Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama Zakona o obnovi ugrožene spomeničke cjeline Dubrovnika, drugo čitanje, P. Z. br. 393

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 36. sjednici održanoj 10. prosinca  2013. Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o obnovi ugrožene spomeničke cjeline Dubrovnika P.Z. br. 393, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske,  aktom od 5. prosinca  2013.

Odbor je u smislu članka 97. Poslovnika Hrvatskoga sabora o navedenom pitanju   raspravljao u svojstvu matičnog  radnog tijela.

Uvodno obrazloženje podnio je predstavnik predlagatelja.

U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja naveo je razlike između rješenja koja se predlažu konačnim prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz prijedloga zakona.

Tako su u odnosu na Prijedlog zakona, Konačnim prijedlogom napravljene izmjene osnivačkih udjela na način da su osnivači Zavoda Grad Dubrovnik s udjelom od 55%, Republika Hrvatska s udjelom od 35% i Dubrovačko neretvanska županija s udjelom od 10%. Na taj način je financiranje Zavoda prebačeno u većem dijelu na Grad Dubrovnik čime se rasterećuje proračun ostalih suosnivača jer će većinu sredstava osiguravati Grad Dubrovnik iz prihoda ostvarenih prodajom ulaznica.

Sukladno tome, Konačnim prijedlogom zakona promijenjen je i članak 14 a. stavak 3. na način da predsjednika i dva člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava dužnosti gradonačelnik Grada Dubrovnika, dva člana imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske, te po jednog člana župan Dubrovačko-neretvanske županije i zaposlenici Zavoda za obnovu Dubrovnika.Ujedno promijenjen je  i članak 14c. stavak 1. na način da ravnatelja Zavoda imenuje i razrješava predstavničko tijelo Grada Dubrovnika, uz prethodnu suglasnost središnjeg tijela državne uprave nadležnog za kulturu, a nakon pribavljenog mišljenja župana Dubrovačko-neretvanske županije. Također, u članku 11. Prijedloga zakona kojim se određuje djelatnost Zavoda, Konačnim prijedlogom zakona izbrisana je izrada plana upravljanja spomeničkom cjelinom kao djelatnost Zavoda iz razloga što je izrada plana jednokratni projekt koji zahtjeva angažman i izradu od strane interdisciplinarnog tima stručnjaka, a Zavod nije kompetentan i ekipiran za obavljanje ove zadaće.

Ujedno izmijenjene su i odredbe članka 32. Prijedloga zakona kojim se određuje način financiranja Zavoda na način da Grad Dubrovnik, Republika Hrvatska i Dubrovačka-neretvanska županija osiguravaju u svojim godišnjim proračunima, materijalna sredstva potrebna za rad razmjerno postotku svojih osnivačkih udjela, dok za programe zaštite spomenika kulture sredstva osigurava Grad Dubrovnik u visini najviše do 50% neto prihoda od prodaje ulaznica za obilazak gradskih zidina. Nadalje preciziran je i članak 36. stavak 4. Konačnog prijedloga koji glasi: "Društvo prijatelja dubrovačke starine dužno je predati u posjed Gradu Dubrovniku stare zidine odnosno sve nekretnine dubrovačkog fortifikacijskog sustava koje koristi i kojima upravlja, a koje nekretnine su u vlasništvu Grada Dubrovnika u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, s cjelokupnom dokumentacijom.". Na ovaj način se objedinjuje sve što spada pod zidine, a do sada se nalazilo u posjedu Društva prijatelja dubrovačke starine

U raspravi na Prijedlog zakona iznijete su određene primjedbe.Tako pojedini članovi Odbora upozoravaju da će implementacija pojedinih odredbi pridonijeti narušavanju načela  trodiobe vlasti,  posebno odredbe Prijedloga  kojima se retroaktivno ukidaju učinci pravnih poslova sklopljenim među trećim osobama.Budući da pojedine odredbe Prijedloga  nisu u skladu s  odredbama UNESCO-e Konvencije o zaštiti kulturnih dobara, iskazane su i primjedbe na  odredbe članka 2. i 3. Prijedloga.U dijelu rasprave o programima zaštite spomenika kulture istaknut je prijedlog da se utvrdi obveza Grada Dubrovnika da sredstva od prodaje ulaznica za obilazak gradskih zidina mora utrošiti u spomeničku baštinu. Ujedno iskazno je žaljenje što ovaj Odbor sukladno dogovoru, o rečenom prijedlogu,  nije održao tematsku sjednicu.
                 
Nakon provedene rasprave Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora većinom glasova  ( 6 ZA 1 SUZDRŽAN 4 PROTIV  ) odlučio je predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o izmjenama Zakona o obnovi ugrožene spomeničke cjeline Dubrovnika
Uz sljedeći amandman

AMANDMAN NA ČLANAK 32.

U članku 32. u  izmijenjenom  članku 43. stavak 2 mijenja se i glasi:
 „Za programe zaštite spomenika kulture sredstva osigurava Grad Dubrovnik od ukupnog neto prihoda u visini od najmanje  50% neto prihoda koji Grad Dubrovnik ostvari od prodaje ulaznica za obilazak gradskih zidina uključujući i sljedeće troškove:
- geoloških, geomehaničkih, konstrukcijskih i drugih istraživanja koja prethode sanaciji građevina i prostora unutar spomeničke cjeline,
- seizmičkog ojačanja građevina unutar spomeničke cjeline,
- izgradnje i saniranja komunalne infrastrukture spomeničke cjeline,
- izrade studija, programa, projekata, tehničke i druge stručne dokumentacije u fazi pripreme”

Obrazloženje:
Predloženim amandmanom određuje se da Grad Dubrovnik osigurava sredstva za programe zaštite spomenika kulture od najmanje 50% neto prihoda koje Grad ostvari od prodaje ulaznica za obilazak gradskih zidina.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je  prof. dr. sc. Valter Boljunčić, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove odsutnosti mr. Jasen Mesić, potpredsjednik Odbora ili mr. Dunja Špoljar članica Odbora.
 

PREDSJEDNIK


Prof. dr. sc. Valter Boljunčić