Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 54. sjednici održanoj 26. kolovoza 2010. godine, razmotrio je o Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 24. kolovoza 2010. godine.
Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
Odbor je proveo objedinjenu raspravu o Konačnom prijedlogu ovoga Zakona i Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu.
U uvodnom izlaganju predstavnika predlagatelja istaknuto je da rješenja predložena Konačnim prijedlogom ovoga Zakona osiguravaju redovito izvršavanje prava i obveza proračunskih korisnika u skladu s makroekonomskom politikom i financijskim mogućnostima Državnog proračuna Republike Hrvatske u 2010. godini.
Također, u uvodnom izlaganju istaknuto je da se rješenjem predloženim člankom 3. Konačnog prijedloga ovoga Zakona, od mjera ograničenja za davanje suglasnosti za zaduživanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izuzimaju jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za projekte energetske učinkovitosti (ESCO projekte).
U raspravi je većina članova Odbora podržala donošenje ovoga Zakona u tekstu kako ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.
Članovi Odbora suglasni su u ocjeni da bi jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave trebalo omogućiti da iznimno od zakona i podzakonskih akata kojima je propisana isključiva namjena korištenja neporeznih prihoda tih jedinica, mogu te prihode koristiti i za druge namjene iz njihovog samoupravnog djelokruga, uz uvjet da se ne dovede u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz tih prihoda.
Pri tome je istaknuto da su prihodi većine jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave značajno smanjeni, pa je dovedeno u pitanje redovito financiranje poslova iz samoupravnog djelokruga tih jedinica.
Također, s tim u svezi ukazano je da značajan broj jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, zbog smanjenje prihoda nije u stanju financirati tekuće rashode, primjerice, rashode za zaposlene, s jedne strane, dok s druge strane imaju slobodnih sredstava kojima je namjena određena, primjerice, prihodi s osnova komunalne naknade, a koja ne mogu koristiti za druge namjene, bez obzira što se time ne bi dovelo u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz tog prihoda.
Također, iznijeto je i mišljenje prema kojem bi obuhvat izmjene članka 3. Konačnog prijedloga ovoga Zakona trebalo proširiti, na način da se ograničenje za davanje suglasnosti Vlade Republike Hrvatske za zaduživanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, uskladi sa Zakonom o proračunu.
Naime, člankom 88. Zakona o proračunu utvrđeno je da ukupna godišnja obveza jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave može iznositi najviše do 20 posto ostvarenih prihoda u godini koja prethodi godini u kojoj se zadužuje.
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (šest glasova „za“ i pet glasova „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje
ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O IZVRŠAVANJU DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2010. GODINU
Također, Odbor je jednoglasno odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje sljedećeg
Zaključka:
Predlaže se Vladi Republike Hrvatske da odgovarajućim aktom omogući jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, da iznimno od zakona i podzakonskih akata kojima je propisana isključiva namjena korištenja neporeznih prihoda tih jedinica, mogu te prihode koristiti i za druge namjene iz njihovog samoupravnog djelokruga, uz uvjet da se ne dovede u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz tih prihoda.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Zvonimir Mršić