Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo o Prijedlogu zakona o izmjenama Zakona o terminalu za ukapljeni prirodni plin, P.Z. br. 409

07.12.2022.

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na svojoj 52. sjednici održanoj 7. prosinca 2022. godine razmotrio Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o terminalu za ukapljeni prirodni plin, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 19. listopada 2022. godine. 

Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja je istaknuo da je Zakon o terminalu za ukapljeni prirodni plin („Narodne novine“, broj 57/18; u daljnjem tekstu: Zakon), stupio na snagu 5. srpnja 2018. godine.

Zakonom se pored realizacije projekta izgradnje infrastrukture terminala za ukapljeni prirodni plin (u daljnjem tekstu: UPP) koja je od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku uređuje potprojekt gradnje mjesta za opskrbu UPP-om.

Nacionalnim okvirom politike za uspostavu infrastrukture i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu („Narodne novine“, broj 34/17) predviđene su lokacije i rokovi za izgradnju infrastrukture za prekrcaj i opskrbu UPP-a u morskim lukama.

Nakon donošenja Zakona, doneseni su Strategija energetskog razvoja Republike Hrvatske do 2030. s pogledom na 2050. godinu („Narodne novine“, broj 25/20) i Integrirani nacionalni energetski i klimatski plan za Republiku Hrvatsku za razdoblje od 2021. do 2030. godine. Oba dokumenta definiraju razvoj tržišta UPP-a (naročito u segmentu prometnog sektora) kao jedan od osnovnih strateških ciljeva Republike Hrvatske.

Shodno očekivanom povećanju korištenja UPP-a u teškom teretnom prometu, pomorskom prometu i željezničkom prometu kao temeljna odrednica promjena navodi se razvoj infrastrukture za korištenje UPP-a u prometu. Kako bi se zadovoljilo tržište u kratkoročnom  razdoblju, do 2030. godine u Republici Hrvatskoj treba postojati minimalno 11 UPP punionica koje će omogućiti punjenje cestovnih vozila, dok će neke od njih trebati omogućavati punjenje plovnih objekata.

S obzirom na to da je od izbora lokacije mjesta za opskrbu UPP-om prošlo gotovo četiri godine napravljena je revalorizacija optimalnih mjesta za opskrbu UPP-om. Cilj revalorizacije je optimiziranje tehničkih, prostornih i financijskih parametara u cilju omogućavanja realizacije projekta razvoja stanica do 2024. godine uz ostvarenje punog potencijala realizacije UPP terminala kao opskrbne točke UPP-om za upotrebu u prometu.

Ovim Prijedlogom zakona pitanje mjesta za opskrbu UPP-om ne veže se isključivo uz određenu lokaciju, u konkretnom slučaju područje Mlake u luci Rijeka, već će se optimalna lokacija mjesta za opskrbu UPP-om odabrati uzimanjem u obzir svih tehničkih, prostornih i financijskih parametara, a rukovodeći se pritom Nacionalnim okvirom politike za uspostavu infrastrukture i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu, Strategijom energetskog razvoja Republike Hrvatske do 2030. s pogledom na 2050. godinu i Integriranim nacionalnim energetskim i klimatskim planom za Republiku Hrvatsku za razdoblje od 2021. do 2030. godine.

Također, mijenjaju se iznosi navedeni u kunama odgovarajućim iznosima u eurima sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22, 88/22) i Uputi Ministarstva financija Klasa: 0ll-01/2l-04/6, Urbroj: 513-06-03 -22-133 od 6. svibnja 2022. godine.

Bez rasprave Odbor je većinom glasova, sa 8 (osam) „ZA“ i 1 (jedan) „PROTIV“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći

ZAKLJUČAK

Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o terminalu za ukapljeni prirodni plin.

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Žarka Tušeka, predsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA
Žarko Tušek