Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 8. (elektroničkoj) sjednici, održanoj 24. studenoga 2020. godine, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji lučkih sportskih udruga godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 30. ožujka 2020. godine.
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 30. rujna 2020. godine (KLASA: 022-03/20-12/57, URBROJ: 50301-04/12-20-7), u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.
Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 24 sportske udruge, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2018. Ciljevi revizije bili su provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, provjeriti primjenu zakona i drugih propisa u vezi s organizacijom i financijsko računovodstvenim poslovanjem, provjeriti pravilnost stjecanja prihoda, provjeriti pravilnost ostvarenja rashoda, odnosno provjeriti jesu li financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih programom ili planom rada i financijskim planom, provjeriti pravilnost izvršenja drugih transakcija i aktivnosti u vezi s poslovanjem, kao i usklađenost provedenih aktivnosti s programom ili planom rada te provjeriti i ocijeniti pravilnost (namjensko korištenje) i svrsishodnost korištenja sredstava dobivenih iz državnog i lokalnog proračuna. Prihodi sportskih udruga obuhvaćenih revizijom iznosili su 287.490.494,00 kuna, rashodi 283.849.568,00 kuna te je višak prihoda 3.640.926,00 kuna (12 sportskih udruga iskazalo je višak prihoda nad rashodima u iznosu 5.241.502,00 kn, a 12 manjak u iznosu 1.600.576,00 kn). O financijskim izvještajima i usklađenosti poslovanja sportskih udruga za 2018. izraženo je po osam bezuvjetnih i 16 uvjetnih mišljenja. Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni i drugi propisi te unutarnji akti kojima je uređen okvir financijskog izvještavanja i poslovanja sportskih udruga. Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja odnose se na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, sustav unutarnjih kontrola, planiranje i program rada, financijske izvještaje, računovodstveno poslovanje, prihode, rashode, zaduživanje i pozajmljivanje te javnu nabavu.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno da podaci iskazani u financijskim izvještajima nisu potpuni (između ostalog, ne sadrže izvanbilančne zapise, pojedina potraživanja, rashode u vezi financiranja povezanih neprofitnih organizacija) te nisu istovjetni podacima evidentiranim u poslovnim knjigama niti su iskazani prema vrstama prihoda i rashoda utvrđenim računskim planom za neprofitne organizacije. Zbog navedenog pojedini su prihodi, rashodi i imovina u financijskim izvještajima više odnosno manje iskazani u odnosu na prihode, rashode i imovinu evidentiranu u poslovnim knjigama. Također, u Bilješkama uz Izvještaj o prihodima i rashodima nisu navedeni razlozi zbog kojih je došlo do većih odstupanja pojedinih prihoda i rashoda u odnosu na ostvarenje prethodne godine.
U dijelu računovodstvenog poslovanja koje se odnosi na vođenje poslovnih knjiga, utvrđeno je da sportske udruge vode propisane poslovne knjige, ali pojedine (pet) ne vode pomoćne knjige (između ostalog, knjigu kratkotrajne nefinancijske imovine (zalihe roba) po vrsti, količini i vrijednosti, knjigu dugotrajne nefinancijske imovine, knjigu obveza i potraživanja, knjigu izlaznih računa, knjigu blagajne te knjigu potraživanja od radnika za dane predujmove). Pojedine sportske udruge u poslovnim knjigama nisu na propisanim računima evidentirale prihode, rashode i imovinu i/ili u poslovnim knjigama u okviru izvanbilančnih zapisa nisu evidentirale ni u financijskim izvještajima iskazale tuđu materijalnu imovinu dobivenu na korištenje. Podaci o pojedinim prihodima, rashodima i obvezama evidentirani u poslovnim knjigama nisu istovjetni podacima iskazanim u financijskim izvještajima. U poslovnim knjigama evidentiran je manjak prihoda, a preneseni višak/manjak iz prethodnih godina nije evidentiran. Pojedini rashodi u poslovnim knjigama nisu evidentirani na temelju vjerodostojne, istinite, uredne i prethodno kontrolirane dokumentacije, a u pojedinim slučajevima nije poštivano računovodstveno načelo nastanka događaja. Sportske udruge su obavile popis imovine i obveza (osim dvije). Kod pojedinih sportskih udruga utvrđeno je da popis nije cjelovit (između ostalog, ne obuhvaća novčana sredstva, obveze, potraživanja, pojedinu nefinancijsku imovinu, ulaganja u tuđu imovinu); odluka o obavljanju popisa nije donesena ili nije potpuna (nema utvrđene rokove obavljanja popisa i dostavljanja izvješća s priloženim popisnim listama zakonskom zastupniku); podaci u popisnim listama sadrže naturalne, ali ne i vrijednosne pokazatelje (novčane izraze), a izvješće o obavljenom popisu nije sastavljeno ni dostavljeno zakonskom predstavniku. Iz navedenih razloga, kod tih sportskih udruga nije obavljeno usklađenje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem.
U području javne nabave, između ostalog, utvrđene nepravilnosti i propusti odnose se na donošenje plana nabave, vođenje registra ugovora (u pojedinim slučajevima navedeni registar nije vođen ili nije objavljen u standardiziranom obliku u Elektroničkom oglasniku javne nabave te ne sadrži podatke o predmetu nabave čija je vrijednost bez poreza na dodanu vrijednost jednaka ili veća od 20.000,00 kn te se ne prati realizacija zaključenih ugovora), izrađivanje godišnjeg statističkog izvješća o javnoj nabavi te objavljivanje popisa gospodarskih subjekata s kojima je predstavnik naručitelja ili s njime povezane osobe u sukobu interesa ili obavijest da takvi subjekti ne postoje. Pojedine usluge i roba nabavljene su bez provođenja propisanih postupaka nabave odnosno nabava je obavljena izravnim ugovaranjem ili su nabavljene od pravne osobe/dobavljača bez upućivanja poziva za dostavu ponuda na adrese najmanje tri gospodarska subjekta, što nije u skladu s unutarnjim aktom.
Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju sportskih udruga, Državni ured za reviziju dao je naloge i preporuke, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju sredstava, izvora sredstava te prihoda i rashoda u financijskim izvještajima kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te učinkovitosti korištenja sredstava. Također, Državni ured za reviziju ocijenio je da su sportske udruge (20) provodile planirane aktivnosti i zadaće te ostvarile planirane ciljeve prema programima javnih potreba u sportu (državne i lokalne razine). Za manji broj sportskih udruga (četiri) ocijenio je da su djelomično ostvarile planirane ciljeve (između ostalog, zbog manje doznačenih sredstava iz proračuna jedinice lokalne samouprave).
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći
ZAKLJUČAK
Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji sportskih udruga
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.