Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 70. sjednici, održanoj 8. veljače 2023. godine, Izvješće o obavljenim revizijama učinkovitosti gospodarenja komunalnim otpadom na području Republike Hrvatske u skladu s odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju koju je dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 19. prosinca 2022. godine.
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 2. veljače 2023. godine (KLASA: 022-03/22-12/115, URBROJ: 50301-05/20-23-4), u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.
Uvodno je predstavnik Državnog ureda za reviziju istaknula da je Državni ured za reviziju obavio reviziju učinkovitosti gospodarenja komunalnim otpadom u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja, Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, 19 komunalnih društava koji su davatelji javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog komunalnog otpada i usluge povezane s javnom uslugom na području jedinica lokalne samouprave te dva trgovačka društva koja upravljaju Centrom za gospodarenje otpadom Kaštijun (dalje u tekstu: CGO Kaštijun) i Centrom za gospodarenje otpadom Marišćina (dalje u tekstu: CGO Marišćina) u cilju uspostave jedinstvenog sustava gospodarenja otpadom na području Istarske županije, odnosno Primorsko-goranske županije. Predmet revizije bile su aktivnosti tijela nadležnih za uspostavu gospodarenja komunalnim otpadom na državnoj razini te aktivnosti komunalnih društava, odnosno trgovačkih društava koja upravljaju s CGO Kaštijun i CGO Marišćina u vezi s gospodarenjem komunalnim otpadom u 2019. i 2020. Revizijom je obuhvaćen pravni, strateški i planski okvir gospodarenja komunalnim otpadom, ostvarenje ciljeva u gospodarenju komunalnim otpadom, sakupljanje i zbrinjavanje komunalnog otpada, financiranje sustava gospodarenja komunalnim otpadom, evidentiranje i praćenje podataka o komunalnom otpadu, izvješćivanje o gospodarenju komunalnim otpadom, nadzor postupanja s komunalnim otpadom, izobrazno-informativne aktivnosti te javne objave podataka o komunalnom otpadu.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno sljedeće da značajan broj propisa nije donesen, iako je njihovo donošenje predviđeno Zakonom o održivom gospodarenju otpadom iz srpnja 2013. ili nije donesen u roku.
Pojedine mjere i aktivnosti utvrđene Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske nisu provedene u cijelosti ili u planiranom roku niti se u dovoljnoj mjeri postižu ciljevi. Planirana mjera izgradnje centara za gospodarenje otpadom nije ostvarena u cijelosti ni u rokovima određenim Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske.
Nije analizirano uvođenje mjere, odnosno obveze plaćanja poticajne naknade za smanjenje količine miješanog komunalnog otpada. Nije planirano namjensko korištenje naplaćenih sredstava od naknade za odlaganje otpada i poticajne naknade za smanjenje količine miješanog komunalnog otpada.
Nisu osigurane jasne i nedvosmislene upute obveznicima dostavljanja podataka putem Izvješća o radu davatelja javne usluge te nije utvrđen način kontrole, ispravljanja i validiranja podataka. Uspostavljene su procedure kontrole kvalitete podataka koji se dostavljaju u Registar onečišćavanja okoliša, ali postoje nedostaci pri unosu podataka.
Nisu uspostavljene sveobuhvatne kontrole prijavljenih podataka o odloženim količinama otpada te obveznicima prijave podataka nisu osigurane upute za ispunjavanje pojedinih podataka, kako bi istovrsni podaci prikupljeni različitim obrascima bili usklađeni.
Nije izrađeno izvješće o ostvarenju mjera i aktivnosti iz kojeg bi bili vidljivi svi pokazatelji utvrđeni Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske.
Nisu sustavno i planski analizirani rezultati provedbe ciljeva, poduzetih mjera i aktivnosti, po pokazateljima ostvarenja mjera/aktivnosti, nisu definirani rizici u području gospodarenja komunalnim otpadom te dani prijedlozi i mišljenja u vezi s planskim dokumentima i provedbom mjera za postupanje s komunalnim otpadom.
Povjerenstvo koje bi bilo nadležno za sustavno i kontinuirano praćenje provedbe Plana gospodarenja otpadom Republike Hrvatske, koordiniranje i usklađivanje aktivnosti nositelja provedbe navedenog Plana te sastavljanje izvješća o aktivnostima nije osnovano. Godišnjim planovima poslovanja komunalnih društava nisu utvrđene aktivnosti i ciljevi gospodarenja komunalnim otpadom, ciljane vrijednosti u smanjenju količina otpada, visina financijskih sredstava, rokovi za realizaciju, izvori financiranja i drugo.
Strateški planovi kojima bi se za određeno razdoblje definirali dugoročni ciljevi komunalnih društava nisu doneseni. Strateškim planom potrebno je, između ostalog, u okviru nadležnosti društva, utvrditi ciljeve, mjere i aktivnosti u vezi s gospodarenjem komunalnim otpadom kako je to utvrđeno Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske, odnosno ciljevima koje je potrebno postići do 2035. prema Zakonu o gospodarenju otpadom koji je stupio na snagu u srpnju 2021.
Nije osigurano odvojeno prikupljanje miješanog komunalnog otpada, biootpada, reciklabilnog i glomaznog otpada na obračunskom mjestu korisnika usluge i za izdvajanje i obradu većeg dijela korisnih komponenti iz glomaznog otpada.
Ne utvrđuju se količine i vrste otpada koji ne ulazi u sastav miješanog komunalnog otpada u CGO Kaštijun, odnosno količine biootpada veće od 20,0 %, a koje je dužno izdvojiti, preuzeti te zbrinuti i korisniku obračunati naknadu. Kapacitet odlagališne plohe 2A u okviru CGO Marišćina na koju se odlaže komunalni otpad s područja Primorsko-goranske županije već je djelomično iskorišten, što dovodi u pitanje procijenjeni vijek trajanja Centra.
Cijena javne usluge nije određena na način kojim se potiče odvojeno prikupljanje komunalnog otpada, odnosno nije uveden sustav odvoza i naplate koji omogućuje da se za manju količinu predanog miješanog komunalnog otpada plaća manja cijena javne usluge.
U 2019. i 2020. godini nisu pokrenuti postupci za naplatu ugovorne kazne za postupanja suprotna zaključenom ugovoru o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog komunalnog otpada.
Na temelju revizijom utvrđenih činjenica, primjenjujući utvrđene kriterije, Državni ured za reviziju ocijenio je da je gospodarenje komunalnim otpadom u pet komunalnih društava učinkovito, pri čemu su potrebna određena poboljšanja, dok je u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja, Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, 14 komunalnih društava te u dva trgovačka društva koja upravljaju s CGO Kaštijun i CGO Marišćina djelomično učinkovito. Državni ured za reviziju dao je naloge i preporuke, čijom bi se provedbom postigla poboljšanja u vezi s uspostavom pravnog, strateškog i planskog okvira za učinkovito gospodarenje komunalnim otpadom, odnosno poslovanjem komunalnih društava u skladu s navedenim okvirom, ostvarenjem planskih ciljeva u gospodarenju komunalnim otpadom, uspostavom obavljanja djelatnosti sakupljanja i zbrinjavanja komunalnog otpada u skladu s propisima, uspostavom odgovarajućeg i transparentnog financiranja sustava gospodarenja komunalnim otpadom koji bi sve sudionike poticao na povećanje količina odvojeno prikupljenog komunalnog otpada, uspostavom učinkovitog evidentiranja i praćenja podataka o komunalnom otpadu, uspostavom izvješćivanja o gospodarenju komunalnim otpadom, uspostavom učinkovitog nadzora postupanja s komunalnim otpadom, provedbom izobrazno- -informativnih aktivnosti građana u području gospodarenja komunalnim otpadom te u transparentnosti i javnoj dostupnosti podataka o komunalnom otpadu, čime bi se povećala učinkovitost gospodarenja komunalnim otpadom u Republici Hrvatskoj. Također, u reviziji je dano mišljenje trgovačkim društvima koja upravljaju s CGO Kaštijun i CGO Marišćina da je, u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja i Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, potrebno poduzeti aktivnosti u svrhu izrade strateškog pristupa energetskoj oporabi otpada i pronalaska izvora financiranja za energetsku oporabu otpada te uključiti sva tijela koja sudjeluju u postupku preuzimanja i zbrinjavanja goriva iz otpada i tržišta sekundarnih sirovina.
U raspravi na Odboru pohvaljen je rad Državnog ureda za reviziju. Navedeno je da nalazi obuhvaćaju 2019. i 2020. godinu. Napomenuto je da Republika Hrvatska kod zbrinjavanja otpada trideset godina ide u krivom smjeru. Zaključeno je da su odlagališta Kaštijun i Marišćina dobri primjeri kako učiti na greškama i to na temelju grešaka s kojima se susreću na terenu. Potrebno je sanirati pogreške naročito za dobrobit građana Republike Hrvatske, ali i turista.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći
ZAKLJUČAK
Prihvaća se Izvješće o obavljenim revizijama učinkovitosti gospodarenja komunalnim otpadom na području Republike Hrvatske
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.