Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora, na 36.sjednici održanoj 6.ožujka 2014. razmotrio je Prijedlog zakona o zaštiti potrošača, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora, dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 27. veljače 2014.
Odbor je na temelju svoje nadležnosti iz članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora o navedenom Prijedlogu zakona raspravljao u svojstvu matičnoga radnog tijela.
Odbor je raspolagao prijedlozima Regionalne organizacije zaštite potrošača iz Karlovca broj 64-14 od 3.ožujka 2014. godine te sa prijedlozima Hrvatskoga saveza udruga za zaštitu potrošača „Potrošač“ od 4. i 5. ožujka 2014 godine.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja istaknuo je da se ovim zakonom propisuje niz novina u svrhu zaštite potrošača te ujednačenja prava utvrđenih Direktivom 2011/83 EU. Tako se ovim zakonom, između ostaloga, predlaže obveza isticanja dviju cijena i to redovne i cijene važeće tijekom trajanja takvog oblika prodaje (npr. sniženja robe), sezonsko sniženje definira kao prodaja proizvoda po sniženoj cijeni nakon proteka sezone, ali najviše tri puta godišnje i to sa propisanim rokovima prodaje a propisuje se i obveza trgovcu koji pruža javnu uslugu da na računu mora istaknuti iznos neplaćenih dospjelih novčanih potraživanja za prethodna razdoblja. Zakonom se također uvodi zabrana pokretanja postupka prisilne naplate osporenih neplaćenih dospjelih novčanih potraživanja do okončanja sudskog ili izvansudskog postupka, te predlaže aktivnije uključivanje jedinica lokalne samouprave u provedbu politike zaštite potrošača.
U raspravi koja je uslijedila ukazano je na izostanak odredbe o sufinanciranju sporova pred sudovima časti iz Državnog proračuna te je predstavniku predlagatelja sugerirano da razmisli o brisanju suglasnosti ministra nadležnog za zaštitu potrošača prilikom donošenja odluke o troškovima u postupcima pred sudom časti HGK i HOK-a. Predloženo je da se uvede obveza postupka mirenja pred sudom časti HGK i HOK-a i za sporove male vrijednosti prema Zakonu o parničnom postupku, sve u cilju rasterećenja sudova. Predstavnik predlagatelja pojasnio je da Republika Hrvatska ima godinu i pol za implementaciju Direktive o alternativnom rješavanju sporova, te da će navedenom Direktivom postupak mirenja pred sudovima časti biti usklađen sa pravnom praksom EU. U raspravi je također istaknuto da je nekada vrlo teško dokazati obmanu odnosno zabludu prilikom korištenja neke usluge na tržištu te je kao primjer navedeno upoznavanje korisnika kredita sa uvjetima kreditiranja. Upozoreno je da se u praksi ne primjenjuju odredbe važećeg Zakona koje pripisuju da se odvoz komunalnog otpada plaća po volumenu. Kao razlog je navedeno nedonošenje podzakonskih akata Republike Hrvatske te akata jedinica lokalne samouprave. Zaključno, svi članovi Odbora podržali su donošenje ovoga Zakona i izrazili stajalište da je isti pozitivan iskorak u zaštiti prava potrošača.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje
Z A K O N A O ZAŠTITI POTROŠAČA
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Igora Rađenovića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Igor Rađenović