Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Nacionalnoj zakladi za znanost, visoko školstvo i tehnologijski razvoj Republike Hrvatske, s Konačnim prijedlogom zakona, P. Z. br. 572

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 31. sjednici 13. srpnja 2010. godine Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Nacionalnoj zakladi za znanost, visoko školstvo i tehnologijski razvoj Republike Hrvatske, s Konačnim prijedlogom zakona, P. Z. br. 572, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 17. lipnja, KLASA: 643-02/10-01/01, URBROJ: 65-10-02, uz prijedlog da se sukladno članku 159. Poslovnika Hrvastkoga sabora Zakon donese po hitnom postupku.

Odbor je pitanje raspravio kao matično radno tijelo.

Uvodno obrazloženje podnio je predstavnik predlagatelja.

Prema obrazloženju predlagatelja, ovim se prijedlogom rješavaju sljedeća pitanja:

U uvjetima gospodarske krize i njenog utjecaja na financiranje znanstvenog sustava, potrebno je dodatno ojačati upravljačku strukturu Zaklade, koja bi osigurala učinkovitije upravljanje zakladnom imovinom i stvorila uvjete za vlastito jačanje putem dodatnih sredstava izvan državnog proračuna. U tu svrhu, predlažu se nova zakladna tijela: izvršni direktor i znanstveni odbori.

Znanstveni odbori nova su tijela koja trebaju provoditi poslove znanstvenih recenzija, evaluacije i predlagati Upravnom odboru projekte za financiranje.

Postojeći Upravni odbor se prema istome P.Z.-u konstituira tako da Hrvatski sabor ubuduće imenuje i predsjednika Upravnog odbora neposredno, povjeravajući na taj način ovome dužnosniku najveću odgovornost za vođenje Zaklade.

Izmjenama bi se utvrdilo da Upravni odbor Zaklade predlaže Hrvatskome saboru na donošenje Strateški plan Zaklade za petogodišnje razdoblje, s razradom ciljeva i programa koji su u skladu s dugoročnim pravcima razvoja Hrvatske. Strateški plan Zaklade treba otvoriti prostor razvoju prioritetnih znanstvenih područja i jačoj integraciji hrvatskog znanstvenog sustava u europski istraživački prostor, uz daljnje važne zadaće kao što su povezivanje znanstvenih istraživanja s inovacijskim i proizvodnim procesima te osiguravanje uvjeta za korištenje europskih fondova za znanost i inovacije.

Prijedlog Zakona utvrđuje zadaće i sastav znanstvenih odbora za sva područja znanstveno-istraživačkog rada financirana iz Zaklade.

Rasprava se velikim dijelom vodila oko pitanja bliske perspektive Nacionalne zaklade za znanost s obzirom da ni proračunski ni izvanproračunski prihodi za jačanje imovine Zaklade u posljednjih nekoliko godina nisu bili zadovoljavajući; kad bi se nastavila takva kretanja, Zaklada za godinu do dvije ne bi više mogla ispunjavati upravo one povećane obveze što ih je preuzela izmjenama i dopunama Zakona od prije godinu dana. Odbor je suglasan s izraženim stajalištem predstavnika predlagatelja da će još u ovoj godini poduzeti korake kako bi se obnovili proračunski i izvanproračunski prihodi Zaklade; ovoj drugoj svrsi treba pridonijeti i zastupljenost predstavnika poduzetnika u sastavu Upravnog odbora. U sklopu razmatranja financijske situacije Zaklade, razmotren je i prijedlog predsjednika Nacionalnog vijeća za znanost te je donesen zaključak da će Odbor poraditi na mogućnosti da se kao prihod Zaklade utvrdi dio proračunskog prihoda s osnova nekih trošarina.

Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (7 ZA i 2 PROTIV) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese

ZAKON O NACIONALNOJ ZAKLADI ZA ZNANOST, VISOKO ŠKOLSTVO
I TEHNOLOGIJSKI RAZVOJ REPUBLIKE HRVATSKE

uz sljedeće amandmane:

Amandman I.
U naslovu Zakona te u čl.1. st. (1) i u čl. 2. st. (2) mijenja se ime Zaklade, tako da glasi: Hrvatska zaklada za znanost.

Obrazloženje:
Zaklada se ne bavi visokim obrazovanjem niti joj takvu misiju treba pripisivati. Visokom naobrazbom trebaju se baviti sveučilišta i ostale visokoobrazovne institucije. Zaklada se treba baviti sustavnim financiranjem projekata u znanosti. Pored toga, s obzirom na činjenicu da postoji Znanstvena i tehnologijska politika Republike Hrvatske i dvije nezavisne agencije za njezinu provedbu, nije opravdano zadržavati u imenu Zaklade ni pojam „tehnologijski razvoj“. Stoga, ako je postojeće ime potrebno mijenjati, predloženo u ovome amandmanu bilo bi najprikladnije. Što se obilježja „hrvatsko“ tiče, slične središnje nacionalne ustanove u Europi nose određeno nacionalno ime pa se predlaže u tom smislu i kod Nacionalne zaklade za znanost, visoko školstvo i tehnologijski razvoj Republike Hrvatske.

Amandman II.
U članku 2. mijenja se stavak (3) tako da glasi:
(3) Sjedište Zaklade je u Zagrebu.
Iza stavka (3) dodaje se stavak (4) koji glasi:
(4) Općim aktom Zaklade uredit će se ustrojstvo i djelokrug ureda za obavljanje stručnih i administrativnih poslova za potrebe Zaklade.
Predloženi stavak (4) postaje stavak (5).

Obrazloženje:
Postojeća formulacija iz stavka (4) koja glasi: „…radi učinkovitijeg obavljanja poslova iz djelokruga Zaklade…“ smislena je utoliko što objašnjava razlog koji slijedi: „…ustrojavaju se uredi u Splitu, Rijeci i Osijeku…“. Kada se, međutim, briše odredba o uredima decentraliziranima izvan sjedišta Zaklade (Zagreb) tj. u Splitu, Rijeci i Osijeku, u tom slučaju postaje besmisleno odredbu „… a radi učinkovitijeg obavljanja poslova…“ zadržavati i dovesti u vezu s odredbom „… ustrojit će se ured čiji se djelokrug i ustrojstvo uređuju općim aktom Zaklade…“. Na ovaj način predložena formulacija stavka (2) na razini logike govori da bi se stručno-administrativni poslovi vodili „učinkovito“ i bez ustrojavanja stručno-administrativne službe, dakle neprofesionalno. Međutim, Zaklada ne bi ni mogla biti učinkovita niti u elementarnom smislu bez odgovarajuće stručno-administrativne službe. Zbog toga se u ovome amandmanu predlaže brisanje takvog nepotrebnog i zbunjujućeg pristupa, pogotovo što se prijedlogom preinake stavka (3) članka 2. P.Z. br.572 određuje da se pitanje jednog ili više ureda u službi Zaklade ne rješava više Zakonom, nego se prepušta regulativi Statuta Zaklade.

Amandman III.
U članku 5. kojim se mijenja članak 5. Zakona o Nacionalnoj zakladi za znanost, visoko školstvo i tehnologijski razvoj Republike Hrvatske u izmijenjenom stavku (1) broj šest zamjenjuje se brojem osam, a predloženi stavak (2) mijenja se tako da glasi:
(2) Kandidate za predsjednika i članove Upravnog odbora Zaklade, utvrđuje Vlada Republike Hrvatske, vodeći računa o zastupljenosti svih znanstvenih područja, i to četiri člana na prijedlog javnih znanstvenih instituta, dva člana na prijedlog Rektorskog zbora, a po jednog člana na prijedlog:
- Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti,
- nacionalnog vijeća za područje znanosti,
- Hrvatske udruge poslodavaca

Obrazloženje:
Ovim se amandmanom predlaže povećanje broja članova Upravnog odbora sa šest na osam odnosno sa sedam na devet uključujući predsjednika, i to iz razloga veće reprezentativnosti i uspješnijeg djelovanja Upravnog odbora s obzirom na potrebu financijskog jačanja Zaklade i jačanja stručno-znanstvenih kompetencija. Ujedno se predlaže da četiri kandidata za predsjednika i članove Upravnog odbora Zaklade Vlada Republike Hrvatske ne utvrđuje samostalno, već na prijedlog javnih znanstvenih instituta, kako bi se osigurala veća uključenost znanstvene zajednice u izboru predsjednika i članova upravljačkog tijela Zaklade.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu odredio je prof. dr. sc. Petra Selema, predsjednika Odbora, a u slučaju spriječenosti prof. dr. sc. Miljenka Dorića, potpredsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK

prof. dr. sc. Petar Selem