lokalne samouprave, a koji se odnosi na provedbu Zakona o postupku izvanredne uprave u trgovačkim društvima od  sistemskog značaja za RH, vezano uz raspolaganje državnim poljoprivrednim zemljištem koje koristi Agrokor grupa. 
Od 351 jedinice lokalne samouprave Ministarstvo poljoprivrede dalo je suglasnost na Programe raspolaganja državnim poljoprivrednim zemljištem za 79 jedinica lokalne samouprave kojima je obuhvaćeno oko 65 000 ha zemljišta istaknuo je predstavnik Ministarstva poljoprivrede. Ostale jedinice lokalne samouprave su u postupku izrade ili postupku nadopune predloženih programa. Po dobivanju suglasnosti  JLS će pokrenuti  postupke objave natječaja. Ministarstvo poljoprivrede izradilo je provedbene akte, a zbog usklađivanja cijene zakupa u tijeku je izrada Pravilnika o revalorizaciji cijene zakupnine poljoprivrednog zemljišta. 
U raspravi je istaknuto kako su zakonom određeni rokovi za izradu Programa raspolaganja prekratki, a državnim institucijama i javnopravnim tijelima Zakonom nisu određeni rokovi, pa isti nisu  pravovremeno odgovarali na zahtjeve JLS što je dovelo do usporavanja izrade Programa. Ukazano je na potrebu snažnije koordinacije institucija i javnopravnih tijela kako bi se državno poljoprivredno zemljište što prije stavilo u funkciju. Uz navedeno upozoreno je i na probleme vezane uz obveze jedinica regionalne samouprave koje proizlaze iz odredbi Zakona. U raspravi je upozoreno  i na moguć sukob interesa vezano uz sudjelovanje potencijalnih korisnika poljoprivrednog zemljišta u proces donošenja Programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem, a koji su članovi općinskog ili gradskog vijeća. Upozoreno je i na razlike u sastavu povjerenstava propisanih odredbama članaka 31. i 65. Zakona. Postavljen  je i upit o pravnoj osnovanosti  donošenja pravilnika o revalorizaciji cijene poljoprivrednog zemljišta. Uz prijenos prava i obveza nad korištenjem poljoprivrednog zemljišta kojim raspolaže Agrokor Grupa zatraženo je obrazloženje obveza koje iz istog proizlaze za čelnike jedinica lokalne samouprave.
Člankom 41. Zakona o poljoprivrednom zemljištu propisani su načini prenošenja prava i obveza nad korištenjem poljoprivrednog zemljišta, a  isti članak do sada je konzumiralo 16 čelnika jedinica lokalne samouprave potpisavši anekse na ugovore s Agrokor grupom odgovorio je predstavnik Ministarstva poljoprivrede. Ministarstvo poljoprivrede uz isto je jedinicama lokalne samouprave poslalo i uputu o postupanju. 
Predstavnik Državnog odvjetništva Republike Hrvatske podsjetio na stav Državnog odvjetništva kojim je temeljem odredbi članka 43. stavka 15. Zakona o postupku izvanredne uprave u trgovačkim društvima od sistemskog značaja za Republiku Hrvatsku ex lege izvršen prijenos svih prava ranije sklopljenih ugovora na nova društva Agrokor +, a nagodba ima snagu ovršne isprave.  Nadalje,  stavkom 19. istog članka nedvojbeno je propisano kako se obveza odnosi i na sve treće osobe i tijela koje nisu sudjelovalo u postupku nagodbe. Slijedom navedenog istaknuo je kako sklapanje  aneksa ugovora o korištenju poljoprivrednog zemljišta kod prijenosa prava i obveza nije nužno, ali je korisno. Državno odvjetništvo spremno je u zakonom propisanim rokovima dati pravno mišljenje. Podsjetio je i kako je odredbama Zakona o poljoprivrednom zemljištu propisana mogućnost revalorizacije cijena poljoprivrednog zemljišta.

Zaključno je predsjednik Odbora zatražio dostavu pisanog mišljenja od strane Ministarstva poljoprivrede, Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta i Državnog odvjetništva Republike Hrvatske, a vezano uz tumačenje članka 43. stavka 15. Zakona o poljoprivrednom zemljištu i predložio da se jedinicama lokalne samouprave uz prijedlog aneksa ugovora dostave  i sklopljeni ugovori i gospodarski programi raspolaganja vezani uz iste.

PREDSJEDNIK ODBORA
Tomislav Panenić