Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 93. sjednici održanoj 18. ožujka 2020. godine o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 855, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 12. ožujka 2020. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnim zakonima kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da radi uvođenja eura kao zakonskog sredstva plaćanja u Republici Hrvatskoj i ulaska u bankovnu uniju, potrebno je provesti aktivnosti propisane Akcijskim planom Republike Hrvatske za pridruživanje Europskom tečajnom mehanizmu II (ERM II) i bankovnoj uniji. Jedno od područja politika propisanih Akcijskim planom je jačanje okvira za sprečavanje pranja novca kojim se u potpunosti implementira Direktiva (EU) 2018/843.
Člankom 1. točkom 19. Direktive (EU) 2018/843 propisuje se da države članice uspostavljaju centralizirane mehanizme poput središnjih registara ili središnjih elektroničkih sustava za dohvat podataka koji moraju sadržavati podatke o vlasnicima računa, fizičkim osobama koje su stvarni vlasnici pravnih osoba imatelja računa, fizičkim osobama ovlaštenim za raspolaganje sa sredstvima po računima te o sefovima svih fizičkih i pravnih osoba.
Direktiva 2018/843 propisuje da su države članice dužne osigurati da informacije koje se čuvaju u centraliziranim mehanizmima budu izravno dostupne nacionalnim financijsko obavještajnim jedinicama (Ured za sprječavanje pranja novca) odmah i u nefiltriranom obliku.
Navedena provedba odredaba Direktive 2018/843 trebala je biti dijelom reforme provedbe ovršnog postupka na način da bi se sadržaj Jedinstvenog registra računa ubuduće propisivao odredbama Ovršnog zakona. Budući da će procedura donošenja Ovršnog zakona trajati duže od predviđene, potrebno je navedeno pitanje riješiti odredbama ovog Zakona kojim će se omogućiti provedba mjera predviđenih Akcijskim planom u zadanim rokovima, odnosno izbjegavaju se rizici odgode ulaska u ERM II.
Radi omogućavanja provedbe postupka ovrhe u okviru bliske suradnje Hrvatske narodne banke s Europskom središnjom bankom prema članku 7. Uredbe Vijeća (EU) br. 1024/2013 i sudjelovanja Hrvatske narodne banke u jedinstvenom sanacijskom mehanizmu prema Uredbi (EU) br. 806/2014 dodaju se dvije nove osnove za plaćanje.
Predlaže se propisati dodatna iznimka od pravila o obvezi predujmljivanja naknade za provedbu osnove za plaćanje za osnove koje donosi sud. Navedeno se predlaže kako bi se propisalo pravilo za postupanje Agencije u slučaju kada sud naloži postupanje po osnovi za plaćanje za koju nije predujmljena naknada, a sud smatra da je potrebno provesti ovrhu po toj osnovi (poboljšana kao rezultat uočenih nedostataka u praksi).
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje
Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl.oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl.oec.