Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 80. sjednici, održanoj 10. listopada 2019. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 3. listopada 2019. godine.
Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da se izmjene i dopune Zakona o tržištu kapitala predlažu radi usklađivanja s pravnom stečevinom Europske unije. Naime, 21. srpnja 2019. godine na snagu je stupila Uredba o prospektu koja se izravno primjenjuje na području Republike Hrvatske te u cijelosti zamjenjuje dosadašnji prospektni pravni okvir. Brišu se odredbe kojima su u hrvatski pravni sustav prenesene odredbe Direktive o prospektu, a koja se Uredbom o prospektu stavlja izvan snage, što je osnovni razlog za izradu Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala.
Osnovne novosti koje Uredba o prospektu donosi u svim državama članicama:
a) podignut je prag za objavu prospekta - nova pravila o prospektu ne primjenjuju se na izdanja vrijednosnih papira čija je vrijednost manja od 1 milijun eura (prije 100.000 eura). Dodatno, države članice sada mogu izuzeti male izdavatelje od obveze objavljivanja prospekta postavljajući viši prag - do 8 milijuna eura - za svoja domaća tržišta.
b) izmijenjena je definicija malih i srednjih poduzetnika (MSP-eva) postavljanjem novog praga za MSP na način da je prag za tržišnu kapitalizaciju podignut sa 100 na 200 milijuna eura, čime je definicija za MSP-eve izjednačena s definicijom navedenih društava prema MIFID-u II (čl.4 st.1 t. 13.)
c) uvodi se mogućnost izrade nove vrste prospekta - Prospekt Europske unije za rast (eng. EU Growth prospectus) – jednostavniji prospekt za mala društva i mala izdanja. Riječ je o lakšem režimu i manje složenim zahtjevima za izdavanje prospekta. Nova vrsta prospekta bit će na raspolaganju MSP-evima s do 499 zaposlenika koja su uvrštena na Rastućem tržištu MSP-ova ili mala izdanja društava čiji vrijednosni papiri nisu uvršteni na uređeno tržište.
d) izdavatelj koji pak imaju uvrštene vrijednosne papire na uređenom tržištu i/ili Rastućem tržištu MSP-ova također imaju na raspolaganju pogodnost, a to je tzv. pojednostavljeni prospekt za sekundarna izdanja/ponude koji je jednostavniji i jeftiniji za izraditi, a koji je moguće izraditi za potrebe javne ponude ili uvrštenja vrijednosnih papira na uređeno tržište pod uvjetom da su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište ili Rastuće tržište MSP-ova neprekidno najmanje 18 mjeseci
e) druga pogodnost za 'uvrštene' izdavatelje na uređenom tržištu ili MTP-u, a koji imaju plan i potrebu za kontinuiranim i brzim financiranjem na tržištu kapitala uz što manje troškove je svakako i novi režim izrade tzv. univerzalnog registracijskog dokumenta koji sadrži osnovne informacije o izdavatelju te, nakon što regulator odobri taj dokument u dvije uzastopne godine, više ga nije potrebno podnositi na odobrenje i izdavatelj stječe status tzv. čestog izdavatelja, a kad tržišni uvjeti postanu povoljni za javnu ponudu vrijednosnih papira ili uvrštenje za trgovanje na uređenom regulatoru se dostavlja prospekt koji sadrži (prethodno odobren/dostavljen regulatoru) univerzalni registracijski dokument.
Dodatno se omogućavanju provedbe nove Uredbe o prospektu kroz Prijedlog zakona:
a) propisivanje nacionalnog limita/praga od 8 milijuna eura - podiže se dosadašnji prag za obvezu objave prospekta za javne ponude vrijednosnih papira s postojećih 5 na 8 milijuna eura u kunskoj protuvrijednosti, uz obvezu izrade informacijskog dokumenta o ponudi za sve ponude vrijednosnih papira između 4 i 8 milijuna eura u kunskoj protuvrijednosti, što predstavlja administrativno rasterećenje za izdavatelje i ponuditelje
b) korištenje jezika - odredbe o jeziku na kojem mora biti sastavljen prospekt i na kojem jeziku moraju biti dostupni prijevodi sažetka u prekograničnim ponudama i uvrštenjima
c) propisivanje nadležnosti, nadzorne ovlasti i prekršajne odredbe – HANFA je određena kao tijelo nadležno za provedbu Uredbe o prospektu te je odgovorna za provedbu dužnosti navedenih u Uredbi o prospektu.
Uredba Europske unije o sekuritizaciji stupila je na snagu 1. siječnja 2019. godine te su radi njene provedbe unesene izmjene kojima su propisani uvjeti pod kojima investicijska društva i kreditne institucije mogu obavljati poslove servisera vezano za poslove sekuritizacije.
Koristi se nacionalna diskrecija iz članka 3. MiFID-a II, gdje se dopušta obrtima da obavljaju djelatnost tržišnog posredovanja u skladu s odredbama ZTK-a, odnosno opsegu usluga i odgovornosti koje imaju na tržištu financijskih usluga. Ukida se obveza revizije Fonda za zaštitu ulagatelja, radi nerazmjernih troškova koji u tom slučaju idu na teret Fonda, te se ostavlja mogućnost da Agencija odbije financijske izvještaje, odnosno da nadzornom mjerom naloži reviziju. Kod korporativnog upravljanja dorađene su odredbe u kontekstu novog Kodeksa korporativnog upravljanja i novog načina prikupljanja, obrade i objave podataka na način da je izdavatelj obvezan na zahtjev Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga dostaviti informacije i dokumentaciju u vezi s korporativnim upravljanjem i primjenom kodeksa korporativnog upravljanja te je iste Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga ovlaštena obrađivati i javno objavljivati. Zaključno je istaknuto kako je dio odredbi dorađen radi jasnoće i nomotehničkih unapređenja.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeće zaključke:
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.