Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu, prvo čitanje, P.Z. br. 474

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 29. sjednici održanoj 25. studenoga 2009. godine, Prijedlog zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 12. studenoga 2009. godine. 

Odbor je ovaj Prijedlog zakona razmatrao kao zainteresirano radno tijelo, osobito zbog odredbi koje se odnose na udžbenike i dopunska nastavna sredstva za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina. Pritom se imalo u vidu da je Zakonom o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina (NN br. 51/2000 - čl. 15.) utvrđeno da se na izdavanje udžbenika na jeziku i pismu nacionalne manjine primjenjuju opći propisi o udžbenicima.

Člankom 6. Prijedloga zakona predviđeno je da se izdavanje udžbenika za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina uredi podzakonskim aktom koji propisuje ministar i to zajedno s udžbenicima za škole koje provode nastavu svih nastavnih predmeta na stranom jeziku, udžbenika s malom nakladom i nastavnih sredstava za djecu s posebnim potrebama.
U raspravi je istaknuto da je izdavanje udžbenika i dopunskih nastavnih sredstva za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina izravno povezano s ostvarivanjem prava nacionalnih manjina na obrazovanje na svom jeziku i pismu, koje je zajamčeno Ustavnim zakonom. Obzirom da se radi o jednom od temeljnih prava nacionalnih manjina, pitanje izdavanja udžbenika za tu nastavu moralo bi se urediti zakonom, a ne podzakonskim aktom ministra, na čije donošenje manjine nemaju nikakav utjecaj. Radi se o specifičnoj i osjetljivoj zakonodavnoj materiji što pokazuje i činjenica da i unatoč višegodišnjim naporima pitanje udžbenika za manjinsku nastavu još uvijek nije zadovoljavajuće riješeno. Upravo zbog toga i u sadašnjem Zakonu o udžbenicima za osnovnu i srednju školu ugrađene su odredbe koje uređuju najznačajnija pitanja izdavanja udžbenika za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina, dok je pravilnikom koji donosi ministar predviđeno samo da se pobliže uredi rad stručnog povjerenstva za udžbenike. Imajući sve to u vidu, od predlagatelja je zatraženo da u Konačni prijedlog zakona unese odredbe koje će pobliže uređivati izdavanje udžbenika i dopunskih nastavnih sredstava za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina, odnosno da predloži zakonsko rješenje koje će u procesu izdavanja udžbenika i dopunskih nastanih sredstva za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina osigurati sudjelovanje samih manjina.
Kada su u pitanju  odredbe stavka 7. i 8. članka 8. Prijedloga zakona, kojima se uređuje uvoz udžbenika iz matične države za potrebe obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina uz odobrenje Ministarstva, zatraženo je da se termin „krovne udruge nacionalne manjine“, koji  se koristi u tim odredbama, zamjeni u Konačnom prijedlogu zakona drugim prihvatljivijim i preciznijim izrazom, obzirom da pojam „krovna udruga“ nigdje u zakonima nije definiran, što u praksi može izazivati dvojbe. Ovo osobito jer se ponekad događa da više udruga unutar iste manjine sebe deklarativno ističu kao „krovnu udrugu“ iako stvarno ne okupljaju najveći broj pripadnika  nacionalne manjine. Kao jedno od rješenja u raspravi je predloženo da se uredi da zahtjev Ministarstvu za odobrenje udžbenika i dopunskih nastavnih sredstva koji se uvoze iz države matičnog naroda može osim „manjinskog nakladnika“ podnijeti - udruga ili više udruga zajedno koje okupljaju najveći broj pripadnika pojedine nacionalne manjine, a koje sukladno svom statutu sudjeluju u procesu odgoja i obrazovanja na jeziku i pismu nacionalne manjine.

Zatraženo je, također, da se umjesto termina „djeca s posebnim potrebama“ koji se koristi u Prijedlogu zakona, u Konačnom prijedlogu zakona zamijeni terminom „djeca s teškoćama u razvoju“  sukladno UN Konvenciji o pravima djeteta koju je Republika Hrvatska  prihvatila i kao takva predstavlja sastavni dio našeg unutarnjeg zakonodavstva.

Članovi Odbora iznijeli su i mišljenje da bi stajalište predlagatelja da kriterij za odabir udžbenika bude samo najniža ponuđena cijena, u pripremi Konačnog prijedloga zakona trebalo još jednom razmotriti, imajući u vidu da takvo rješenje može dovesti do zanemarivanja kvalitete udžbenika, koja je iznimno važan čimbenik u obrazovnom procesu.

Upozoreno je i na udžbenike namijenjene osobama s invaliditetom koji su potpuno zastarjeli (neki  su u još iz 1977.g.), pa bi Ministarstvo trebalo žurno pristupiti njihovoj promjeni.
 
Na Prijedlog zakona Odboru su svoja mišljenja i prijedloge dostavili Hrvatski savez slijepih, pravobraniteljica za djecu i pravobraniteljica za ravnopravnost spolova. U raspravi je podržano da se ti prijedlozi upute predlagatelji kako bi bili razmotreni u pripremi Konačnog prijedloga ovog zakona.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeći


ZAKLJUČAK


1. Prihvaća se Prijedlog zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu.

2. Stajališta, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi o prijedlogu zakona upućuju se predlagatelju radi pripreme konačnog prijedloga zakona.

                    
Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Šimu Lučina, potpredsjednika Odbora.
                                                                                

                                                                                         POTPREDSJEDNIK ODBORA

                                                                                                       Šime Lučin