Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 30. sjednici 13. srpnja godine 2010. Prijedlog izmjena i dopuna Državnog pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 8. srpnja godine 2010., KLASA: 600-01/10-01/05, URBROJ: 65-10-02.
Odbor je pitanje raspravio kao matično radno tijelo.
Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnici predlagatelja.
Predlagatelj polazi od ocjene da je većina mjera Državnog pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja čiji je koeficijent izvodljivosti nalagao da budu odmah ispunjeni doista i ispunjena, ali je uočena potreba za izmjenom pojedinih odredaba.
Takvi zahtjevi potječu u prvome redu iz potrebe da se ustroji racionalnija mreža osnovnoškolskih ustanova te je bilo potrebno propisati okvirne kriterije za minimalni broj učenika, s time da su iznimke moguće u točno određenim slučajevima: kad se radi o školama s otežanim uvjetima rada, školama koje provode odgoj i obrazovanje na jeziku i pismu nacionalnih manjina i onima u kojima se ostvaruju posebni programi za učenike s teškoćama, zatim o dislociranim odnosno udaljenim školama i školama s nekim drugim specifičnostima.
Potrebe racionalizacije odnose se također na ustroj razrednih odjela, s time što se i u ovom slučaju vodi računa o posebnim standardima kada se radi o učenicima s teškoćama u redovnim školama, učenicima koji su uključeni u nastavu u zdravstvenoj ustanovi, učenicima u kombiniranim razrednim odjelima, te onima za koje je nastava organizirana u kući.
Izmjenama se odgađa obveza zapošljavanja stručnih suradnika, budući da mogućnost zapošljavanja ovisi o osiguranim sredstvima iz državnog proračuna.
U svrhu racionalizacije unose se odgovarajuće izmjene i dopune prema kojima se predviđa korištenje zajedničkih učionica i kabineta za skupine srodnih nastavnih predmeta.
Osnovnim školama koje nemaju vlastitih školskih kuhinja omogućuje se da prehranu organiziraju na drugi način, budući da bi ustrajavanje na školskim kuhinjama pretpostavljalo zapošljavanje dodatnog izvannastavnog osoblja, što u postojećim prilikama nije moguće.
Konačno, predlaže se brisanje obveze i koeficijenta izvodljivosti za sadržaje poduke plivanja i vožnje biciklom, budući da, prema predlagatelju, ne pripadaju u Standarde, već u dokumente kao što su nastavni plan i program za osnovnu školu i školske kurikulume.
Predlagatelj zaključno ustvrđuje da će se izmjenom koeficijenta izvodljivosti pojedinih mjera Standarda odnosno prolongiranjem rokova za njihovu provedbu ispuniti obveza prema Planu provedbenih aktivnosti Programa gospodarskog oporavka.
U kraćoj raspravi ukazano je, pored ostaloga, na neka nesuglasja između postojećeg Standarda i odgovrajućeg pravilnika kada se radi o broju učenika, na što je predstavnik predlagatelja obrazložio da su državni pedagoški standardi donijeti 2008., a prvi puta se primjenjuju od protekle školske godine, tako da se, primjerice, zahtjevi o broju učenika po naravi stvari ne mogu primijeniti na razrede koji su u vrijeme donošenja Standarda već djelovali s brojem učenika većim nego što ih predviđa Državni pedagoški standard, pa se Standard može primijeniti samo na razrede nastale nakon njegovog stupanja na snagu.
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (7 ZA i 2 PROTIV) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese
IZMJENE I DOPUNE DRŽAVNOG PEDAGOŠKOG STANDARDA OSNOVNOŠKOLSKOG SUSTAVA ODGOJA I OBRAZOVANJA
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je prof. dr. sc. Petar Selem, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove spriječenosti, prof. dr. sc. Miljenko Dorić, potpredsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK
prof. dr. sc. Petar Selem