Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 20. sjednici održanoj 10. prosinca 2008. godine, razmotrio je Konačni prijedlog zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 5. prosinca 2008. godine.
Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
Odbor je proveo objedinjenu raspravu o Konačnom prijedlogu ovoga Zakona i Prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu, s projekcijama državnog proračuna za 2010. i 2011. godinu.
Odbor je raspolagao pisanim mišljenjem Udruge gradova o predmetnom aktu.
U uvodnom izlaganju predstavnika predlagatelja istaknuto je da se Konačnim prijedlogom ovoga Zakona uređuju struktura prihoda i primitaka te rashoda i izdataka državnog proračuna i njegovo izvršavanje, opseg zaduživanja i jamstava države i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, prava i obveze korisnika proračunskih sredstava, te druga pitanja od značaja za izvršavanje Državnog proračuna za 2009. godinu.
U raspravi je većina članova Odbora podržala donošenje ovoga Zakona kojim se osigurava redovito izvršavanje prava i obveza proračunskih korisnika sukladno makroekonomskoj politici i financijskim mogućnostima Državnog proračuna u 2009. godini.
Predstavnica Udruge gradova i vanjska članica Odbora obrazložila je mišljenje Udruge o predmetnom aktu.
U raspravi je iznijeto mišljenje prema kojem bi članak 18. Konačnog prijedloga zakona, kojim su propisane mjere ograničenja zaduživanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave trebalo izmijeniti na način da se kvota do koje se Vladi Republike Hrvatske daje ograničenje za davanje suglasnosti za zaduživanje jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, a koja iznosi 2,3 posto ukupno ostvarenih prihoda poslovanja svih jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave iskazanih u financijskim izvještajima o prihodima i rashodima, primicima i izdacima za razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca 2008. godine, poveća na 10 posto.
S tim u svezi predsjednik Odbora predložio je da Odbor utvrdi amandman na članak 18. Konačnog prijedloga zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2008. godinu, na način da se naprijed navedeno ograničenje od 2,3% prihoda svih jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave poveća na 10 posto.
Iznijeti prijedlog nije dobio potrebnu većinu glasova.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje
ZAKONA O IZVRŠAVANJU DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2009. GODINU, uz sljedeći amandman
Amandman I.
Iza članka 40. dodaje se članak 40a. koji glasi:
(1) Iznimno od odredbi posebnih zakona i podzakonskih propisa koji propisuju isključivu namjenu korištenja neporeznih prihoda jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odlukom za izvršavanje proračuna odnosne jedinice za 2009. godinu može se utvrditi da se neporezni prihodi mogu koristiti i za druge namjene iz njihova samoupravnog djelokruga, s tim da se ne dovede u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz navedenog prihoda.
(2) Odredbe stavka 1. ovoga članka odnose se na prihode čija je isključiva namjena propisana sljedećim zakonima:
1. Zakonom o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 36/95.,70/97.,128/99., 57/00.,129/00.,59/01.,26/03. - pročišćeni tekst, 82/04. i 178/04.),
2. Zakonom o šumama („Narodne novine“, broj 140/05. i 82/06.),
3. Zakonom o lovstvu („Narodne novine“, broj 140/05.),
4. Zakonom o boravišnoj pristojbi („Narodne novine“, broj 27/91., 109/93., 30/94 - pročišćeni tekst, 30/99., 64/00.,42/05. i 68/07.),
5. Zakonom o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“, broj 66/01., 87/02., 45/05. i 84/08.) i Pravilnikom o uvjetima i načinu korištenja sredstava ostvarenih od prodaje zakupa i koncesije poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu države („Narodne novine, broj 102/02),
6. Zakonom o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara („Narodne novine„ broj 66/99., 151/03. i 157/03.),
7. Zakonom o financiranju vodnoga gospodarstva ( „Narodne novine„ broj 107/95., 19/96., 88/98. i 150/05.),
8. Zakonom o upravnim pristojbama („Narodne novine„ broj 8/96. ,77/96., 131/97.,68/98., 66/99., 145/99., 30/00., 116/00., 163/03., 17/04., 141/04., 150/05., 153/05., 126/06.,117/07., 25/08. i 60/ 08.),
9. Zakonom o pomorskom dobru i morskim lukama („Narodne novine„ broj 158/03. i 141/06.) i
10. Zakonom o rudarstvu („Narodne novine„ broj 27/91, 26/93, 92/94, 35/95, – pročišćeni tekst 114/01. i 190 /03.).
OBRAZLOŽENJE
Sustav financiranja poslova iz djelokruga jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zasniva se na Ustavu Republike Hrvatske, sistemskom Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, br. 33/01., 60/01., 129/05., 109/07. i 125/08) i drugim posebnim zakonima iz pojedinih djelatnosti odnosno odlukama predstavničkih tijela donesenih na temelju zakona koji se izvršavaju na razini županija, gradova odnosno općina osnovanih Zakonom o područjima županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 86/06., 16/07. i 95/08.) i propisima kojima se uređuju pravno financijski instituti u javnom sektoru, Zakon o proračunu („Narodne novine“, broj 87/08.) i odnosi u pogledu pripadnosti i raspodjele javnih prihoda, Zakon o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave („Narodne novine“, broj 117/93., 69/97., 33/00., 73/00., 127/00., 59/01., 107/01., 117/01., 150/02., 147/03., 132/06., 26/07. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 73/08).
Zakonsko je opredjeljenje da prihodi općina, gradova i županija trebaju biti razmjerni funkcijama i poslovima koje jedinice obavljaju, s tim da se u skladu sa zakonom jedinicama koje to ne mogu iz vlastitih sredstava osiguravaju pomoći.
Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi utvrđeni su osnovni izvori sredstava za financiranje poslova općina, gradova i županija propisani posebnim zakonima. Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđeni su prihodi jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, njihova raspodjela, stope odnosno granice unutar kojih se propisuju.
Brojnim posebnim zakonima koji propisuju djelokrug poslova iz pojedinih djelatnosti koje obavljaju država i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili se uređuju područje javnih prihoda koji im pripadaju utvrđeni su osnovni instituti javnih prihoda i ključ njihove raspodjela po razinama, s tim da je definirana isključiva odnosno i alternativna namjena za koje se javni prihodi mogu koristiti, tzv. namjenski prihodi po posebnim propisima.
Namjenu javnih prihoda, koji su njihov prihod, jedinice ne mogu mijenjati unatoč različitosti potreba i prioriteta te razini ostvarenja sredstava, što uzrokuje stavljanje dijela prihoda izvan funkcije, s jedne strane odnosno nemogućnost njihova korištenja, a na što često upućuju izvještaji Državnog ureda za reviziju.
Radi se o zajedničkim neporeznim prihodima koji se dijele između države i jedinica lokalne samouprave ili su isključivi prihod jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave: prihod od spomeničke rente a) prihod od spomeničke rente po m2 korisne površine poslovnog prostora, b) prihod od spomeničke rente koja se plaća po stopi na ukupni prihod, naknada za koncesiju za crpljenje mineralnih i termalnih voda, naknada za koncesiju za zahvaćanje voda za javnu vodoopskrbu, naknada za promjenu namjene poljoprivrednog zemljišta u građevinsko zemljište, naknada za koncesiju za korištenje poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu države, prihod od prodaje državnih biljega (prihod od pristojbi ostvaren prodajom državnih biljega), prihod od zakupa poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu države, prihod od prodaje poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu države, naknada za koncesiju na pomorskom dobru, naknada za uporabu pomorskog dobra koju plaćaju vlasnici brodica i jahti upisanih u očevidnik brodica odnosno očevidnik jahti, naknada za koncesijsko odobrenje, naknada za iskorištavanje mineralnih sirovina, naknada za melioracijsku odvodnju, komunalni doprinosi i druge naknade utvrđene posebnim zakonom, komunalne naknade, prihodi od cijene komunalne usluge, naknada za koncesiju naknada za priključenje, boravišna pristojba, naknada za koncesije, naknada za šumsku infrastrukturu, šumski doprinos, naknada za koncesiju prava lova, naknada za koncesiju za pravo lova koncesijom na državnom lovištu te lovozakupnina za zajednička i za državna lovišta.
Budući da se zbog konzervativnih procjena rasta poreznih prihoda i krize koja se očekuje u 2009. godini neće moći osigurati izvršavanje samoupravnog djelokruga iz općih prihoda – poreza i primitaka, to se predlaže da se neporezni prihodi kojima je zakonima i podzakonskim aktima utvrđena isključiva namjena korištenja mogu odlukom o izvršavanju proračuna za 2009. godine koristiti ne samo za propisanu isključivu namjenu već i za druge potrebe iz samoupravnog djelokruga, s tim da se ne dovede u pitanje financiranje djelatnosti koja se financira iz navedenih neporeznih prihoda.
Na taj će se način omogućiti redovno financiranje lokalnih poslova i programa u skladu s prihodima koji pripadaju općinama, gradovima i županijama.
Neprihvaćanje predloženog amandmana, uvjereni smo, moglo bi izazvati štetne posljedice i dovesti u pitanje redovito izvršavanje propisanih poslova i funkcija općina, gradova i županija tijekom 2009. godini.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Zvonimir Mršić