Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora je na 35., 38. i 41. sjednici Odbora, održanima u dane 23. listopada 2014., 26. veljače 2015., te 22. travnja 2015. godine raspravio Programsko i financijsko izvješće Hrvatskog olimpijskog odbora za 2013. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio Hrvatski olimpijski odbor, aktom od 30. travnja 2014. godine.
Odbor je predmetno Izvješće raspravio u skladu s čl. 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo. U skladu s člankom 214. stavkom 4. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor je raspolagao mišljenjem Vlade Republike Hrvatske.
U uvodnom izlaganju podnositelj Izvješća obrazložio je pojedine stavke s posebnim osvrtom na pojedinosti programskih aktivnosti kao i financijskog dijela Izvješća. Od postavljenih ciljeva svi projekti su realizirani, ostvaren je visoki postotak redovnih programskih aktivnosti, realiziran je Projekt ZOI Soči, započeo je Projekt OI Rio 2016., realizirano je pet višesportskih priredbi na kojima je nastupilo 100 hrvatskih sportaša, te su osvojili 27 medalja. Uspostavljena je dobra suradnja HOO i MORH-a uključivanjem i zapošljavanjem sportaša kao djelatnih vojnih osoba do 27. godine starosti u sustav Ministarstva obrane.
Govoreći o financijskom dijelu naglasio je da je 84,64% raspoloživih sredstava utrošeno u potrebe sporta, dok se 6,5% odnosi na materijalne troškove. Tijekom 2013. i 2014. godine izvršeno je 8 različitih revizija i inspekcija nadležnog tijela kojima je obuhvaćeno poslovanje od 2010. do 2013. godine, a niti jedan nadzor nije utvrdio nepravilnosti i nezakonitosti u poslovanju.
U raspravi koja je uslijedila ukazano je na Mišljenje Vlade Republike Hrvatske kojim se predlaže Hrvatskom saboru da ne prihvati Programsko i financijsko izvješće jer je ustanovljeno nenamjensko trošenje sredstava protivno Zakonu o sportu i Statutu HOO. Upozoreno je na nedostatak jasnih kriterija za vrednovanje sportskih programa nacionalnih sportskih saveza, odnosno ocjeni programa po zastarjelom aktu iz 2002. godine koji ne prati dinamiku promjena u sportu i ne valorizira uspjehe pojedinih sportskih saveza. Također, nije donesen program javnih potreba u sportu kao i konzekventno tome, nemogućnost Hrvatskoga sabora da raspravlja o Izvješću HOO o izvršenju programa javnih potreba u sportu i utrošku financijskih sredstava koji HOO temeljem članka 75. stavka 4. Zakona o sportu podnosi Hrvatskom saboru.
U nastavku rasprave na 35. sjednici dio članova Odbora kao spornu činjenicu naveo je upitno financiranje Sportske televizije čiji je HOO 100 % osnivač i vlasnik. Ukazano je da je od osnivanja 2010. godine SPTV proizvela ukupno gubitke u iznosu od približno 104 milijuna kuna od čega se oko 56 milijuna kuna odnosi na nepodmirene obveze na ime glavnice i kamata za dugoročne kredite i neplaćene obveze te 42,6milijuna kuna za ukupni gubitak iz poslovanja. Kao dodatna nepovoljna okolnost spomenuta je vrlo mala gledanost programa SPTV, slaba zastupljenost hrvatskog sporta i emitiranje repriza sportskih događaja na SPTV.
Za raspravu o predmetnom izvješću provedenoj na 38. sjednici Odbor je raspolagao Izvješćem o izvršenom nadzoru nad poslovanjem Hrvatskog olimpijskog odbora, društva HOO TV d.o.o. i Hrvatske olimpijske akademije koje je Ministarstvo financija dostavilo Odboru radi što objektivnijeg informiranja o Programskom i financijskom izvješću.
Uvidom u Izvješće Ministarstva financija dio članova Odbora konstatirao je da je ustanovljeno nenamjensko trošenje sredstava za financiranje trgovačkog društva HOO TV d.o.o. te da davanje pozajmica, izdavanje kreditnih jamstava, a niti dokapitalizacija društva ne predstavljaju namjensko trošenje sredstava ostvarenih temeljem zakona, niti unapređuju djelatnosti HOO i njegovih članova.
Također je ponovljeno kako se prihodi koje HOO ostvaruje iz državnog proračuna RH moraju trošiti namjenski, a sama namjena propisana je člankom 75. Zakona o sportu, odnosno Programom javnih potreba u sportu, koji donosi Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske, te se ne mogu koristiti za druge namjene. Nadalje, sredstvima HOO temeljni kapital društva HOO TV d.o.o. povećan je s početnog iznosa od 20.000,00 kn na iznos od 7.782.800,00 kn, a tijekom nadzora nisu potkrijepljene tvrdnje da za ulaganje u temeljeni kapital društva HOO TV d.o.o. nisu korištena proračunska sredstva. Pored toga, člankom 86. Statuta Hrvatskog olimpijskog odbora navedeno je da su proračunska i ostala sredstva ostvarena u skladu sa zakonom namjenska i samo tako se mogu koristiti. Sredstva koja se ostvare i vlastitom djelatnošću Hrvatski olimpijski odbor treba koristiti za unapređenje vlastite djelatnosti i njegovih članova
Hrvatski olimpijski odbor dostavio je Hrvatskome saboru Očitovanje na Mišljenje Vlade Republike Hrvatske u kojem se ističe da je HOO donio odluku da sudjeluje u osiguranju dijela sredstava za poslovanje i promociju hrvatskog sporta na Sportskoj tv koja je u skladu s djelovanjem HOO-a propisanim u prvoj alineji članka 51. Zakona o sportu gdje se navodi da je zadaća HOO poticanje i promicanje sporta u RH – a što je i osnovna zadaća Sportske TV. Uz to članak 85. Statuta HOO-a navodi da sredstvima koja HOO ostvari vlastitom djelatnošću sam raspolaže i koristi ih za unapređenje djelatnosti HOO-a i njegovih članova, primjenom važećih akata i odluka Skupštine i Vijeća. Isto tako je naglašeno da je financiranje Sportske TV kao dio Programa javnih potreba sporta na državnoj razini planirano u Državnom proračunu RH za 2014. godinu.
Nadalje, navodi se neslaganje s Mišljenjem Vlade RH da ne postoje kriteriji za vrednovanje programa nacionalnih sportskih saveza budući je HOO po nalogu Sportske inspekcije izmijenio Pravilnik o kriterijima i mjerilima programiranja i financiranja javnih potreba sporta državne razine koji se primjenjuje u raspodjeli financijskih sredstava pri donošenju programa javnih potreba sporta na državnoj razini. Glede nepravovremenog ispunjavanja obveza HOO prema nositeljima sportskih programa ističe se da je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta tek po isteku poslovne 2013. godine izvršilo isplatu razlike sredstava za 2013. na račun HOO.
U nastavku rasprave, iznesene su primjedbe kako je projekt SPTV preskup, kako HOO ima velik kredit, ali i velik manjak na godišnjoj razini zbog njega, te kako se inzistira na njegovoj provedbi na štetu vrhunskih sportaša, stoga je sugerirano da se odustane od provedbe SPTV-a, a financijska sredstva da se preusmjere financiranju vrhunskih sportaša.
Odgovarajući na ove primjedbe, predstavnik HOO-a opetovano je izjavio kako se proračunska sredstva nisu koristila nenamjenski, a kako nije moguće, pa niti dobro odustati od ovog projekta nakon svega četiri godine rada SPTV, osobito jer je u prve dvije godine od promidžbe prihod bio oko 7 milijuna kuna godišnje, no tijekom posljednje dvije godine taj iznos je "pao" na svega 600 tisuća kuna godišnje, što objašnjava negativnim događanjima oko SPTV, što utječe i na oglašivače. Istaknuo je kako i Međunarodni olimpijski odbor pokreće svoju televiziju, pri čemu u prvih sedam godina ne računaju na isplativost projekta, premda, za razliku od SPTV-a, uz potpuno pozitivan pristup projektu.
Nakon provedene rasprave, članovi Odbora su većinom glasova (3 glasa „za“ Izvješće, 8 glasova "protiv" i 1 "suzdržanim" glasom) odlučili predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećeg zaključka:
NE PRIHVAĆA SE PROGRAMSKO I FINANCIJSKO IZVJEŠĆE HRVATSKOG OLIMPIJSKOG ODBORA ZA 2013. GODINU
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio g. Darka Milinovića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Darko Milinović, dr.med., v.r.