Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o provođenju zaključaka s 33. tematske sjednice: O upućivanju u saborsku proceduru Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o uporabi jezika i pisma nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj, u tekstu kako ga je u svibnju 2015. godine u saborsku proceduru uputila Vlada RH; Postavljanju zakonitih i natpisnih ploča na državne institucije u svim jedinicama lokalne samouprave u kojima postoji zakonska obaveza, te izradi akcijskog plana postavljanja dvojezičnih natpisa na ulazu u mjesta u onim jedinicama lokalne samouprave u kojima postoji zakonska obaveza

16.10.2019.

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina je na svojoj 34. sjednici održanoj 16. listopada 2019. raspravljao o provedbi Zaključaka donesenih na 33. tematskoj sjednici Odbora.
Sukladno odredbama članka 79. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je o ovoj temi raspravljao u svojstvu matičnog radnog tijela.
Uvodno je u raspravi istaknuto da nakon službene objave rezultata popisa stanovništva 2011. godine, ukupno 27 općina i gradova u kojima su se stekli uvijete za uporabu jezika i pisma nacionalnih manjina nisu u svojim statutima u zakonskom roku uredile pravo na uporabu jezika i pisma nacionalnih manjina. Uočeno je da je u statutima nekih jedinicama lokalne samouprave pravo na uporabu jezika i pisma nacionalnih manjina uređeno protivno odredbama Zakona o pravu na uporabu jezika i pisma nacionalnih manjina, te protivno Ustavnom zakonu o pravima nacionalnih manjina. Zakonom nisu bile predviđene sankcije za općine i gradove koji nisu provodili Zakon te koje nisu svoje statute unijele odredbe o pravima nacionalnih manjina na ravnopravnu uporabu jezika i pisma. Stoga je Ustavni sud u  2014.g. u svojoj odluci broj: UVII-4640/2014 obvezao Vladu da u roku od godine dana od objave odluke uputi u saborsku proceduru Prijedlog izmjena i dopuna Zakona o uporabi jezika i pisma nacionalnih manjina u kojima će se urediti pravni mehanizam u slučajevima kad jedinice lokalne samouprave ne provedu obveze iz Zakona o uporabi jezika i pisma nacionalnih manjina ili kad opstruiraju njegovu primjenu. Zakon je Vlada RH 2015.g. uputila u saborsku proceduru, no kasnije je povučen.
Odbor je na 33. sjednici Odbora donio Zaključak da će Odbor uputiti u saborsku proceduru Prijedlog zakona u tekstu kako ga je predložila Vlada 2015.g jer do danas nije zakon proveden u svim jedinicama lokalne samouprave.
Predstavnik Ministarstva uprave je istaknuo kako bi raspuštanje predstavničkog tijela kao pravni mehanizam za osiguravanje provedbe Zakona trebala biti krajnja mjera. Smatra svrsishodnijim financijsko kažnjavanje čelnika jedinica lokalne samouprave koji ne izvršavaju obveze u skladu s Ustavom i zakonom. Naglasio je kako će Ministarstvo učiniti sve što je nužno kako bi se osigurala provedba Zakona.
U raspravi je rečeno kako je pitanje uporabe jezika i pisma srpske nacionalne manjine u Gradu Vukovaru riješeno Odlukom Ustavnog suda U-II-1818/2016 od 02. srpnja 2019. i ima svoj pravni put. Trenutno jedino općina Gračac nije izvršila svoje obvezu usklađivanja svog statuta sa odredbama Zakona o pravu na uporabu jezika i pisma nacionalnih manjina. 
Članovi Odbora u raspravi o prijedlogu Zakona iz 2015.g. istaknuli su kako bi raspuštanje predstavničkog tijela trebala bi biti krajnja mjera. Kao dvojbeno je ocjenjeno i financijsko kažnjavanje čelnika jedinice lokalne samouprave, posebice pravna osnova i postupak kojim bi se kaznio čelnik jedinice lokalne samouprave. Budući da je navedeni prijedlog iznio i predstavnik Ministarstva uprave dogovoreno je kako će pravni mehanizam financijskog kažnjavanja Ministarstvo dostaviti Odboru. U odnosu na Prijedlog zakona iz 2015.g. zbog izmjena drugih Zakona, predstavnik Ministarstva rekao je da će biti potrebno napraviti nomotehničke izmjene Zakona o lokalnoj i regionalnoj samoupravi, te da će pismeno Odboru dostaviti mišljenje o potrebnim nomotehničkim izmjenama. 
U raspravi je izneseno da je zamijećen napredak vezano uz postavljanje dvojezičnih natpisnih ploča na državne institucije u svim jedinicama lokalne samouprave u kojima postoji zakonska obaveza, kao i u postavljanju dvojezičnih natpisa na ulazima u mjesta u kojima za to postoji zakonska obveza. Tako su nakon 33. sjednice Odbora održani sastanci predstavnika nacionalnih manjina sa predstavnicima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Hrvatskih cesta i drugim  javnopravnim tijelima na kojima se raspravljalo o dinamici provedbe Zakona.
U odnosu na nadzora zakonitosti u jedinicama lokalne samouprave koje u svoje statute nisu unijele odredbe o pravima nacionalnih manjina na ravnopravnu uporabu jezika i pisma predloženo je da Ministarstva uprave provede nadzor. 
Nakon provedene rasprave Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina je većinom glasova (9 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“, donio sljedeće 

Z A K L J U Č K E

1. Odgađa se (na rok od 15 dana) upućivanje Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o uporabi jezika i pisma nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj u tekstu kako ga je Vlada RH u svibnju 2015.g. uputila u saborsku proceduru kako bi se Ministarstvu Uprave dostavilo svoj prijedlog u kojem bi se predvidjele sankcije za jedinice lokalne samouprave koje svoje statute nisu uskladili sa Zakonom. 
2. Zadužuje se Ministarstvo uprave da provede nadzora u jedinicama lokalne samouprave koje u svoje statute nisu uskladile sa odredbama Zakona o uporabi jezika i pisma nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj. O provedenom nadzoru Ministarstvo će izvijestiti Odbor.

PREDSJEDNIK ODBORA
prof.dr.sc. Milorad Pupovac