Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 48. sjednici održanoj 26. svibnja 2010. godine, razmotrio je Prijedlog zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. svibnja 2010. godine.
Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
U uvodnom izlaganju predstavnika predlagatelja istaknuto je da se rješenjima predloženim ovim Prijedlogom zakona otklanjaju nedostaci uočeni u provedbi važećeg Zakona o financiranju političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata („Narodne novine“ br. 1/07.) te unaprjeđuje sustav financiranja političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata.
Predstavnik predlagatelja naglasio je da se predloženim rješenjima predlaže da se pitanje financiranja izborne promidžbe uredi na jedinstven način za sve izbore, pri čemu se predlaže da se pravo na naknadu troškova izborne promidžbe iz državnog odnosno lokalnog proračuna, utvrđuje prema ostvarenim rezultatima na izborima.
Nakon uvodnog obrazloženja predstavnika predlagatelja, u raspravi je ocijenjeno da su predložena rješenja bitno kvalitetnija u odnosu na rješenja uređena važećim Zakonom o financiranju političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata.
Iznijeto je mišljenje prema kojem je potrebno osigurati učinkovitije mehanizme kontrole troškova izborne promidžbe, obzirom da izvješća o troškovima koje podnose političke stranke, nositelji nezavisnih lista i kandidati nerijetko ne prikazuju stvarne troškove izborne promidžbe.
Ukazano je, da bi subjekte koji pružaju usluge medijskog oglašavanja izborne promidžbe trebalo obvezati da usluge oglašavanja pružaju pod jednakim uvjetima svim sudionicima izbora.
Izražena je dvojba glede rješenja predloženog člankom 5. stavkom 2. Prijedloga kojim se predlaže da u slučaju da pojedinom zastupniku u Hrvatskome saboru, odnosno članu predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave nakon konstituiranja Hrvatskoga sabora, odnosno nakon konstituiranja predstavničkog tijela odnosne jedinice prestane članstvo u političkoj stranci, financijska sredstva ostaju stranci kojoj je zastupnik, odnosno član predstavničkog tijela pripadao u trenutku konstituiranja Hrvatskoga sabora, odnosno predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Također, ukazano je na potrebu jasnijeg definiranja odredbe članka 8. stavka 1. podstavka 2. Prijedloga zakona, kojim se uređuje pitanje povrata novčanog iznosa tržišne protuvrijednosti imovine nabavljene sredstvima dobivenim iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za redovito godišnje financiranje djelatnosti nezavisnih zastupnika i nezavisnih članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, koji nakon isteka mandata nisu ponovo izabrani za zastupnike, odnosno članove predstavničkih tijela ili im je mandat prestao prije isteka vremena na koje su izabrani.
Nadalje, iznijeto je mišljenje, prema kojem bi rješenje predloženo člankom 17. Prijedloga zakona kojim je određen ukupan iznos troškova izborne promidžbe po kandidatu ili kandidacijskoj listi, trebalo preispitati u dijelu koji se odnosi na visinu troškova izborne promidžbe župana, gradonačelnika Grada Zagreba, gradonačelnika i općinskih načelnika.
Pri tome je ukazano na velike razlike u pogledu financijske snage i broja stanovnika između pojedinih županija, a što bi trebalo imati u vidu kod utvrđivanja ukupnog iznosa troškova izborne promidžbe po kandidatu ili kandidacijskoj listi, obzirom na razlike između, primjerice, Ličko-senjske županije i Grada Zagreba, za koje se predlaže jednako ograničenja troškova izborne promidžbe.
Također, u odnosu na rješenje predloženo člankom 17. Prijedloga zakona, u raspravi je izražena sumnja u mogućnost kontrole troškova izborne promidžbe u izbornim jedinicama na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor, za koje se predlaže da ukupan iznos troškova izborne promidžbe po kandidatu odnosno kandidacijskoj listi ne smije prelaziti 1.500.000,00 kuna u jednoj izbornoj jedinici.
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (osam glasova „za“ i jedan glas „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje sljedećeg
ZAKLJUČKA
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o financiranju političkih stranaka i izborne promidžbe.
2. Mišljenja, primjedbe i prijedlozi iznijeti u raspravi uputit će se predlagatelju da ih uzme u obzir prilikom izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Zvonimir Mršić