Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 20. sjednici 13. srpnja 2009., Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, s Konačnim prijedlogom zakona, P. Z. br. 407, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora, dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 11. srpnja godine 2009., KLASA: 602-01/09-01/01, URBROJ: 65-09-02.
Odbor je pitanje raspravio kao matično radno tijelo.
Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnici predlagatelja.
Predlagatelj polazi od gospodarske situacije u Republici Hrvatskoj i potrebe za hitnim rebalansom državnog proračuna. Zakonskim restrikcijama ukida se obveza državnog proračuna za financiranje prijevoza sredstvima redovitog putničkog javnog linijskog prijevoza za učenike srednjih škola koji su ostvarivali to pravo. Isto se predlaže u pogledu sredstava za financiranje smještaja i prehrane učenika u učeničkim domovima kao i u pogledu dosadašnje zakonske obveze da se sufinanciraju škole koje provode alternativne odgojno-obrazovne programe.
Učinak ovih odredbi predlagatelj ublažava dopunom prema kojoj bi Vlada Republike Hrvatske mogla, sukladno raspoloživim sredstvima državnog proračuna, za svaku godinu donijeti odluku o financiranju odnosno sufinanciranju prijevoza za učenike srednjih škola. U istom smjeru ide i predložena odredba prema kojoj bi u svojim proračunima jedinice lokalne i područne (regionalne) samnouprave osiguravale sredstva potpore za sufinanciranje smještaja i prehrane učenika u učeničkim domovima.
U raspravi su došli do izražaja različiti pristupi u odnosu na ovaj Prijedlog, počevši od stajališta da je načelno neprihvatljivo započinjati s proračunskim redukcijama i štednjom na tako osjetljivoj populaciji kao što su učenici srednjih škola. Predstavnik predlagatelja i dio sudionika u raspravi koji su s praktičnom stranom problematike upoznati iz svojega dosadašnjeg rada istaknuli su da se ne radi o ukidanju ovih prava, već o njihovoj redukciji koja ne bi nikako zahvatila socijalno osjetljivije slojeve učeničke populacije. Kada se radi o izdacima za učeničke domove, stanje će se vratiti na ono do prije godinu dana, kada su učenici odnosno roditelji participirali s 50 posto u tim troškovima, budući da nije moguće održati standard koji je nakon toga bio utvrđen. Vlada Republike Hrvatske preuzima, nadalje, obveze u svezi s financiranjem prijevoza kojima će se olakšati položaj pripadnika socijalno osjetljivih slojeva, s tim da će se program ostvarivati i nadalje kroz proračun ali kroz ministarstva koja mogu vrjednovati povećane socijalne potrebe, kao što su ministarstvo za pitanja branitelja, socijalne skrbi i financija (tzv. decentralizirana, prenesena sredstva). Porast troškova prijevoza proračun ne bi mogao podnijeti u prilikama kada bi se postepenim širenjem dosadašnjih prava financiranje iz proračuna protegnulo na učenike svih razreda srednjih škola, a sve u svezi s naglim porastom cijena prijevoza što su ih nametnuli prijevoznici. S obzirom na te okolnosti, bilo bi potrebno već u idućoj godini izdvojiti preko 500 milijuna kuna, a ovako će se ta obveza iz povećanih sredstava rebalansa moći ispunjavati tek do početka rujna o. g., što će koristiti učenici koji pohađaju obveznu ljetnu praksu.
Predstavnik predlagatelja je na izrečene prigovore iznio da su se još nedavno zakonima s područja odgoja i obrazovanja povećala prava srednjoškolske populacije iz proračuna, budući da je to bio jedini način da se dovedemo u položaj u kojoj bi praktično čitava populacija mladih tog uzrasta bila obuhvaćena srednjoškolskim obrazovanjem, što je inače cilj radi kojeg smo pripravni pristupiti izmjenama u Ustavu Republike Hrvatske.
Raspravljene su i moguće posljedice prestanka pomoći školama s alternativnim odgojno-obrazovnim programima; predstavnik predlagatelja iznosi da je tih škola malo, ali da se za sada ne može predložiti neko opće zadovoljavajuće rješenje.
Nakon provedene rasprave, ishod glasovanja o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopuni Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, s Konačnim prijedlogom zakona, bio je sljedeći: od dvanaest nazočnih članova Odbora iz redova zastupnika glasovalo ih je
da se Hrvatskom saboru predloži donošenje predmetnog zakona - 6 glasova;
da se Hrvatskom saboru predloži da ne donese predmetni zakon – 6 glasova.
Odbor predlaže Hrvatskom saboru da donese
Zaključak:
Obvezuje se Vlada Republike Hrvatske da u provedbi članka 3. predloženog Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, koji se odnosi na članak 143. st. 2. i st. 3. postojećeg Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, prilikom korištenja mogućnosti financiranja prijevoza učenika srednjih škola sukladno raspoloživim sredstvima državnog proračuna, prioritetno uzme u obzir socijalna mjerila.
Primjenom ovlasti koje joj se ovim Zakonom stavljaju na raspolaganje, Vlada Republike Hrvatske treba utvrditi način financiranja odnosno sufinanciranja troškova prijevoza i smještaja učenika u učeničkim domovima za pripadnike socijalno najugroženijih slojeva.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu odredio je prof. dr. sc. Petra Selema, predsjednika Odbora, a u slučaju njegove spriječenosti prof. dr. sc. Miljenka Dorića, potpredsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
prof. dr. sc. Petar Selem