Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, sukladno članku 247. stavak 3. Poslovnika Hrvatskoga sabora, objedinjeno, na 64. sjednici, održanoj 6. veljače 2019. godine, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji korisnika državnog proračuna, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji lokalnih jedinica, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača za 2017., Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti dodjeljivanja i korištenja tekućih donacija iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti korištenja vanjskih usluga u trgovačkim društvima, koja je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 9. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio glavni državni revizor, aktima od 20. prosinca 2018. godine.
Odbor je o predmetnim Izvješćima raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjima Vlade Republike Hrvatske od 23. siječnja 2019. godine, u kojima se Hrvatskome saboru predlaže da prihvati predmetna Izvješća.
Uvodno su predstavnici Državnog ureda za reviziju, pomoćnici glavnog državnog revizora, pojedinačno predstavili Izvješća.
Govoreći o obavljenoj financijskoj reviziji korisnika državnog proračuna, istaknuto da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 23 korisnika državnog proračuna (financijski izvještaji i poslovanje svih 20 ministarstava i tri zavoda – Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje). Za svaki subjekt revizije izražena su dva mišljenja - mišljenje o financijskim izvještajima i mišljenje o usklađenosti poslovanja. O financijskim izvještajima izraženo je 15 bezuvjetnih i 8 uvjetnih mišljenja. O usklađenosti poslovanja, također je izraženo 15 bezuvjetnih i 8 uvjetnih mišljenja. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području djelokruga i unutarnjeg ustrojstva, planiranja i izvršenja plana, računovodstvenog poslovanja, prihoda i primitaka, rashoda i izdataka, imovine, obveza i javne nabave, od kojih su neke učestale i zajedničke za sve subjekte revizije. Ukupno je dano 166 naloga i preporuka, a taj je broj za 12,2% manji u odnosu na prethodnu reviziju u tim subjektima. Posebno je istaknuto područje računovodstvenog poslovanja u kojem se učestalo pojavljuju nepravilnosti, od kojih su neke posljedica čestih izmjena propisa. Isto tako, utvrđeno je da je po 49,7% prethodno danih naloga i preporuka postupljeno, nije provedeno 18%, a djelomično je provedeno ili je u postupku provedbe 29,1%.
Predstavljajući Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji lokalnih jedinica, predstavnica podnositelja istaknula da je obavljena financijska revizija 71 lokalne jedinice (jedanaest gradova i 60 općina) za 2017. Ukupni prihodi i primici lokalnih jedinica za 2017. iznose 986 milijuna kn, a rashodi i izdaci 981 milijun kn. Preko 60% prihoda ostvareno je od prihoda od poreza i prihoda od pomoći, a više od 55% rashoda odnosi se na materijalne rashode. Za svaku lokalnu jedinicu obuhvaćenu revizijom, izraženo je mišljenje o financijskim izvještajima i mišljenje o usklađenosti poslovanja. O financijskim izvještajima izraženo je 35 bezuvjetnih, 34 uvjetna i dva nepovoljna mišljenja (Općine Kloštar Podravski i Peteranec). O usklađenosti poslovanja izraženo je 18 bezuvjetnih i 53 uvjetna mišljenja. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području planiranja i izvršenja proračuna, računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja, prihoda i primitaka, rashoda i obveza, javne nabave i imovine. Ukupno je dano 690 naloga, što je nešto više u odnosu na prethodno obavljenu reviziju, prije svega zbog nepravilnosti koje su posljedica promjene propisa. Provjerom naloga i preporuka utvrđeno je da je 70% naloga i preporuka provedeno ili su u postupku provedbe. One koje nisu provedene najčešće su iz područja računovodstvenog poslovanja (za koje su lokalne jedinice navele da je dijelom uzrok nedovoljan broj zaposlenih), naplate potraživanja i područja obavljanja komunalnih djelatnosti.
Nadalje, govoreći o Izvješću o obavljenoj financijskoj reviziji političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača za 2017., naglašeno je da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 41 političke stranke (18 parlamentarnih i 23 izvanparlamentarne), šest nezavisnih zastupnika te jednog člana predstavničkog tijela lokalne jedinice, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2017. Također, obavljena je provjera dostavljanja godišnjih financijskih izvještaja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika te članova predstavničkih tijela lokalnih jedinica kojima je mandat u tijeku (od sredine 2017.) i članova predstavničkih tijela lokalnih jedinica kojima je mandat prestao tijekom 2017. Obavljena je provjera objavljivanja financijskih izvještaja političkih stranaka i nezavisnih zastupnika. Osim navedenog, obavljen je i uvid u financijske izvještaje za 35 izvanparlamentarnih političkih stranaka, 94 člana predstavničkih tijela lokalnih jedinica kojima je mandat u tijeku (od sredine 2017.) i 81 člana predstavničkih tijela lokalnih jedinica kojima je mandat prestao tijekom 2017. (koji do 11. rujna 2018. nisu Državnom uredu za reviziju dostavili godišnje financijske izvještaje, godišnji program rada i financijski plan te izvještaj o primljenim donacijama, za 2017.). Obavljen je i uvid u financijske izvještaje izvanparlamentarne političke stranke kojoj je u prošloj reviziji izraženo nepovoljno mišljenje (Bošnjačka demokratska stranka Hrvatske) i člana predstavničkog tijela lokalne jedinice koji je ostvario prihode iznad 100.000,00 kn. O financijskim izvještajima političkih stranaka za 2017., izraženo je 28 bezuvjetnih i 13 uvjetnih mišljenja. O usklađenosti poslovanja političkih stranaka za 2017. izražena su 32 bezuvjetna i devet uvjetnih mišljenja. O financijskim izvještajima nezavisnih zastupnika izraženo je pet bezuvjetnih i jedno uvjetno mišljenje, dok su o usklađenosti poslovanja svih šest nezavisnih zastupnika izražena bezuvjetna mišljenja. Prihodi političkih stranaka obuhvaćenih revizijom iznosili su 133,8 milijuna kn, a rashodi 137,5 milijuna kn te manjak prihoda na koncu 2017. iznosi 3,7 mil. kn (26 političkih stranaka iskazalo je višak prihoda nad rashodima u iznosu 10,3 mil. kn, a 15 manjak u iznosu 14 mil. kn). O financijskim izvještajima, kao i o usklađenosti poslovanja člana predstavničkog tijela lokalne jedinice za 2017. izraženo je uvjetno mišljenje. Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja, odnose se na planiranje, računovodstveno poslovanje, prihode i rashode te postupanje nakon isteka mandata.
Kad je riječ o Izvješću o obavljenoj reviziji učinkovitosti dodjeljivanja i korištenja tekućih donacija iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, istaknuto da je Državni ured za reviziju obavio 45 revizija učinkovitosti dodjeljivanja i korištenja tekućih donacija iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Revizijom je obuhvaćeno 20 županija, 24 grada i Grad Zagreb. Predmet revizije bilo je dodjeljivanje i korištenje tekućih donacija iz proračuna lokalnih jedinica za 2016. i 2017., odnosno planiranje, dodjeljivanje sredstava, praćenje i vrednovanje provedbe programa i projekata od interesa za opće dobro te javno objavljivanje i izvještavanje. Državni ured za reviziju je ocijenio da je dodjeljivanje i korištenje tekućih donacija iz proračuna lokalnih jedinica u jedanaest županija i 13 gradova učinkovito, pri čemu su potrebna određena poboljšanja, jer su utvrđene slabosti i propusti koji ne utječu bitno na provedbu programa i projekata od interesa za opće dobro, dok je u devet županija, jedanaest gradova i Gradu Zagrebu djelomično učinkovito, jer su utvrđene nepravilnosti i propusti koji utječu na provedbu programa i projekata od interesa za opće dobro te su potrebna određena poboljšanja. Ukupne donacije su iznosile 1,557 mlrd. kuna, od čega najviše za područje sporta (47%).
Zaključno, Izvješćem o obavljenoj reviziji učinkovitosti korištenja vanjskih usluga u trgovačkim društvima obuhvaćena je revizija učinkovitosti korištenja vanjskih usluga u 36 trgovačkih društava (tri u vlasništvu Republike Hrvatske – Agencija za komercijalnu djelatnost, HEP-ODS i Hrvatska pošta) i 33 u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave). Vrijednost rashoda za vanjske usluge je bila 4,370 mlrd. kuna, od čega pola iznosa otpada na Zagrebački holding, a raspon udjela za vanjske usluge kreće se od 3% do 60% (uglavnom kod komunalnih društava). Ciljevi revizije bili su provjeriti koriste li trgovačka društva vanjske usluge svrhovito i ekonomično, jesu li potrebe za nabavom usluga opravdane i potpuno obrazložene, je li pri izboru najpovoljnije ponude poštovano načelo postizanja najbolje vrijednosti za uloženi novac i jesu li nabavom usluga postignuti planirani ciljevi nabave, odnosno jesu li usluge pružene na pravi način. Uočeno je dosta nepravilnosti, od kojih su posebno istaknuti slabi opći, odnosno unutarnji akti koji ne potiču konkurentnost. Na lokalnoj razini uglavnom se radi o komunalnim društvima. Na temelju provedenih postupaka revizije i utvrđenih činjenica, primjenjujući kriterije, Državni ured za reviziju ocijenio je da su tri trgovačka društva koristila vanjske usluge svrhovito i ekonomično (Gradsko komunalno poduzeće „Komunalac“ Koprivnica, Hrvatska pošta d.d. i Niskogradnja Pregrada), 32 su koristila svrhovito i ekonomično, pri čemu su potrebna određena poboljšanja i jedno društvo nije koristilo vanjske usluge svrhovito i ekonomično, te su potrebna značajna poboljšanja (Zagrebački holding).
Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste dani su nalozi i preporuke, čija bi provedba pridonijela točnijem i realnijem iskazivanju podataka u financijskim izvještajima, izvora sredstava te prihoda i rashoda u financijskim izvještajima, kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima i učinkovitosti korištenja sredstava. U vezi financiranja izborne promidžbe, Državni ured za reviziju skrenuo je pozornost da je sporazumima o zajedničkom izlasku na izbore, između ostalog, potrebno jasno i nedvojbeno urediti način financiranja i sastavljanja obračuna zajedničkog izlaska na izbore. Ujedno, Državni ured za reviziju je mišljenja da je potrebno propisima urediti bitne elemente međusobnih sporazuma političkih stranaka, kao i način postupanja u slučaju kada politička stranka ostvari prihode i troškove (rashode) izborne promidžbe po posebnom računu za financiranje izborne promidžbe prije zaključenja sporazuma s drugim političkim strankama ili kada samostalno ne prijavi svoju listu za izbore. U odnosu na revizije učinkovitosti, Državni ured za reviziju dao je naloge i preporuke čija bi provedba pridonijela otklanjanju utvrđenih nepravilnosti i propusta u planiranju programa i projekata, dodjeljivanju sredstava korisnicima, praćenju i vrednovanju provedbe programa i projekata od interesa za opće dobro te javnom objavljivanju i izvještavanju, a čime bi se utjecalo na povećanje učinkovitosti dodjeljivanja i korištenja tekućih donacija iz proračuna lokalnih jedinica. Kad je riječ o učinkovitosti korištenja vanjskih usluga u trgovačkim društvima, Državni ured za reviziju dao je 435 preporuka za otklanjanje nepravilnosti i propusta, od čega je 30 naloga za slučajeve u kojima nisu poštovane odredbe zakona te je mišljenja da bi provedba danih preporuka pridonijela većoj efikasnosti i učinkovitosti korištenja vanjskih usluga. Očekuje da će učinci biti ostvareni primjenom postupaka kojima bi se na najmanju mjeru svela mogućnost korupcije i postigla najveća moguća učinkovitost pri nabavi usluga. Poboljšanjem postupaka nabave usluga, društva imaju mogućnost smanjiti troškove, uz istodobno postizanje više razine produktivnosti, koristeći usluge najstručnijih pružatelja.
U raspravi na Odboru posebno je naglašeno nepoštivanje preporuka Državnog ureda za reviziju od strane subjekata, prije svega u odnosu na iste nepravilnosti i iste subjekte koji se ponavljaju. S tim u vezi, iznesen je komentar da je pitanje nepoštivanja, odnosno ogluhe na preporuke potrebno definirati, pa i zbog bolje kvalitete, te lakšeg i učinkovitijeg rada Ureda u budućnosti. Kako je rečeno, u nekim propisima postoji mogućnost upozoravanja, a nakon ponavljanja čina predviđeno je sankcioniranje subjekata. Ujedno je izraženo mišljenje da neizvršavanje preporuka od strane jednih subjekata demotivirajuće utječe i na one koji ih izvršavaju, budući da za neizvršavanje nema sankcija. Stoga mišljenje Državnog ureda za reviziju svakako treba imati posljedice. Nadalje, radi se o iznosu od ukupno preko šest milijardi kuna iz proračuna, što je značajan iznos, te je posebno istaknut problem nejasnosti definicije vanjskih usluga i nejasnosti definicije donacija, što je potrebno zakonom definirati. Članovi Odbora osvrnuli su se i na prijedlog zakona koji regulira financiranje političkih stranaka, koji je u zakonodavnoj proceduri, a kojim je određen minimalan iznos za isplatu strankama. S obzirom na trenutačni iznos isplata naknada koji je razvidan iz izvješća, a čiji je raspon visok, izneseno je mišljenje da je nužno odrediti i maksimalan iznos naknada, koji neće ovisiti o fiskalnoj jačini lokalnih jedinica. Govoreći o utvrđenim nepravilnostima, predloženo je da bi ih trebalo rangirati po stupnju - na visoki, srednji i niski rizik - te bi ih u tom smislu trebale slijediti i dane preporuke, ovisno o težini povrede i posljedicama koje ona proizvodi. Nepravilnosti visokog rizika trebalo bi ozbiljnije sankcionirati i u tom smislu ovlastiti Državni ured za reviziju, dok bi na one srednjeg i niskog rizika trebalo upozoravati i davati preporuke za otklanjanje u određenom roku. Kad je riječ o vanjskim uslugama koje koriste komunalna poduzeća, izneseno je stajalište da su one potrebne, posebno u manjim sredinama koje nemaju vlastitih kapaciteta za to, ali onda te usluge treba koristiti transparentno. Ako je to moguće postići u manjim sredinama, koje su dobile pozitivne ocjene Ureda, onda to pogotovo trebaju slijediti veći sustavi.
Odgovarajući na komentare članova Odbora, predstavnici podnositelja istaknuli su da, u slučaju velikog udjela rashoda za vanjske usluge, Državni ured za reviziju daje preporuku da se preispita osnovanost postojanja tog trgovačkog društva s osnivačem. Isto tako, prije provođenja revizije, Državni ured za reviziju procjenjuje rizike, po svakom području i subjektu revizije. S tim u vezi, razmotrit će se prijedlog da se nalozi i preporuke rangiraju prema stupnju rizika, koliko je to moguće prema metodologiji, kako bi se i na taj način ukazalo na njihov značaj. Pojašnjeno je također da, ukoliko se radi o nalogu, riječ je o povredi neke zakonske odredbe, a ako je riječ o preporuci, njena bi provedba pridonijela boljem i uspješnijem poslovanju.
Nakon provedene rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskom saboru da donese sljedeći zaključak:
1. Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji korisnika državnog proračuna
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskom saboru da donese sljedeći zaključak:
2. Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji lokalnih jedinica
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskom saboru da donese sljedeći zaključak:
3. Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača za 2017.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskom saboru da donese sljedeći zaključak:
4. Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti dodjeljivanja i korištenja tekućih donacija iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskom saboru da donese sljedeći zaključak:
5. Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti korištenja vanjskih usluga u trgovačkim društvima
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr. sc. Boris Lalovac, potpredsjednik Odbora.
POTPREDSJEDNIK ODBORA
mr. sc. Boris Lalovac