Odbor za poljoprivredu Hrvatskoga sabora raspravio je, u svojstvu matičnog radnog tijela, na 4. sjednici održanoj 19. rujna 2024. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 25. srpnja 2024. godine.
Nakon uvodnog izlaganja predstavnika predlagatelja u raspravi su pozitivnim ocijenjene izmjene koje bi trebale rezultirati smanjenjem potencijalnih prijevara u korištenju potpora koje se financiraju iz europskih poljoprivrednih fondova. Upitano je hoće li isto predstavljati novi administrativni teret za poljoprivrednike, te da li je, obzirom na predloženu dopunu članka 8.a., Agencija za plaćanje u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju kadrovski i stručno kapacitirana za obavljanje dodatnih poslova. U tom smislu je, a u odnosu na članak 15. kojim se predlaže da, uz Ministarstvo poljoprivrede, javnu savjetodavnu službu obavlja i Agencija, postavljen upit razmišlja li se o izmjeni kompletne arhitekture javne savjetodavne službe i osiguranju dodatnih sredstava za rad savjetodavaca. Postavljen je i upit o financiranju privatne savjetodavne službe te na koji način će to funkcionirati. Rečeno je da je u dosadašnjem članku 8a postojala mogućnost da Agencija zatraži od korisnika dopunu ili obrazloženje dostavljenih dokumenata, a ovim prijedlogom ta se mogućnost briše, što izaziva bojazan da će mnogo projekata biti odbijeno jer nedostaje neka sitnica, te je zatraženo pojašnjenje takvog prijedloga.
Postavljen je upit hoće li sudjelovanje u Mreži podataka o održivosti poljoprivrednih gospodarstava, za poljoprivrednike biti obvezno ili dobrovoljno, kako je to bilo do sada. Zatraženo je i pojašnjenje o razlozima zbog kojih se u članku 20. predlaže da se u Evidenciju pčelara i pčelinjaka upisuju subjekti odgovorni za objekte u kojima se drže pčele, a ne fizičke i pravne osobe koje su odgovorne za pčele i pčelarske proizvode, kako je to propisano važećim Zakonom. Predloženo je da se člankom 21., kojim se mijenja članak 141. stavak 7., a odnosi se na sprječavanje izvršenja kontrole na terenu, dopuni s tekstom: „osim u slučajevima više sile ili izvanrednih okolnosti“, a iz razloga što se iz izuzeća koja se predlažu člankom 8.g. ne može sa sigurnošću utvrditi da se ista mogu primijeniti i na ovaj članak. Kako se člankom 23. ovog akta, kao razlog za donošenje odluke o povratu sredstava od korisnika, navodi i administrativna pogreška nadležnog tijela, koja je utvrđena naknadnom administrativnom kontrolom i/ili kontrolom na terenu koja je nastala prilikom odobravanja ili isplate potpore, u raspravi je istaknuto kako je isto u suprotnosti s člankom 59. stavkom 5. Uredbe 2021/2116 koja kaže da države članice osiguravaju mehanizme kojima se posebno osigurava da države članice ne izriču kazne ako je do neusklađenosti došlo zbog pogreške nadležnog tijela ili nekog drugog tijela, te ako nije bilo razumno očekivati da bi osoba na koju se administrativna kazna odnosi mogla otkriti pogrešku. U raspravi je istaknuto kako su kontrola financiranja i smanjenje zlouporaba u korištenju sredstava itekako važni, no upozoreno je kako sama sumnja na prijevaru podrazumijeva i odgodu u provedbi, izbacivanje s rang liste ili odbijanje odobravanja isplate sredstava, što u konačnici znači i zaustavljanje poljoprivredne proizvodnje na duže razdoblje. U tom smislu ukazano je na potrebu iznalaženja drugačijeg modela kontrole financiranja, kojim bi se osigurao nastavak poljoprivredne proizvodnje, a kažnjavanje provodilo samo u slučaju utvrđivanja nepravilnosti. Upitano je i za razloge zbog kojih je iz ovog akta u potpunosti izuzeta mogućnost da korisnici, na zahtjev Agencije dopune ili naknadno obrazlože dostavljenu dokumentaciju u provedbi postupaka dodjele potpore.
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva ulaže napore kako bi se na najmanju potrebnu mjeru svelo administrativno opterećenje poljoprivrednika, odgovorio je predstavnik predlagatelja. Nova sistematizacija Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju rezultirat će novom strukturom u radu Agencije i ojačati kapacitete rada, a prijedlog Zakona usuglašen je s Agencijom i praksom koju su do sada imali u svom radu. Sredstva za financiranje savjetodavne službe osigurana su u Strateškom planu Zajedničke poljoprivredne politike 2023. – 2027., a Hrvatska agronomska komora provodi certificiranje privatnih savjetodavaca i ima mogućnost korištenja sredstava iz natječaja u okviru Strateškog plana. Pravilnikom će se jasnije propisati obveze poljoprivrednika vezane uz sudjelovanje u Mreži podataka o održivosti poljoprivrednih gospodarstava. Na upit o predloženim izmjenama pri upisu subjekata u Evidenciju pčelara i pčelinjaka, odgovoreno je kako se istima proširuje obuhvat upisnika. Ministarstvo poljoprivrede razmotrit će, pri izradi Konačnog prijedloga zakona, prijedloge izrečene u raspravi vezane uz članke 21. i 23. ovog akta. Predstavnica predlagatelja istaknula je kako je zbog novog normativnog okvira Zajedničke poljoprivredne politike, ovim aktom jasnije propisuju nacionalne nadležnosti u provedbi Zajedničke poljoprivredne politike.
Nakon provedene rasprave Odbor za poljoprivredu je većinom glasova (6 glasova „ZA“, i 1 glas SUZDRŽAN) odlučio predložiti Hrvatskome saboru usvajanje slijedećih
Z A K LJ U Č A K A
1.PRIHVAĆA SE PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLJOPRIVREDI;
2.SVA MIŠLJENJA, PRIMJEDBE I PRIJEDLOZI IZNIJETI U RASPRAVI O PRIJEDLOGU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLJOPRIVREDI UPUĆUJU SE PREDLAGATELJU RADI PRIPREME KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnicu Marijanu Petir, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Marijana Petir