Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 70. sjednici održanoj 3. veljače 2011. godine, predmetna Izvješća, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnio Državni ured za reviziju, aktom od 8. prosinca 2010. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnim Izvješćima kao matično radno tijelo.
U uvodnom izlaganju predstavnik Državnog ureda za reviziju istaknuo je da je obveza podnošenja godišnjeg izvješća o radu Državnog ureda za reviziju, kao i podnošenje izvješća o obavljenim revizijama i to do konca tekuće za prethodnu godinu, izvršena u skladu s odredbama članka 11. Zakona o državnoj reviziji. Međutim, upozorio je da se Državnom uredu za reviziju želi staviti u nadležnost i nadzor i revizija u dijelu koji se odnosi na financiranje političkih aktivnosti i izborne promidžbe iz privatnog sektora i od strane fizičkih osoba. Državni ured za reviziju je mišljenja da poslove revizije nije potrebno regulirati Zakonom o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, jer se u skladu s Ustavom Republike Hrvatske poslovi državne revizije trebaju urediti Zakonom o Državnom uredu za reviziju, koji u skladu s Ustavnim zakonom mora biti donesen u roku od 6 mjeseci.
Predmetno Izvješće sadrži podatke o provedbi Programa rada za 2010. godinu., kojim je utvrđen opseg obavljanja revizije propisan odredbom članka 3. stavka 4. Zakona o državnoj reviziji. Sastavni dio godišnjeg programa rada je i Plan revizija, prema vrstama i subjektima. Planom su obuhvaćeni svi subjekti za koje je Zakonom o državnoj reviziji i Zakonom o financiranju političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata, propisana obveza godišnje revizije (državni proračun, lokalne jedinice, političke stranke i nezavisni zastupnici). Osim revizija navedenih subjekata, planirane su i revizije ustanova nacionalnih parkova i parkova prirode, revizije korisnika proračuna lokalnih jedinica, kao i revizije trgovačkih društava i drugih pravnih osoba u kojima Republika Hrvatska ili lokalne jedinice imaju većinsko vlasništvo nad dionicama ili udjelima. Aktivnosti Državnog ureda za reviziju utvrđene godišnjim programom rada usklađene su s Akcijskim planom za suzbijanje korupcije. U ovom izvještajnom razdoblju revizijom je obuhvaćeno 770 subjekata, od čega se 444 odnosi na financijsku reviziju, 315 na uvide u proračun i financijske izvještaje lokalnih jedinica, te 10 na uvide u financijske izvještaje izvanparlamentarnih političkih stranaka. Obavljena je i revizija Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu. Obavljeno je i 1763 uvida u završna izvješća o izvorima i visini sredstava utrošenih za izbornu promidžbu kandidata i zamjenika kandidata za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i gradonačelnika Grada Zagreba.
Financijska revizija obavljena je za 25 korisnika državnog proračuna, 261 lokalnu jedinicu, 35 drugih korisnika proračuna, 68 trgovačkih društava u većinskom vlasništvu države ili lokalnih jedinica, 18 neprofitnih organizacija, 18 nacionalnih parkova i parkova prirode, 4 projekata, 11 parlamentarnih političkih stranaka, te za 4 nezavisna zastupnika. Revizijom su utvrđene činjenice na temelju kojih je izraženo mišljenje o financijskim izvještajima i poslovanju revidiranih subjekata. Izraženo je 68 bezuvjetnih, 371 uvjetnih i 5 nepovoljnih mišljenja. Provedenom revizijom u ovom izvještajnom razdoblju obuhvaćena su javna sredstva u ukupnom iznosu 178.099.531.308,00 kn.
U raspravi na Odboru pohvaljen je rad Državnog ureda za reviziju koji je ukazivanjem na nepravilnosti, propuste i pogreške u poslovanju, te davanjem naloga preporuka i prijedloga za njihovo otklanjanje, pridonio poboljšanju upravljanja javnom imovinom, kao i informiranju građana o trošenju novca poreznih obveznika. Razvidan je napredak kod revidiranih subjekata i iz godine u godinu smanjuje se broj onih koji dobivaju nepovoljno mišljenje nakon obavljene revizije. U raspravi na Odboru iznijet je prijedlog da se u budućem Izvješću DUR-a, sukladno članku 178. Poslovnika Hrvatskoga sabora, zastupnicima dostavi sažetak Izvješća, do 30 stranica, u kojem bi prema mišljenu Državnog ureda za reviziju bili istaknuti najbitniji podaci iz predmetnog Izvješća. Osim toga u Izvješću bi trebalo posebno istaknuti one revidirane subjekte koji iz godine u godinu ponavljaju određene nepravilnosti i greške u poslovanju, a ne uvažavaju upozorenja Državnog ureda za reviziju da se ti nedostaci isprave. Tako je u ovom izvještajnom razdoblju od ukupno 444 subjekta obuhvaćenih financijskom revizijom, 28 se nije očitovalo o poduzetim radnjama kojima bi ispravili propuste na koje ih je upozorila Državna revizija. Posebno treba istaknuti one revidirane subjekte kojima je izraženo nepovoljno mišljenje, posebno ukoliko se to mišljenje ponavlja iz godine u godinu.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je, jednoglasno, predložiti Hrvatskom saboru sljedeći
ZAKLJUČAK
1. Prihvaća se Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2010. godinu i Izvješće o obavljenim revizijama
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik doc.dr.scGoran Marić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
doc.dr.sc.Goran Marić