Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 42. sjednici održanoj 16. studenoga 2010. godine, Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2011. godinu, s projekcijama proračuna za 2012. i 2013. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 15. studenoga 2010. godine.
Odbor je Prijedlog Državnog proračuna razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.
U raspravi se većina članova Odbora suglasila s ocjenom da je nužno zaštiti proceduralnu stranu razmatranja proračuna, odnosno omogućiti širu raspravu o predloženom proračunu tako što će se ostaviti dovoljno vremena kako bi se izvršila kvalitetna analiza predloženih proračunskih stavaka po interesnim skupinama. Konstatirali su da raspravljanje proračuna samo nekoliko sati nakon njegovog upućivanja u Hrvatski sabor ne pridonosi razvoju parlamentarne demokracije.
U nastavku sjednice Odbor je detaljnije raspravio one dijelove Prijedloga državnog proračuna koji se odnose na financiranje programa i aktivnosti usmjerenih na ostvarivanje prava nacionalnih manjina i zaštitu i promicanje ljudskih prava, sukladno svome djelokrugu utvrđenom Poslovnikom Hrvatskoga sabora.
Članovi Odbora su raspolagali prijedlogom proračuna za Ured pučkog pravobranitelja za 2011.-2013. godinu kojeg je Odboru dostavio pučki pravobranitelj imajući u vidu zaključke Odbora nakon razmatranja Izvješća o pojavama diskriminacije za 2009. godinu. U raspravi je konstatirano da je predložen proračun u iznosu od 9.540.018 kn, odnosno povećanje od 21% u odnosu na proračun za 2010. godinu, međutim nije razvidno koliko on udovoljava traženjima pučkog pravobranitelja s obzirom da nisu posebno izdvojena sredstva Europske unije iz IPA programa. Članovi Odbora su se složili s konstatacijom pučkog pravobranitelja da se Hrvatski sabor mora ranije uključiti u izradu proračuna kako bi se osiguralo implementiranje zakonskih obveza koje su dane pojedinim institucijama osobito u području ljudskih prava, a o čemu Ministarstvo financija ne može imati dostatan senzibilitet.
Odbor je, također, prilikom rasprave o Izvješću o radu državnih odvjetništava za 2009. godinu predložio Hrvatskome saboru da donese zaključak kojim se zadužuje Vlada Republike da u proračunu za 2011. godinu osigura potrebna sredstva za kadrovsko i materijalno jačanje Državnog odvjetništva Republike Hrvatske i Ureda za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta za izvršavanje njihovih obveza utvrđenih izmjenom Ustava i zakonima Republike Hrvatske. Što se tiče ukupnih sredstva za Državna odvjetništva, u Prijedlogu Državnog proračuna navedeno je nekoliko brojki (razdvojeno na općinska i županijska odvjetništva, i Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, kao i nekoliko drugih stavki), pa stoga nije razvidno povećavaju li se i koliko ukupna sredstva za rad državnih odvjetništava. Izuzetak je stavka Ministarstva pravosuđa koja se odnosi na nadogradnju i uvođenje sustava za upravljanje u predmetima u sudovima i sustava za praćenje kaznenih predmeta u državnim odvjetništvima iz sredstava zajma IBRD-a na kojoj je predviđen iznos od 5.771.482 kn.
Kada su u pitanju sredstva namijenjena zaštiti i promicanju prava nacionalnih manjina konstatirano je da su ona ostala na istoj razini ovogodišnjeg proračuna nakon njegova rebalansa kada su djelomično smanjena. Međutim, posebno je naglašeno kako je potrebno uložiti dodatan napor kako bi se osigurala sredstva potrebna za povratak izbjeglica, dijelom i kroz predstojeću donatorsku konferenciju, kako bi se osigurale potrebne pretpostavke za zatvaranje poglavlja o povratku izbjeglica, odnosno strateški hrvatski cilj – zatvaranje poglavlja 23. o pravosuđu i ljudskim pravima, a time i zatvaranje pregovora s Europskom unijom.
Kao i prethodnih godina, ponovo je upozoreno na obvezu svih državnih tijela da su, sukladno preporuci Odbora za djecu UN-a, dužna posebno prikazati sredstva namijenjena ostvarivanju prava djeteta, a što još uvijek nije učinjeno. Budući da se smanjuju stavke pojedinih ministarstva u čijem djelokrugu je i zaštita prava djece, posebno se pozivaju čelnici ministarstva da ta smanjenja ne budu na štetu prava djece, tim prije što se posljedice neulaganja u zaštitu i promicanje prava djece većim dijelom odražavaju u porastu nasilja i poremećaja u ponašanju kod mlađe populacije čemu smo svakodnevno svjedoci.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (7 glasova „za“ i 3 glasa „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti da donese
DRŽAVNI PRORAČUN REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2011. GODINU, S PROJEKCIJOM PRORAČUNA ZA 2012. I 2013. GODINU
Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr. sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc. Furio Radin