Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o Prijedlogu državnog pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja

Odbor za obrazovanje,  znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na  3. sjednici koja je održana 23. travnja godine 2008., Prijedlog državnog pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja,  koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 27. ožujka godine 2008., KLASA: 600-01/08-01/02, URBROJ: 65-08-06.

Odbor je pitanje raspravio kao matično  radno tijelo.
 
Uvodno obrazloženje podnio je predstavnik predlagatelja.

Osnovni je cilj Državnog pedagoškog standarda sustava osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja propisati uvjete i mjerila kojima se želi unaprijediti i podići sadašnja  razina  osnovnoškolskog  odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj na razinu primjerenu većini razvijenih europskih zemalja. Također se želi osigurati ravnomjeran, financijski učinkovit i jednako dostupan obrazovni sustav djeci osnovnoškolske dobi.
Donošenjem ovog pedagoškog standarda, poželjan broj razrednih odjela u školi iznosit će 20, ali se i određuje da škole ne mogu imati više od 32 razredna odjela.
Smanjuje se i broj učenika u razrednim odjelima, ovisno o kategoriji učenika i kategoriji razrednog odjela, s dosadašnjih maksimalno 32 na 28 učenika u razrednom odjelu.
Novim standardima djeci s posebnim potrebama omogućit će se primjereniji uvjeti obrazovanja,  te se oni podižu na razinu najrazvijenijih zemalja Europe.
Donošenjem ovog pedagoškog standarda osigurat će se  svrsishodniji i svima ujednačeno dostupan sustav osnovnih škola.
Utvrđivanjem  mreža škola postići će se ravnomjerniji razvoj osnovnoškolskog sustava koji će različitim kategorijama učenika osigurati jednake obrazovne mogućnosti, što bliže mjestu stanovanja.
Budući da se ovakav dokument u  Republici Hrvatskoj donosi prvi put, pokrenuta su mnoga načelna odnosno pojmovna, kao i praktična pitanja.

Nakon provedene rasprave donijet je većinom glasova (6 ZA i 2 SUZDRŽANA)


Z a k l j  u č a k:


Odbor predlaže Hrvatskom saboru da  donese Državni  pedagoški  standard srednjoškolskog sustava  odgoja i obrazovanja, uz sljedeće  a m a n d m a ne:

AMANDMAN I.
U članku  1.  stavak (1)   umjesto "utvrđuju se materijalni, kadrovski i drugi uvjeti za ostvarivanje djelatnosti  i podjednak razvoj osnovnog školstva ...", unijeti :
"utvrđuju se minimalni infrastrukturni, financijski i kadrovski uvjeti za ostvarivanje i razvoj djelatnosti  i podjednaki uvjeti za ujednačen razvoj osnovnog školstva ..."

Obrazloženje:
Smatramo da predložena formulacija u boljoj mjeri  izražava  pristup cjelokupnoj  problematici   koja se regulira u člancima koji slijede.  Predložena odredba je pored ostaloga preciznija utoliko što izostavlja odredbu „i drugi uvjeti“.

AMANDMAN II.
U članku 2.  u  definiciji  " –Razredni odjel"  izostaviti riječ "socijalne". 

Obrazloženje: 

Smatramo da se razredni odjel ne može određivati kao skupina učenika približne „socijalne“ dobi.

AMANDMAN III.
U članku 2.  u definiciji "- Smjena" mijenja se  dio rečenice : "prihvata svih učenika" , tako da glasi : "održavanja nastave za sve učenike".

Obrazloženje:
Škola organizira dnevni raspored nastave ne radi "prihvata" učenika, već radi organizacije nastave i drugih školskih aktivnost, te bi pojam „prihvata“trebao ostati pridržan za kolokvijalnu upotrebu, budući da se u živome govoru pod pojmom "prihvat" podrazumijevaju školske djelatnosti, ali u pisanom tekstu traži se odgovarajuća egzaktnost.

AMANDMAN IV.
U članku 3.  stavak (2) podstavak 3. dopuniti, tako da glasi:
" – škole na jezicima nacionalnih manjina i škole s posebnim odjelima na jezicima nacionalnih manjina,"

Obrazloženje:
U mrežu škola iz ovoga članka svakako pripadaju ne samo odjeli u školama koji rade na jezicima nacionalnih manjina, već  i škole u kojima su svi odjeli namijenjeni nacionalnim manjinama, pa je  s tom činjenicom usklađen i nastavni jezik u svim odjelima, tj. u školi kao cjelini.

AMANDMAN V.
U članku 3. stavak 8) mijenjati, tako da glasi:
Racionalnim ustrojem upisnih područja iz stavka 3). ovog članka podrazumijeva se takav ustroj upisnih područja koji omogućuje optimalno zadovoljavanje potreba učenika vodeći računa o postojećim školskim kapacitetima.

Obrazloženje:
Držimo da na pitanje racionalnog ustroja upisnih područja ne treba gledati sa stajališta školskih kapaciteta, pogotovo ne  "potpuno iskorištenih"  školskih kapaciteta, budući da se ne radi o proizvodnom pogonu. Pitanje treba regulirati sa stajališta položaja i  potreba  učenika.

AMANDMAN VI.
U članku 3. stavak 9) dodati  rečenicu:
"Školama na jezicima nacionalnih manjina  ne ograničava se upisno područje na temelju  mjerila određenih u ovome članku."

Obrazloženje:
Škole na jezicima nacionalnih manjina osnivaju se prema posebnim mjerilima, potrebama i mogućnostima, pa se opći režim  mreža osnovnih škola iz članka 3.  ne može na njih primjenjivati.

AMANDMAN VII.
U članku 26.  preinačiti  kraj  rečenice  tako da glasi : "s teškoćama u razvoju i privlačnost."

Obrazloženje:
Ako se hoće odrediti "glavna mjerila", onda se njihovo nabrajanje ne može apsolvirati, odnosno postaviti u otvorenoj perspektivi netočnom i paušalnom odredbom "i ostalo".  Drugačije bi bilo kad bi se radilo o "mjerilima", ali  "glavna mjerila" nisu bilo kakva mjerila, nego posebno važna mjerila oko kojih ne može biti nagađanja.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu odredio je  prof. dr. sc. Petra Selema, predsjednika Odbora, a u slučaju spriječenosti predsjednika,  prof. dr. sc. Miljenka Dorića, potpredsjednika.  


PREDSJEDNIK

prof. dr. sc. Petar Selem