Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o provedbi Državnoga pedagoškog standarda srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja, u razdoblju od 10. lipnja 2008. do 31. prosinca 2009. godine

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 31. sjednici 13. srpnja godine 2010., Izvješće o provedbi Državnoga pedagoškog standarda srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja, u razdoblju od 10. lipnja 2008. do 31. prosinca 2009. godine, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora, dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 24. lipnja 2010. godine, KLASA: 602-01/10-01/01, URBROJ: 65-10-02.

Odbor je pitanje raspravio kao matično radno tijelo.

Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnici podnositelja Izvješća.

Temeljem članka 66. Državnoga pedagoškog standarda srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja, Vlada Republike Hrvatske podnijela je Hrvatskome saboru Izvješće o provedbi Standarda u razdoblju od 10. lipnja 2008. do konca 2009. godine.

Standardom se utvrđuju mjerila za materijalne, financijske, kadrovske i druge uvjete nužne za ostvarivanje odgojno-obrazovne djelatnosti i podjednak razvoj sustava školstva u Hrvatskoj. Izvješće se odnosi na one mjere i zahtjeve koji su bili označeni koeficijentom izvodljivosti Ki=0, a to standardi koji su stupili na snagu već časom donošenja Standarda i trebalo im je udovoljiti odmah.

Izvješće je izrađeno na temelju podataka što ih je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa primilo od osnivača školskih ustanova a statistički je prikazano u tabelarnom pregledu po županijama, s time što je pet županija dostavilo nepotpune podatke a dvije (Sisačko-moslavačka i Varaždinska) nisu dostavile tražene podatke pa su izostale u prikazu.

U zaključnom dijelu sažima se stanje na način da se za 14 mjerila daje pregled ispunjenosti koeficijenta Ki=0, iako Standard utvrđuje 17 grupa mjerila koje se odnose na ovaj koeficijent.

Od prikazanih 14 mjerila utvrđuje se da je trenutno ispunjeno njih 12, a za dva se iznose obrazloženja zbog kojih ni danas nisu djelomično ili potpuno provedena, iako su trebala biti ispunjena prije godinu i pol dana. Tako se obrazlaže zbog čega nije otvoreno ni jedno radno mjesto stručnjaka za održavanje računala i informatičke opreme; razlog bi bio u tome što nisu utvrđeni poslovi tih profila stručnjaka, budući da je sporno je li opis tih profila stvar Pravilnika o normi rada nastavnika u srednjoškolskoj ustanovi. Kada se radi o mjerilima za prostor i opremu u srednjoj školi za nove škole, u zaključku Izvješća ustvrđuje se da Standard propisuje osnovna mjerila za izvođenje gimnazijskih, umjetničkih i strukovnih programa za izgradnju novih škola, međutim potrebna su detaljnija mjerila koja se trebaju propisati u kurikulumima za različite profile srednjih škola. Pri tome postojeća mjerila treba preispitati posvuda gdje ne bi odgovarala gospodarskoj situaciji i mogućnostima državnog proračuna.

Općenito se u dijelu zaključka o provedbi Standarda ustvrđuje da se Ministarstvo obvezalo Planom provedbenih aktivnosti Programa gospodarskog oporavka da će Vladi RH do kraja 2010. predložiti mrežu škola i programa, što će pridonijeti efikasnijem planiranju kapitalnih projekata te racionalnijem korištenju sredstava za opremanje odgojno-obrazovnih ustanova.

U raspravi o Izvješću utvrđeno je, pored ostaloga, da je ono činjenično manjkavo pa da tako nedostaju ključni podaci po odjeljenjima i školama o broju tehničkog osoblja u školi, broju đaka putnika, broju igrališta i radionica, a nije odgovoreno na pitanja što se čini da bi se ispravilo prekoračenje maksimalnog broja učenika. Kritičkoj ocjeni da je broj stručnih suradnika nedovoljan jer jedan pedagog dolazi na 150 učenika a Standardom je propisano dvostruko više, suprostavljena je tvrdnja predstavnika podnositelja Izvješća prema kojoj Hrvatska raspolaže sa stručnim suradnicima kao malo koja zemlja s kojom se uspoređujemo. Ukazano je također na nedostatak odnosno neusuglašenost normativa za izgradnju i opremu škola između Državnog pedagoškog standarda i pravilnika koji treba konkretizirati utvrđene normative. Istodobno, izražena je ocjena da su materijalni uvjeti u srednjim školama danas bolji nego ikada.

Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (7 "ZA" i "PROTIV") odlučio predložiti Hrvatskome saboru da prihvati

IZVJEŠĆE O PROVEDBI DRŽAVNOGA PEDAGOŠKOG STANDARDA SREDNJOŠKOLSKOG
SUSTAVA ODGOJA I OBRAZOVANJA, U RAZDOBLJU OD 10. LIPNJA 2008. DO 31.
PROSINCA 2009. GODINE

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu odredio je prof. dr. sc. Petra Selema, predsjednika Odbora, a u slučaju njegove spriječenosti prof. dr. sc. Miljenka Dorića, potpredsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK

Prof. dr. sc. Petar Selem