Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, drugo čitanje, P.Z. br. 235

06.04.2022.

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 38. sjednici, održanoj 6. travnja 2022. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 31. ožujka 2022. godine.

Odbor je u smislu članka 97. Poslovnika Hrvatskoga sabora o navedenom pitanju raspravljao u svojstvu matičnog radnog tijela.

Uvodno obrazloženje podnio je predstavnik predlagatelja. 

Predstavnik predlagatelja istaknuo je kako se ovim zakonskim prijedlogom mijenjaju odredbe Zakona koje propisuju pravo upisa svakog djeteta u dječji vrtić ili školsku ustanovu u kojoj se izvodi rani i predškolski odgoj i obrazovanje, kao i obveza uključivanja svakog djeteta koje ima obvezu pohađanja predškole u sustav predškolskog odgoja, a iznimno, u ustanovama u kojima nema dovoljno mjesta za upis sve djece propisuju se i jedinstveni kriteriji za ostvarivanje prednosti pri upisu u dječji vrtić kojima je osnivač jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave ili Republika Hrvatska, na način da prednost pri upisu imaju djeca koja do 1. travnja tekuće godine navrše četiri godine života, a nakon toga djeca roditelja invalida Domovinskog rata, djeca iz obitelji s troje ili više djece, djeca oba zaposlena roditelja, djeca s teškoćama u razvoju koja imaju nalaz i mišljenje nadležnog tijela iz sustava socijalne skrbi, djeca samohranih roditelja, djeca jednoroditeljskih obitelji, djeca osoba s invaliditetom upisanih u očevidnik, djeca u udomiteljskim obiteljima, djeca roditelja koji primaju doplatak za djecu ili roditelja primatelja zajamčene minimalne naknade. Način ostvarivanja prednosti pri upisu djece u dječji vrtić propisuje osnivač dječjeg vrtića svojim aktom. Ovakvim odredbama omogućava se jednako pravo na upis u dječji vrtić te mogućnost duže uključenosti u sustav predškolskog odgoja djeci prije polaska u školu kao i pomoć, potpora i lakša zapošljivost roditelja djece rane i predškolske dobi.  
 
Također, s ciljem stvaranja dostatnih kadrovskih uvjeta u predškolskom odgoju i obrazovanju ovim zakonskim prijedlogom daje se mogućnost zapošljavanja učitelja primarnog obrazovanja za izvođenje programa predškole ne samo u školskim ustanovama, već i dječjim vrtićima uz obvezu stjecanja kvalifikacije za odgojitelja. Isto tako, omogućava se zapošljavanje trećeg odgojitelja ili pomoćnika za djecu s teškoćama u razvoju, kao i stručnih komunikacijskih posrednika u ustanovama koje provode rani i predškolski odgoj i obrazovanje.  
 
Isto tako, uređenjem odredbi o kurikularnim dokumentima uskladit će se sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja s ostalim dijelovima odgojno-obrazovnog sustava, odnosno nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje donosit će se sukladno okvirnome nacionalnom kurikularnom dokumentu koji na općoj razini određuje elemente kurikularnoga sustava za sve razine odgoja i obrazovanja te da nacionalni kurikulum donosi ministar odlukom. Isto tako uređuje se donošenje nacionalnog kurikuluma predškole kojim se utvrđuju načela, odgojno-obrazovni ciljevi i odgojno-obrazovna očekivanja te vrijeme trajanja predškole s planom i načinom izvođenja.  
       
Sukladno ovome zakonskom prijedlogu, omogućit će se osiguravanje sredstava u državnom proračunu koja su neophodna za završetak investicija financiranih iz projekata Europske unije za izgradnju dječjih vrtića kojima je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, a koji se nalaze na područjima s najlošijim indeksom razvijenosti kao i sredstva za fiskalnu održivost dječjih vrtića čiji je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na temelju mjerila i kriterija koje uredbom propisuje Vlada Republike Hrvatske.  
 
Zaključno, predstavnik predlagatelja je istaknuo kako se zbog lakšeg postupka upisa u dječji vrtić, osigurava mogućnost elektroničkog upisa djece tijekom cijele vertikale obrazovanja, od vrtića do fakulteta. Uređuje se način vođenja zajedničkoga elektroničkog upisnika predškolskih ustanova pri ministarstvu nadležnom za obrazovanje, odnosno način vođenja evidencija, rokovi unosa podataka, kao i potreba zaštite podataka od zlouporabe, uništenja, gubitka, neovlaštenih promjena ili pristupa, u skladu s odredbama propisa kojim se uređuje zaštita osobnih podataka, kao i vođenje podataka za pojedinačnu ustanovu.  

Također, predstavnik predlagatelja pojasnio je razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz prijedloga zakona.

U raspravi većina članova Odbora podržala je donošenje ovog zakonskog prijedloga istaknuvši da će njegova implementacija unaprijediti sustav predškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj. 

U tom smislu istaknut je prijedlog dopune članka 1. Prijedloga na način da programi ranog predškolskog odgoja i obrazovanja uključuju i programe na jeziku i pismu nacionalnih manjina. 

Također, s ciljem uključivanja djece koja žive u slabije razvijenim područjima Republike Hrvatske, predlaže se obveza jedinica lokalne samouprave da financiraju ili sufinanciraju prijevoz djece do predškolskih ustanova u kojima će ona pohađati programe ranog predškolskog odgoja i obrazovanja. Isto tako, zbog velikog broja članaka koji se ovim Prijedlogom mijenjaju istaknut je prijedlog za izradu pročišćenog teksta Zakona. Tema rasprave bila je održivost predškolskih ustanova u kontekstu dugoročnog planiranja i načina financiranja istih. 

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (7 „za“ i 4 „suzdržana“)  odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje 

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PREDŠKOLSKOM ODGOJU I OBRAZOVANJU 

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković, predsjednica Odbora, a u slučaju njezine odsutnosti Marijan Pavliček, potpredsjednik Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA 
izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković