Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, s Konačnim prijedlogom zakona, P. Z. br. 858

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 46. sjednici 12. srpnja 2011. Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, s Konačnim prijedlogom zakona, P. Z. br. 858, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. srpnja godine 2011., KLASA: 602-01/11-01/03, URBROJ: 65-11-02, uz prijedlog da se sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

Odbor je pitanje raspravio kao matično radno tijelo.

Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnici predlagatelja.

U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja predstavio je izmjene i dopune Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi kojima nastoji poboljšati segmente odgojno-obrazovnog sustava u kojima su uočene poteškoće. Tako Prijedlog propisuje da državni ured uprave odnosno Gradski ured na prijedlog stručnog povjerenstva donosi rješenje o prijevremenom upisu, odgodi upisa u prvi razred osnovne škole, privremenom oslobađanju od školovanja, primjerenom programu osnovnog ili srednjeg obrazovanja za učenike s teškoćama u razvoju i o uključivanju učenika u redoviti program radi prestanka razloga za primjereno školovanje. Prijedlog propisuje obvezno osnovno obrazovanje učenicima s višestrukim teškoćama u razvoju najdulje do 21 godine života. Budući da je u pripremi prijedlog zakona o umjetničkom obrazovanju, izmjenama ovog Zakona propisuje se da se u školama koje ostvaruju umjetničke obrazovne programe obrazovanje izvodi u skladu s posebnim propisom. Predlaže se dopuna odredbe o pedagoškim kompetencijama učitelja, nastavnika i stručnih suradnika na način da Ministar donosi okvirni program pedagoških kompetencija. Nadalje, nastoji se pojednostaviti i roditeljima učiniti jeftinijim vođenje evidencije o učenicima na način da se od prvog do osmog razreda osnovne škole izdaju svjedodžbe za razliku od dosadašnje prakse da se učenicima izdaju učeničke knjižice. Racionalizacija i ušteda financijskih sredstava razlozi su i odredbe o natječajima, koje školske ustanove, umjesto u općeinformativnom tisku, prema Prijedlogu objavljuju na mrežnim stranicama i oglasnim pločama Hrvatskoga zavoda za zapošljavanje, te mrežnim stranicama i oglasnim pločama školskih ustanova. Predlaže se donošenje posebnog provedbenog propisa kojim će se urediti način evidencije radnog vremena za radnike školskih ustanova. Predlaže se izmjena sastava školskog odbora, na način da u školskom odboru nisu više zastupljeni članovi koje predlažu uredi državne uprave odnosno Ministarstvo uprave za škole kojima je osnivač Grad Zagreb, kao i izmjene odredbe o raspuštanju školskog odbora. Konačno, Prijedlog prolongira rok stupanja na snagu odredbe postojećeg Zakona koja propisuje uvjete što ih moraju ispunjavati osobe koje se kandidiraju za ravnatelje školskih ustanova s 1. siječnja 2012. na 1. siječnja 2015., te ravnateljima školskih ustanova kojima prestaje ugovor o radu a koji su u trenutku prestanka nezaposleni i nisu navršili 65 godina života i 15 godina radnog staža omogućuje pravo prijave uredu državne uprave ili Gradu Zagrebu koji vodi evidenciju o radnicima za kojima prestala potreba za vrijeme dok ispunjavaju uvjete za zapošljavanje.

U raspravi su članovi Odbora podržali navedeni Prijedlog, posebno u dijelu kojim se rješava staus ravnatelja osnovnoškolskih ustanova. Međutim, pojedini članovi Odbora smatraju da bi staus ravnatelja s višom stručnom spremom nadležno Ministarstvo trebalo rješavati na konkretniji način od produljenja rokova unutar kojih se moraju steći propisani uvjeti za mjesto ravnatelja osnovnoškolske ustanove. Smatraju da bi Ministarstvo u suradnji s visokim učilištima trebalo osigurati doškolovanje za ravnatelje koji još nemaju visoku stručnu spremu.


Nakon provedene rasprave, Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru da d o n e s e

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i
obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi,

uz sljedeće a m a n d m a n e:


AMANDMAN I.
U članku 13. stavak 1. mijenja se i glasi:
"U članku 119. stavak 1. mijenja se i glasi:
(1) Školski odbor ima sedam članova, od kojih jednog člana bira i razrješuje radničko vijeće, a ako radničko vijeće nije utemeljeno, imenuju ga i opozivaju radnici neposrednim i tajnim glasovanjem, na način propisan Zakonom o radu za izbor radničkog vijeća koje ima samo jednog člana, a ostalih šest članova imenuje i razrješava:
- učiteljsko, nastavničko, odnosno odgajateljsko vijeće dva člana iz reda učitelja, nastavnika i stručnih suradnika,
- vijeće roditelja jednog člana iz reda roditelja koji nije radnik škole,
- osnivač tri člana samostalno."

Obrazloženje:
Odredbe važećeg Zakona su propisivale da osnivač na prijedlog ovlaštenih predlagatelja imenuje i razrješuje članove školskog odbora. Kako su u primjeni Zakona uočene politizacije navedene odredbe, predloženo je stavak izmijeniti kako bi se izbjegle politizacije i povećala odgovornost svih dionika u sustavu upravljanja školom.

AMANDMAN II.
U članku 15. stavak 1. mijenja se i glasi:
"U članku 124. stavku 2. iza riječi:"školske ustanove" briše se točka i dodaju se riječi "te ravnatelj školske ustanove."
Stavak 2. mijenja se i glasi:
"U stavku 5. riječ: "sadržaj" zamjenjuje se riječju: "djelokrug".

Obrazloženje:
Ravnatelj školske ustanove je poslovodni i stručni voditelj školske ustanove, odgovoran između ostalog i za stručni rad školske ustanove i kao takav treba biti i u sastavu učiteljskog odnosno nastavničkog odnosno odgajateljskog vijeća kojeg osim njega čine i svi učitelji, odnosno nastavnici i stručni suradnici školske ustanove.
Potrebno je da članak 124. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi sadrži i odredbe o razrednom vijeću i o razredniku, kao i odredbu da se djelokrug rada razrednog i učiteljskog, odnosno nastavničkog, odnosno odgajateljskog vijeća te drugih stručnih tijela školske ustanove uređuje statutom.

AMANDMAN III.
U članku 21. stavku 1. briše se točka i dodaju se riječi: "a ostali članovi školskog odbora nastavljaju s radom do isteka mandata."

Dodaje se stavak 3. koji glasi: "Pravilnik o evidenciji radnog vremena iz članka 10. stavka 1. ovog Zakona donijet će se u roku od devedeset dana od dana stupanja Zakona na snagu."

Obrazloženje:
S obzirom da se amandmanom na članak 13. stavak 1. predlaže imenovanje članova školskog odbora na različit način od dosadašnjeg, potrebno je prijelaznom odredbom jasno odrediti da stupanjem na snagu Zakona, prestaje mandat članovima školskog odbora imenovanih na prijedlog ureda državne uprave odnosno središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove opće uprave, a da ostali članovi školskog odbora nastavljaju s radom do isteka mandata.
Osim toga, Zakonom je potrebno odrediti u kojem će roku ministar nadležan za obrazovanje donijeti Pravilnik o evidenciji radnog vremena iz članka 10. stavka 1. ovog Zakona.


Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu odredio je prof. dr. sc. Petra Selema, predsjednika Odbora, a u slučaju njegove spriječenosti prof. dr. sc. Miljenka Dorića, potpredsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK

Prof. dr. sc. Petar Selem