Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo s rasprave o Godišnjem izvješću o radu Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2023. godinu i Izvješće o ostvarenju proračuna Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2023. godinu

25.09.2024.

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 1. sjednici održanoj 25. rujna 2024. godine razmotrio Godišnje izvješće o radu Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2023. godinu i Izvješće o ostvarenju proračuna Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2023. godinu (u daljnjem tekstu: Izvješće), koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora u skladu s odredbom članka 33. stavka 1. Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti („Narodne novine“, broj 120/12 i 68/18) dostavila Hrvatska energetska regulatorna agencija (u daljem tekstu: HERA), aktom od 28. lipnja 2024. godine.

Odbor na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnoga tijela. 

Odbor je raspolagao Mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, Klasa: 022-03/24-12/65, Urbroj: 50301-05/16-24-7 od 29. kolovoza 2024. godine.

U uvodnom izlaganju predstavnik podnositelja je istaknuo da su aktivnosti HERA-e u 2023. godini bile usmjerene na redovne aktivnosti propisane nacionalnim zakonodavstvom i regulativom Europske unije, a jedna od značajnijih aktivnost je bila suradnja na provedbi Uredbe o otklanjanju poremećaja na domaćem tržištu energije („Narodne novine“, broj 31/23, 74/23, 107/23, 122/23, 32/24, 104/24) i Zakona o provedbi Uredbe Vijeća (EU) 2022/1854 o hitnoj intervenciji za rješavanje pitanja visokih cijena energije („Narodne novine“, broj 71/23).

U 2023. godini održane su 32 sjednice Upravnog vijeća sa ukupno 389 točaka dnevnog reda na kojima je:

•    doneseno 5 izmjena akata HERA-e (1 u sektoru električne energije, 4 u sektoru plina);
•    dano 22 suglasnosti na podzakonske akte i ugovore energetskih subjekata  (17 u sektoru električne energije, 2 u sektoru plina, 3 u sektoru toplinske energije);
•    doneseno 12 odluka o tarifnim stavkama energetskih subjekata (4 u sektoru električne energije , 8 u sektoru plina);
•    doneseno 48 mišljenja, rješenja i odluka (30 u sektoru električne energije, 15 u sektoru plina, 3 u sektoru toplinske energije);
•    izdano 78 rješenja (14 rješenja o stjecanju statusa povlaštenog proizvođača električne energije, 64 rješenja o energetskoj učinkovitosti za postrojenja na bioplin i biomasu te uštedu primarne energije za kogeneracijska postrojenja);
•    izdano 62 dozvole za obavljanje energetskih djelatnosti  (35 u sektoru električne energije, 8 u sektoru plina, 7 u sektoru nafte, 2 u sektoru biogoriva, 10 u sektoru toplinske energije);
•    produženo 67 dozvola za obavljanje energetskih djelatnosti (20 u sektoru električne energije, 25 u sektoru plina, 10 u sektoru nafte, 4 u sektoru biogoriva, 8 u sektoru toplinske energije);
•    izbrisano 13 dozvola (6 u sektoru plina, 5 u sektoru nafte, 2 u sektoru biogoriva).

Praćenje energetskog sektora:

•    Na tržištu električne energije prikupljaju se sljedeći podaci svaki mjesec:
o    podaci o proizvodnji i potrošnji električne energije - satni uzorak od HOPS-a i HEP ODS-a;
o    podaci o tržišnim planovima od HROTE-a;
o    izvješće o trgovanju od CROPEX-a;
o    podaci o isporukama na maloprodajnom tržištu po kategorijama kupaca i opskrbljivačima od HEP-ODS-a;
o    prosječne cijene po kategorijama kupaca i opskrbljivačima od opskrbljivača.

•    Na tržištu plina:
o    svake tri godine provodi se analiza tržišta plina; 
o    godišnje se prikupljaju podaci od svih energetskih subjekata (podaci o obavljanju energetske djelatnosti, realizacija planova, planovi za buduće razdoblje…); 
o    godišnje se nadzorom javno objavljenih podataka provjerava ispunjavanje zakonskih i podzakonskih obveza energetskih subjekata na tržištu plina (operatori sustava, operator tržišta plina i opskrbljivači plinom);
o    kvartalno se prikupljaju podaci od  svih opskrbljivača i trgovaca plinom o zbirnim transakcijama na veleprodajnom i maloprodajnom tržištu plina; 
o    kvartalno se prikupljaju podaci o ispunjavanja standarda kvalitete opskrbe plinom; 
o    mjesečno se uvidom u platforme operatora tržišta plina i operatora transportnog sustava prate pokazatelji funkcioniranja veleprodajnog i maloprodajnog tržišta plina.

•    Na tržištu toplinske energije prikupljaju se:
o    godišnji izvještaji energetskih subjekata o visini troškova proizvodnje; 
o    ostvarene investicije u izgradnju i rekonstrukciju distribucijske mreže u prethodnoj godini;
o    izvještaje o sigurnosti i pouzdanosti distributivne mreže. 

U procesima praćenja izračuna energetske učinkovitosti i ušteda primarne energije kod povlaštenih proizvođača električne energije, energetski subjekti podnose detaljne mjesečne i godišnje izvještaje o radu postrojenja, eventualnim zastojima i nepravilnostima. 

U području zaštite potrošača zaprimljen je 1461 podnesak, od čega 865 žalbi i prigovora kupaca energije, 462 upita i 134 ostalih podnesaka krajnjih kupaca.

U provedbi Uredbe o otklanjanju poremećaja na domaćem tržištu energije HERA je:
•    donijela 48 odluka o promjenama jediničnih cijenama za proizvodnju toplinske energije za centralne i zatvorene toplinske sustave u sezoni 2022./23. u odnosu na 2022. godinu;
•    napravila izračune naknade za razliku u trošku goriva za 48 postrojenja za krajnje jedinične cijene za razdoblje od 1. listopada 2023. godine do 31. ožujka 2024. godine;
•    napravila 12 izračuna naknade dijela troška kupcima tehnološke pare u sustavima centralnog toplinskog sustava za periodu od 1. listopada 2022. godine do 30. rujna 2023. godine.

U provedbi Zakona o provedbi Uredbe Vijeća (EU) 2022/1854 o hitnoj intervenciji za rješavanje pitanja visokih cijena energije HERA je:
•    izračunala višak prihoda za 153 subjekata sa viškom tržišnih prihoda 24,8 milijuna eura;
•    izračunala cijenu proizvodnje električne energije iz postrojenja na biomasu i bioplin (19 postrojenja) za 10 energetskih subjekta koji su podnijeli zahtjev za odobrenje povećanja gornje granice iznad 180 €/MWh radi obračuna viška tržišnog prihoda.

Nadzori koji su se provodili i koji su u tijeku:
•    15 zatvorenih nadzora nad energetskim subjektima;
•    kroz izračun naknada za razliku u cijeni goriva provedeni su i nadzori nad svim subjektima u toplinarstvu;
•    10 aktivnih nadzora:
o    HEP - ODS - postupak priključenja;
o    HEP Plin - promjena ugovorenih uvjeta (pokrenut siječanj 2022. godine) – izrada preliminarno utvrđenih činjenica; 
o    Međimurje plin - promjena ugovorenih uvjeta (pokrenut srpanj 2022. godine) – izrada preliminarno utvrđenih činjenica;
o    E.ON PLIN - promjena ugovorenih uvjeta (pokrenut lipanj 2022. godine);
o    PLIN VRBOVEC - promjena ugovorenih uvjeta (pokrenut lipanj 2022. godine);
o    5 nadzora - REMIT manipulacija tržištem.

Istaknuta su zapažanja u energetskom sektoru u 2023. godini:

Električna energija:
•    prvi put je više proizvedene električne energije nego potrošene, a što je posljedica dobre hidrologije i povećane proizvodnje iz obnovljivih izvora energije (OIE), (izvoz u iznosu od 426 GWh, odnosno 2% ukupne potrošnje);
•    značajno je povećan broj proizvođača električne energije – mali OIE za 8701 postrojenje  priključeno u 2023. godini, s ukupnom snagom od 244 MW;
•    isporuka električne energije u distribucijsku mrežu se smanjila 2,3% - posljedica povećanja proizvodnje iza mjesta mjerenja;
•    cijene električne energije na veleprodajnim tržištima su se stabilizirale na oko 100 €/MWh za vršni proizvod;
•    cijene električne energije za krajnje kupce su održane na priuštivoj razini (kućanstva i malo poduzetništvo nepromijenjeno u odnosu na 2021. godinu 70/105 €, a poduzetništvo na tržišnoj cijeni uz ograničenje od 180 i 230 €/MWh).

Prirodni plin:
•    osigurane su dovoljne količine plina za potrebe kupaca u Republici Hrvatskoj, terminal za ukapljeni prirodni plin na Krku je bio ključni dobavni pravac, a dio plina je izvezen na susjedna plinska tržišta čime Hrvatska postaje značajniji pravac dobave prirodnog plina za susjedne države;
•    popunjenost skladišta 1. studenog 2023. bila je 97% (obveza na razini Europske unije bila je 90%); što jamči sigurnu opskrbu plinom;
•    sigurnost opskrbe plinom na maloprodajnom tržištu osigurana je također svim kupcima kroz zajamčenu opskrbu koja je u 2023. godini opskrbljivala sve kupce 3 opskrbljivača koji su se našli u poteškoćama, kao i sve kupce kategorije poduzetništvo koji nisu mogli pronaći opskrbljivača plinom;
•    cijene na veleprodajnim tržištima su se stabilizirale na oko 40€/MWh;
•    cijene za krajnje kupce su se utvrdile na priuštivoj razini (kućanstva i javne ustanove na prošlogodišnjoj razini, a poduzetništvo na tržišnoj).

Toplinska energija:
•    proizvodnja i distribucija toplinske energije bila je stabilna, nisu zapažene znatne oscilacije u potrošnji i broju potrošača;
•    provode se značajni investicijski projekti sufinancirani sredstvima EU;
•    za centralne i zatvorene toplinske sustave osiguran je plin po priuštivoj cijeni kako bi se troškovi grijanja i tople vode na strani krajnjih kupaca ostali nepromijenjeni u odnosu na 2022. godinu.

Izmjena regulative Europske unije uvjetuje prilagodbu nacionalnog zakonodavstva, a to su zajedničke aktivnosti Ministarstva gospodarstva, HERA-e, Vlade Republike Hrvatske i Hrvatskog sabora: 
•    Direktiva (EU) 2024/1711 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001 i (EU) 2019/944 u pogledu poboljšanja modela tržišta električne energije u Uniji, Direktiva (EU) 2019/944 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i izmjeni Direktive 2012/27/EU, Uredba (EU) 2019/943 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o unutarnjem tržištu električne energije koje uvode:
o    mogućnost sklapanja dugoročnih ugovora s proizvođačima PPA ugovora (engl. Long Term Power Purchase Agreement, PPA) i mogućnost istovremenog ugovaranja dva ugovora, a za jednog kupca s fiksnom i dinamičnom cijenom;
o    mogućnost ugradnje mjerenja iza mjerenja kupca u svrhu lokalnog dijeljenja energije;
o    uvođenje fleksibilnih ugovora o priključenju (fiksni i varijabilni dio priključnog kapaciteta);
o    uvođenje pravila za nabavu usluga smanjenja vršnog opterećenja i uvođenja fleksibilnosti;
o    dodaju se odredbe prema kojima operator sustava na transparentan način najmanje jednom mjesečno objavljuje jasne informacije o:
    raspoloživom kapacitetu za priključenje, s dovoljnom prostornom razlučivošću, poštujući javnu sigurnost i povjerljivost podataka,
    novim zahtjevima za priključenje,
    mogućnosti sklapanja fleksibilnih ugovora,
    kriterijima za izračun raspoloživog kapaciteta za priključenje. 

•    Direktiva (EU) 2023/2413 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 i Direktive 98/70/EZ u pogledu promicanja energije iz obnovljivih izvora te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća (EU) 2015/652 koja uvodi:
o    države članice zajednički osiguravaju da udio energije iz OI u konačnoj bruto potrošnji energije u EU u 2030. godini bude najmanje 42,5 % s tendencijom povećanja na 45%;
o    da su države članice obvezne do 21. svibnja 2025. godine provesti koordinirano kartiranje za uvođenje energije iz OIE na svojem državnom području kako bi utvrdile domaći potencijal i dostupna područja koja su potrebna za postavljanje postrojenja za proizvodnju energije iz OIE te s njima povezane infrastrukture;
o    države članice do 21. veljače 2026. godine trebaju osigurati da nadležna tijela donesu jedan ili više planova kojima se određuju područja za brži razvoj obnovljivih izvora.

•    Direktiva (EU) 2023/1791 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. rujna 2023. o energetskoj učinkovitosti i izmjeni Uredbe (EU) 2023/955 (preinaka EED – Energy Efficiency Directive) koja uvodi:
o    mrežne tarife moraju biti transparentne i nediskriminirajuće te moraju odražavati uštede troškova u mrežama ostvarene mjerama na strani potražnje i mjerama odgovora na potražnju te distribuiranom proizvodnjom energije kroz:
    preusmjeravanje opterećenja krajnjih kupaca iz vremena vršnog opterećenja u vrijeme izvan vršnog opterećenja uzimajući u obzir raspoloživost energije iz OIE, energije iz kogeneracije i distribuirane proizvodnje energije;
    smanjenje potražnje putem mjera za poboljšanje energetske učinkovitosti koje provode pružatelji energetskih usluga, uključujući ESCO-e (Energy Service Company);
    priključivanje i dispečiranje izvora proizvodnje energije na nižim naponskim razinama;
    priključivanje izvora proizvodnje energije koji su bliže mjestu potrošnje; 
    skladištenje energije.
•    Uredba (EU) 2024/1106 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o izmjeni Uredbi (EU) br. 1227/2011 i (EU) 2019/942 u pogledu poboljšanja zaštite Unije od manipulacije tržištem na veleprodajnom tržištu energije koja uvodi:
o    ACER (Agencija EU-a za suradnju energetskih regulatora) preuzima istrage u slučaju sumnje kršenja odredbi REMIT uredbe između država članica u svim prekograničnim slučajevima; 
o    U slučajevima kršenja odredbi REMIT-a nacionalna regulatorna tijela dobivaju ovlasti izricanja barem sljedećih upravnih novčanih kazni i drugih upravnih mjera u odnosu na kršenja REMIT-a:
    zahtijevanja da se otkloni kršenje;
    nalaganja povrata ostvarene dobiti ili izbjegnutog gubitka zbog kršenja, u mjeri u kojoj ih je moguće utvrditi;
    izdavanja javnih upozorenja ili obavijesti;
    izricanja periodičnih penala;
    izricanja upravnih novčanih kazni.
•    Direktiva (EU) 2024/1788 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište plina iz obnovljivih izvora, prirodnog plina i vodika, izmjeni Direktive (EU) 2023/1791 i stavljanju izvan snage Direktive 2009/73/EZ i Uredba (EU) 2024/1789 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o unutarnjem tržištu plina iz obnovljivih izvora, prirodnog plina i vodika, o izmjeni uredbi (EU) br.1227/2011, (EU) 2017/1938, (EU) 2019/942 i (EU) 2022/869 i Odluke (EU) 2017/684 te o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 715/2009 koje uvode:
o    povećat će se sigurnost opskrbe plinom uvođenjem novih mehanizama,
o    stvaraju se jednaki uvjeti za razvoj tržišta vodika te se uklanjaju prepreke koje ometaju razvoj,
o    stvaraju se uvjeti za uspostavu infrastrukture za vodik gradnjom nove ili prenamjenom dijela postojeće infrastrukture za prirodni plin što će dovesti do ušteda troškova i istodobno poduprijeti dekarbonizaciju,
o    uspostavlja se Europska mreža mrežnih operatora za vodik (ENNOH - European Network of Network Operators for Hydrogen),
o    plinovima iz obnovljivih izvora i niskougljičnim plinovima omogućuje se lakši pristup tržištima i infrastrukturi,
o    za plinove iz obnovljivih izvora i niskougljične plinove se uvode ovlasti nacionalnih regulatornih tijela slične onima koje su već uspostavljene za sektor prirodnog plina – pristup treće strane, određivanje tarifa i metodologija, certificiranje i dr.,
o    jačaju se prava i zaštita kupaca te ih se usklađuje s onima koji su već utvrđeni u pravilima EU-a o tržištu električne energije, čime će kupci plina:
    dobiti bolje informacije o ponudama, kao i o njihovim ugovorima i računima, uključujući informacije koje im omogućuju da donose odluke o obnovljivim i niskougljičnim izvorima energije, 
    moći odabrati najbolju ponudu s pomoću pouzdanih alata za usporedbu cijena plina, lako promijeniti opskrbljivača i steći veću kontrolu nad potrošnjom plina s pomoću pametnih sustava mjerenja,
    biti bolje zaštićeni u slučaju spora s dobavljačem energije.

Predstavnik predlagatelja je istaknuo da je HERA u 2023. godini ostvarila prihode u iznosu od 10.958.133,87 EUR, a rashodi su iznosili 4.131.893,44 EUR. 
Povećanje prihoda u odnosu na 2022. godinu rezultat je povećanja prihoda od naknada za obavljanje poslova regulacije energetskih djelatnosti koje HERA obračunava na temelju prihoda od prodaje roba i/ili usluga koje su u prethodnoj godini ostvarili energetski subjekti temeljem obavljanja energetskih djelatnosti.
Ostvaren je višak prihoda nad rashodima u iznosu od 6.826.240,43 EUR. 
Na dan 31.12.2023. godine HERA je zapošljavala 77 radnika.

U odnosu na Godišnje izvješće HERA-e, predstavnik Vlade Republike Hrvatske je naglasio da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na Godišnje izvješće o radu HERA-e za 2023. godinu i Izvješće o ostvarenju proračuna HERA-e za 2023. godinu. Istaknuo je da je javni poziv za predsjednika i člana Upravnog vijeća HERA-e u tijeku, a što će po okončanju postupka doprinijeti dodatnom osnaživanju HERA-e u upravljačkom kontekstu. Također, u planu je i povećanje administrativnih kapaciteta HERA-e.

S obzirom na Mišljenje Vlade Republike Hrvatske i izneseno u raspravi (audiovizualni zapis), Odbor je sa 7 (sedam) glasova ”ZA” i 4 (četiri) glasa „PROTIV“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći

ZAKLJUČAK

Prima se na znanje Godišnje izvješće o radu Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2023. godinu i Izvješće o ostvarenju proračuna Hrvatske energetske regulatorne agencije za 2023. godinu

PREDSJEDNIK ODBORA 
dr. sc. Igor Peternel