Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o učinkovitom korištenju energije u neposrednoj potrošnji, s Konačnim prijedlogom zakona, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 70

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora, na 4. sjednici održanoj 18. travnja 2012. i u nastavku 3. svibnja 2012. godine, razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o učinkovitom korištenju energije u neposrednoj potrošnji, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 19.travnja 2012., uz prijedlog da se sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

Odbor je u smislu članka 67. Poslovnika Hrvatskoga sabora o navedenom Prijedlogu zakona raspravljao u svojstvu matičnoga radnog tijela.

U uvodnom izlaganju, predstavnik predlagatelja istaknuo je da će se ovim Zakonom poboljšati provođenje politike energetske učinkovitosti u Republici Hrvatskoj te pridonjeti poboljšanju kvalitete provedenih energetskih pregleda i izdanih energetskih certifikata zgrada. Zakonom će se u cilju ušteda energije omogućiti provedba programa energetske obnove primarno javnih ali i svih ostalih zgrada u RH.

Nakon uvodnog obrazloženja predstavniku pradlagatelja postavljeno je pitanje obuhvata objekata koji će biti podložni energetskom pregledu. Zatraženo je i pojašnjenje da li će se zgrade bez certifikata moći prodavati i hoće li se za sve energetski neučinkovite zgrade uvesti energetski kazneni porez. Više članova Odbora iskazalo je bojazan da će u slučaju visoko postavljenih početnih standarda trpiti proračuni lokalne uprave i samouprave budući se obveza zadovoljavanja energetskih standarda i standarda zaštite okoliša odnosi na cjelokupni javni sektor, pa i šire. Ukazano je i na to da će donošenje ovoga Zakona pozitivno utjecati na razvoj građevinske industrije, posebice malih poduzetnika. Sugerirano je i uvođenje određenih stimulativnih mjera izvođačima koji prilikom gradnje ugrađuju energetski učinkovite materijale.

U raspravi je izneseno i stajalište da usprkos potrebi za donošenjem izmjena i dopuna Zakona, isti nije trebao biti upućen u proceduru po hitnom postupku prije provođenja šire javne rasprave.

Predstavnik Ministarstva je u odgovoru na postavljena pitanja izrazio uvjerenje da će predložene izmjene i dopune, kao i žurno donošenje podzakonskih akata značajno doprinijeti ostvarivanju ciljeva istaknutih u Strategiji energetskog razvoja RH. Istaknuo je da Republika Hrvatska ima obvezu ugradnje pravne stečevine EU iz područja energetske učinkovitosti a prema direktivi 2010/31/EU. Kašnjenje u implementaciji energetske učinkovitosti u energetski sustav zgrada glavni je razlog za donošenje izmjena i dopuna po hitnoj proceduri budući bi energetska potrošnja u zgradama trebala biti 50 kilovata na kubični metar a u prosjeku danas iznosi preko 200 kilovata.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje

ZAKONA O UČINKOVITOM KORIŠTENJU ENERGIJE U NEPOSREDNOJ POTROŠNJI

uz sljedeći A M A N D M AN na članak 20.

U članku 20. stavak (6) mijenja se i glasi:
„Stavak (5) mijenja se i glasi: Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija provodi postupke javne nabave za energetsku uslugu u ime i za račun proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna. Ostali subjekti javnog sektora mogu ovlastiti Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija da u njihovo ime i račun provodi postupke javne nabave za energetsku uslugu. Kada provodi postupke javne nabave za energetsku uslugu Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija smatra se središnjim tijelom za javnu nabavu u smislu propisa kojim je uređeno područje javne nabave. Subjekti u čije ime i račun Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija provodi postupke javne nabave za energetsku uslugu nadoknađuju Centru troškove objave javne nabave.

OBRAZLOŽENJE:

Predloženim člankom precizno se razlučuju subjekti javnog sektora za koje Centar nužno provodi postupke javne nabave za energetsku uslugu te oni koji ga za isto mogu ovlastiti. Ujedno se i preciznije definiraju obveze i nadležnost rada Centra za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija, kao i pokriće troškova.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio gospodina Igora Rađenovića, predsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA

Igor Rađenović