Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o Prijedlogu zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu, P. Z. br. 474

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 23. sjednici održanoj 26. studenog godine 2009., Pijedlog zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu, P. Z. br. 474, kojeg je je predsjedniku Hrvatskoga sabora, dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 12. studenog 2009, KLASA: 602-09/09-01/02, URBROJ: 65-09-02.

Odbor je pitanje razmotrio kao matično radno tijelo.

Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnici predlagatelja.

Prijedlog zakona nastoji otkloniti sadašnje stanje na području odabira udžbenika i udžbeničkog izdavaštva obilježeno velikim brojem udžbeničkih naslova kratkog trajanja i previsokih maloprodajnih cijena. Prijedlog zakona pretpostavlja donošenje novog Udžbeničkoga standarda koji će propisivati koji se udžbenici i dopunska nastavna sredstva za pojedine nastavne predmete smatraju obveznima za uporabu u nastavi, što će smanjiti težinu učeničke torbe, selektivnijim i strožim pristupom pitanju udžbenika i dopunskih nastavnih sredstava.

Nadalje, provođenjem detaljno utvrđenih javnih natječaja na kojima se odabiru najviše dva udžbenika koja su prošla ocjenu kvalitete, a na natječaju su ponudila najnižu cijenu, bit će niža cijena obveznih udžbenika.

Konačno, Prijedlog zakona propisuje obvezu prema kojoj – nakon detaljno utvrđenog postupka odobravanja udžbenika - stručni aktiv škole odabire jedan udžbenik iz svakog nastavnog predmeta a udžbenik u toj školi bit će u uporabi četiri godine. Na taj se način otvara veća mogućnost zamjene, odnosno preuzimanja udžbenika među učenicima.

U raspravi su razmotrena sva bitna pitanja novog zakonskog prijedloga, uspoređena s dosadašnjim rješenjima i iskustvima u provedbi dosadašnjih varijanti zakona o udžbenicima, a nastojalo se predvidjeti i što bi donijela i u kakvim bi se uvjetima provodila nova rješenja u izboru i korištenju udžbenika. Zaključeno je da se sadašnjem stanju umnožavanja naslova i kratkog vijeka udžbenika treba stati na kraj, kako iz potrebe da se djecu uči poštovanju prema knjizi, tako iz razloga socijalnog položaja najšire učeničke i roditeljske populacije.

Rasprava je nastojala odgovoriti na pitanja kao što su: kako izbjeći mogućnosti korupcije onih koji o izboru udžbenika odlučuju, osobito kroz donacije školama; treba li izbor činiti na razini škole ili ga prepustiti nastavnicima; da li je dovoljan izbor između dva udžbenika ili je potrebno da u izboru budu barem tri; na koji će način agencije uključne u postupak izbora udžbenika ocijenjivati predložene udžbenike i pod kojim će uvjetima u postupak moći uključivati ugledne stručnjake kao vanjske suradnike.

Ukazano je na moguće raskorake ako se ne uskladi odredba o evaluaciji udžbenika svake četiri godine s dinamikom donošenja nacionalnog obrazovnog kurikuluma i predmetnih kurikuluma.

Kao jedno od specifičnih pitanja postavlja se pitanje udžbenika s malim nakladama, bilo da se radi o udžbenicima za učenike na jezicima nacionalnih manjina ili za potrebe nekih strukovnih i drugih škola s veoma malim brojem polaznika za neke obrazovne profile; postavlja se pitanje jesu li dodatni financijski poticaji izdavačima predviđeni za takve slučajeve primjereni, nedovoljni ili možda previsoki.

Isticano je također da cijena ne može biti isključivi kriterij kod odabira udžbenika, ali je takvim primjedbama prigovoreno da je u prvom krugu odabira bitna kvaliteta, a tek nakon što se ta prva selekcija prođe, predlaže se da cijena bude konačni kriterij.

Posebno je naglašeno da odgovarajuća zakonska rješenja moraju poštovati postojeće normativne akte kao što su Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, a da bi se predloženi sustav mogao pokrenuti, potrebni su dokumenti kao što su udžbenički standard, nacionalni i predmetni kurikulumi.

Članovi Odbora podržavaju osnovnu namjeru Prijedloga zakona da se uvede red na tržište udžbenika, da se dokinu mogućnosti komercijalno uvjetovanih pritisaka i da se osigura relativna trajnost udžbenika, no na sve gore navedeno, kao i na na neka druga prijelazna rješenja, kao što je pitanje postojećih tiskanih naklada udžbenika, predlagatelj će kroz utvrđivanje konačnog prijedloga zakona i na druge načine trebati odgovoriti do drugog čitanja.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (5 ZA i 3 PROTIV) prihvatio stajalište da Hrvatskom saboru predloži donošenje
z a k l j u č k a:

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu.

2. Sva stajališta, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu odredio je prof. dr. sc. Petra Selema, predsjednika Odbora, a u slučaju njegove spriječenosti prof. dr. sc. Miljenka Dorića, potpredsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK


Prof. dr. sc. Petar Selem