Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o provedbi Državnoga pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja, u razdoblju od 10. lipnja 2008. do 31. prosinca 2009. godine

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 31. sjednici 13. srpnja 2010. godine Izvješće o provedbi Državnoga pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja, u razdoblju od 10. lipnja 2008. do 31. prosinca 2009. godine, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora, dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 24. lipnja godine 2010., KLASA: 600-01/10-01/02, URBROJ: 65-10-02.

Odbor je pitanje raspravio kao matično radno tijelo.

Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnici podnositelja Izvješća.

Temeljem članka 48. Državnoga pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja, Vlada Republike Hrvatske podnijela je Hrvatskome saboru Izvješće o provedbi Standarda u razdoblju od 10. lipnja 2008., kada je stupio na snagu, pa sve do konca 2009. godine. Izvješće je izrađeno na temelju podataka što ih je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa primilo od osnivača osnovnoškolskih ustanova.

Izvješće se odnosi na 27 od 28 mjera označenih koeficijentom izvodljivosti (Ki) „0“, a to su oni zahtjevi i standardi koji su stupili na snagu već časom donošenja Standarda i trebalo im je udovoljiti odmah. Evidentno je da se većina tih mjera Standarda ostvaruje u skladu s planiranim, ali predlagatelj u zaključnom dijelu ipak ističe sljedeće poteškoće i nudi rješenja:

Mjerila za ustroj mreža škola na područjima županija. Ova mjerila nisu ispunjena iz razloga što znatan broj osnivača nije Ministarstvu dostavio prijedlog mreže škola premda su to bili dužni učiniti do 2. kolovoza 2009.

Mjerila za broj razrednih odjela u osnovnoj školi kao samostalnoj ustanovi. U skladu s Programom gospodarskog oporavka, ova mjerila valja preispitati. Škole koje navedene uvjete ne ispunjavaju mogu se spojiti s drugom školom, odnosno postati područnom školom. Rješenje je i u novoj mreži škola, a ne samo izgradnji novih škola.

Mjerila za broj učenika u razrednome odjelu i odgojno-obrazovnoj skupini su ostvarena, no potrebno je izmijeniti odredbu prema kojoj u kombiniranim razrednim odjelima od tri i četiri razreda ne mogu biti uključeni učenici s teškoćama.

Mjerila za trajno profesionalno usavršavanje, napredovanje ravnatelja, učitelja i stručnih suradnika te mjerila za osposobljavanje i stručno usavršavanje ostalih radnika. Većina odgojno-obrazovnih radnika škole usavršava se na razini županije, ali je u nekim županijama i školama naglašen problem odlaska na stručne skupove na državnoj razini. Ubuduće za navedenu mjeru u državnome proračunu bit će potrebno planirati dodatna financijska sredstva.

Mjerila za prostor i opremu u osnovnoj školi primjenjuju se u svim novoizgrađenim školama, iako je izgradnja škola započela prije donošenja Standarda. Proteklih nekoliko godina napravljen je velik pomak u izgradnji, rekonstrukciji i opremanju obrazovnih ustanova ali nije realno očekivati takav opseg ulaganja i u narednim godinama.
Mjerila učeničkog standarda djelomično se ostvaruju, a između županija postoje razlike. Osnivači škola u šest županija nisu osigurali prehranu za veći broj učenika. Na temelju navedenoga, potrebno je odgoditi rokove provedbe do kraja 2012. godine (Ki = 2).
Općenito se u dijelu zaključka o mogućnosti provedbe Standarda ustvrđuje da se Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa obvezalo Planom provedbenih aktivnosti Programa gospodarskog oporavka da će Vladi RH do kraja 2010. predložiti mrežu škola i programa, što će pridonijeti efikasnijem planiranju kapitalnih projekata te racionalnijem korištenju sredstava za opremanje odgojno-obrazovnih ustanova.

S obzirom da se radi o prvom izvješću o provedbi Državnog pedagoškog standarda za osnovnoškolski sustav odgoja i obrazovanja, sudionici rasprave ukazali su na podatke o sadržajima i potrebne zaključke koji su ovoga puta izostali a podnositelj Izvješća trebao bi o njima voditi računa. Tako treba ubuduće ukloniti nedostatke u Izvješću kada se radi o nekim zahtjevima na području stručnog usavršavanja, stručnim suradnicima, ispunjavanju mjera higijensko-tehničkih uvjeta, školskim dvoranama i igralištima.

Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (7 "ZA" i 2 "PROTIV") odlučio predložiti Hrvatskome saboru da prihvati

IZVJEŠĆE O PROVEDBI DRŽAVNOGA PEDAGOŠKOG STANDARDA OSNOVNOŠKOLSKOG SUSTAVA ODGOJA I OBRAZOVANJA, U RAZDOBLJU OD 10. LIPNJA 2008. DO 31. PROSINCA 2009. GODINE

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu odredio je prof. dr. sc. Petra Selema, predsjednika Odbora, a u slučaju njegove spriječenosti prof. dr. sc. Miljenka Dorića, potpredsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK

Prof. dr. sc. Petar Selem