Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu

Izvješće Odbora za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu o Konačnom prijedlogu zakona o poljoprivrednom zemljištu, drugo čitanje, P. Z. br. 124

Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 18. sjednici održanoj 3. prosinca 2008. godine, razmotrio je Konačni prijedlog zakona o poljoprivrednom zemljištu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. studenoga 2008. godine.

Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja obrazložio je razlike između rješenja sadržanih u Konačnom prijedlogu ovoga Zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona, pri čemu je istaknuto da su primjedbe ovoga Odbora iznijete na Prijedlog zakona djelomično prihvaćene i ugrađene u tekst Konačnog prijedloga ovoga Zakona.

Predstavnik predlagatelja naglasio je da se predloženim rješenjima stvaraju preduvjeti za okrupnjavanja poljoprivrednih gospodarstava, povećanje korištenja poljoprivrednih površina te stavljanje u funkciju do sada nekorištenog poljoprivrednog zemljišta.

U raspravi koja je uslijedila nakon uvodnog obrazloženja predstavnika predlagatelja članovi Odbora iznijeli su sljedeća mišljenja, primjedbe i prijedloge:

Iznijeto je mišljenje prema kojem bi trebalo preispitati rješenja predložena člankom 15. Konačnog prijedloga ovoga Zakona, kojim se uređuje pitanje davanja u zakup poljoprivrednog zemljišta u privatnom vlasništvu koje se ne obrađuje sukladno agrotehničkim mjerama i nije obrađeno u prethodnom vegetativnom periodu, ili poljoprivrednog zemljišta u privatnom vlasništvu koje je obraslo višegodišnjim raslinjem, obzirom da se navedeno zemljište daje u zakup mimo volje vlasnika toga zemljišta.

Članovi Odbora izrazili su dvojbu glede rješenja predloženog člankom 24. stavkom 1. podstavkom 7. Konačnog prijedloga zakona, prema kojem se investitor oslobađa plaćanja naknade zbog umanjenja vrijednosti i površine poljoprivrednog zemljišta, u slučaju gradnje golf igrališta.
S tim u svezi ukazano je na potrebu preispitivanja navedenog rješenja u smislu njegove opravdanosti.

Prema mišljenju dijela članova Odbora, predloženi omjer raspodjele sredstava ostvarenih od naknade za promjenu namjene poljoprivrednog zemljišta utvrđen člankom 25. stavkom 10. Konačnog prijedloga ovoga zakona, potrebno je izmijeniti, na način da se utvrdi da će 50% ostvarenih sredstava od naknade biti pripadajući prihod državnog proračuna, a 50% pripadajući prihod proračuna jedinica lokalne samouprave na čijem se području odnosno zemljište nalazi.
U raspravi je iznijeto mišljenje prema kojem bi članak 30. Konačnog prijedloga ovoga Zakona trebalo dopuniti, na način da se utvrdi da, ukoliko Ministarstvo u roku od 60 dana od dana primitka potpune dokumentacije ne izda suglasnost na Program raspolaganja poljoprivrednim zemljištem, podrazumijeva se da je suglasnost dana.

Također, u raspravi je iznijeto mišljenje prema kojem bi trebalo preispitati opravdanost rješenja predloženog člankom 38. stavkom 1. prema kojem se nevažećom ponudom smatra ponuda u kojoj najviša ponuđena cijena na natječaju za prodaju ili zakup od strane ponuđača koji ispunjava natječajne uvjete prelazi dvostruki iznos početne cijene.

Isto tako, u raspravi je iznijeto je mišljenje prema kojem bi članak 77. Konačnog prijedloga zakona, kojim je utvrđeno osnivanje Agencije za poljoprivredno zemljište, trebalo izmijeniti i dopuniti, na način da se utvrdi da će u rad Agencije biti uključeni predstavnici jedinica područne (regionalne) samouprave, te da će Agencija osnovati podružnice u svim jedinicama područne (regionalne) samouprave.

Pored navedenog, u raspravi je iznijeto mišljenje prema kojem bi članak 84. Konačnog prijedloga zakona trebalo izmijeniti, na način, da se utvrdi da prvenstveno pravo kupnje poljoprivrednog zemljišta u građevinskoj zoni imaju jedinice lokalne samouprave.

S tim u svezi ukazano je na potrebe jedinica lokalne samouprave glede otkupa zemljišta za potrebe gradnje objekata javne namjene, a što bi trebalo imati u vidi i kod određivanja prvenstvenog prava kupnje poljoprivrednog zemljišta u građevinskoj zoni u korist jedinica lokalne samouprave.

Tim više, ako se ima u vidu da sukladno članku 84. stavku 1. Konačnog prijedloga zakona, Agencija za poljoprivredno zemljište nije u obvezi kupnje sveg poljoprivrednog zemljišta ponuđenog na prodaju.

Predsjednik Odbora iznio je prijedlog da Odbor utvrdi amandman na članak 84. Konačnog prijedloga zakona, kojim bi se propisalo da prvenstveno pravo kupnje poljoprivrednog zemljišta u građevinskoj zoni imaju jedinice lokalne samouprave. Članovi Odbora nisu podržali iznijeti prijedlog. Za iznijeti prijedlog izjasnio se jedan član Odbora a šest članova Odbora bilo je protiv.

Također, iznijeto je i mišljenje da bi odredbe članaka koje se odnose na raspolaganje privatnim poljoprivrednim zemljištem (članci 81.-85.) trebalo preispitati obzirom na ustavne slobode prava vlasništva.

Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (šest glasova „za“ i jedan glas „uzdržan“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje

ZAKONA O POLJOPRIVREDNOM ZEMLJIŠTU.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

Zvonimir Mršić