Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 78. sjednici, održanoj 6. lipnja 2023. godine, Izvješće o obavljenim revizijama lokalnih jedinica, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 16. i 21. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 29. ožujka 2023. godine.
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 11. svibnja 2023. godine (KLASA: 022-03/23-12/20, URBROJ: 50301-05/14-23-4), u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.
Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 39 lokalnih jedinica i reviziju usklađenosti Grada Zagreba za 2021. godinu. Ukupni prihodi i primici lokalnih jedinica obuhvaćenih financijskom revizijom iznosili su 850.872.354,00 kuna, rashodi i izdaci 876.444.919,00 kuna te manjak prihoda i primitaka u iznosu od 25.572.565,00 kuna (22 lokalne jedinice iskazale su višak prihoda i primitaka u iznosu od 27.778.229,00 kuna, a 17 lokalnih jedinica manjak prihoda i primitaka u iznosu od 53.350.794,00 kuna). Vrijednost ukupne imovine iznosila je 3.628.960.462,00 kuna. Ukupne obveze (bez odgođenog plaćanja rashoda i prihoda budućeg razdoblja) iskazane su u iznosu od 329.459.652,00 kuna, a ukupna potraživanja u iznosu od 118.048.507,00 kuna. Revizija je planirana i obavljena u cilju izražavanja mišljenja jesu li financijski izvještaji u svim važnijim odrednicama sastavljeni u skladu s propisanim okvirom financijskog izvještavanja, a poslovanje usklađeno sa zakonima, drugim propisima i unutarnjim aktima koji imaju znatan utjecaj na poslovanje. Osim toga, provjerena je i provedba naloga i preporuka iz prošle revizije. Za svaku lokalnu jedinicu obuhvaćenu revizijom izraženo je mišljenje o financijskim izvještajima i mišljenje o usklađenosti poslovanja. Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni, drugi propisi i unutarnji akti kojima je uređen računovodstveni okvir te poslovanje lokalnih jedinica. O financijskim izvještajima lokalnih jedinica izraženo je 13 bezuvjetnih, 25 uvjetnih i jedno nepovoljno mišljenje. O usklađenosti poslovanja izraženo je 12 bezuvjetnih, 26 uvjetnih i jedno nepovoljno mišljenje. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti koje se odnose na planiranje i izvršenje proračuna, računovodstveno poslovanje i financijsko izvještavanje, prihode i potraživanja, rashode i obveze, javnu nabavu te imovinu i druge nepravilnosti.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno je da proračuni nekih lokalnih jedinica nisu doneseni u skladu s propisima jer nisu uravnoteženi, nisu sastavljeni prema propisanim proračunskim klasifikacijama i ne sadrže vlastite i namjenske prihode proračunskih korisnika te rashode koji se njima financiraju. Pojedine lokalne jedinice koje su iz prethodnih godina prenijele značajne manjkove prihoda i proračunima planirale sredstva za njihovo pokriće nisu donijele akt koji treba sadržavati analizu i ocjenu financijskog stanja, mjere za otklanjanje uzroka negativnog poslovanja i plan provedbe tih mjera. Izvještaji o izvršenju pojedinih proračuna ne sadrže neke obvezne elemente ili podaci u izvještajima nisu točni.
Nepravilnosti u području računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja utvrđene su kod većine lokalnih jedinica, a odnose se na ustrojavanje i vođenje poslovnih knjiga, evidentiranje poslovnih događaja, popis imovine i obveza te iskazivanje podataka u financijskim izvještajima.
Neke analitičke evidencije nisu ustrojene, ne sadrže pojedine propisane podatke ili se ne vode ažurno, zbog čega podaci nisu točni ili nisu usklađeni s podacima u glavnoj knjizi. Evidentiranje u poslovnim knjigama nije temeljeno na urednim i vjerodostojnim te prethodno ovjerenim i kontroliranim knjigovodstvenim ispravama. Određeni prihodi, rashodi i imovina nisu evidentirani na propisanim računima Računskog plana te su pogrešno iskazani i u financijskim izvještajima. Poslovne knjige pojedinih lokalnih jedinica ne osiguravaju točne podatke o vrijednosti nefinancijske imovine jer pojedina imovina u vlasništvu lokalnih jedinica nije evidentirana, a evidentirana je vrijednost imovine koju su lokalne jedinice prodale, zamijenile za drugu imovinu ili prenijele javnom isporučitelju vodnih usluga. Nadalje, u poslovnim knjigama pojedina potraživanja i obveze nisu evidentirane ili nisu evidentirane u točnom iznosu. Za dospjela potraživanja s kašnjenjem u naplati preko godine dana nije obavljen ispravak vrijednosti ili ispravak vrijednosti nije obavljen za sva potraživanja za koja je trebalo obaviti. Nekoliko lokalnih jedinica nije obavilo popis imovine i obveza, a većina popis nije obavila na propisani način, zbog čega osnovna svrha popisa, a to je usklađenje knjigovodstvenog stanja sa stanjem utvrđenim popisom, nije ostvarena. U okviru izvanbilančnih zapisa nisu evidentirani instrumenti osiguranja plaćanja, potencijalne obveze po sudskim sporovima i tuđa imovina dobivena na korištenje. Nepravilnosti u računovodstvenom poslovanju imale su utjecaj na točnost i realnost podataka iskazanih u financijskim izvještajima. Pojedini podaci iskazani u financijskim izvještajima nisu istovjetni podacima evidentiranim u glavnoj knjizi.
Lokalne jedinice ne pridaju dovoljno pozornosti naplati potraživanja jer se za dospjela potraživanja dužnicima u pravilu upućuju samo opomene, a ovrhe su pokrenute za manji dio potraživanja. Neke lokalne jedinice za naplatu potraživanja nisu upućivale ni opomene. U pojedinim slučajevima komunalna naknada i komunalni doprinos nisu obračunani u skladu s propisima ili odlukama predstavničkih tijela lokalnih jedinica kojima je uređen način obračuna i plaćanja komunalne naknade i komunalnog doprinosa. Poslovni prostori dani su u zakup bez provedenog javnog natječaja. Za priznata ulaganja zakupaca u poslovne prostore u vlasništvu lokalnih jedinica umanjuje se visina mjesečne zakupnine, a lokalne jedinice od zakupaca nisu pribavile dokumentaciju kojom bi se potvrdila vrijednost priznatih ulaganja.
O reviziji usklađenosti poslovanja Grada Zagreba izraženo je uvjetno mišljenje. Uvjetna i nepovoljna mišljenja o financijskim izvještajima izražena su zbog utvrđenih nepravilnosti u području računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja, a odnose se na vođenje poslovnih knjiga, evidentiranje poslovnih događaja, popis imovine i obveza te sastavljanje financijskih izvještaja. Uvjetna i nepovoljna mišljenja o usklađenosti poslovanja izražena su zbog utvrđenih nepravilnosti u području planiranja i izvršenja proračuna, prihoda i potraživanja, rashoda i obveza, javne nabave i imovine.
Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u financijskim revizijama lokalnih jedinica dano je 614 naloga i preporuka, a u reviziji usklađenosti Grada Zagreba 18 naloga i preporuka, čija bi provedba pridonijela realnijem iskazivanju podataka u financijskim izvještajima te većoj usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te unutarnjim aktima.
U raspravi na Odboru pohvaljen je rad Državnoga ureda za reviziju. Dalje je spomenuto da je upravljanje imovinom u lokalnim jedinicama veliki problem primjerice u Splitu. Dok se zemljišne knjige srede mnogo puta najam za gradske prostore ide u zastaru.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći
ZAKLJUČAK
Prihvaća se Izvješće o obavljenim revizijama lokalnih jedinica
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.