Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 60. sjednici održanoj 4. veljače 2014. godine, Prijedlog zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 30. siječnja 2014. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu u svojstvu matičnog radnog tijela.
U uvodnom izlaganju predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula je, osim ostalog, da se ovim Prijedlogom zakona uređuje sustav financijskog poslovanja neprofitnih organizacija koji uključuje ne samo računovodstvo, već i odredbe vezane uz izradu i izvršavanje financijskih planova, reviziju te nadzor nad poslovanjem neprofitnih organizacija. Obveznici na koje se primjenjuju odredbe predmetnog zakona jesu: domaće i strane udruge i njihovi savezi, zaklade, fundacije, ustanove, umjetničke organizacije, komore, sindikati, vjerske i druge zajednice i sve druge pravne osobe kojima temeljni cilj osnivanja i djelovanja nije stjecanje dobiti, za koje iz posebnih propisa proizlazi da su neprofitnog karaktera. Odredbe ovoga Prijedloga zakona koje se odnose na vođenje poslovnih knjiga i upis u Registar neprofitnih organizacija primjenjuju se i na političke stranke.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je i sa pisanim primjedbama, na odredbe ovoga Prijedloga zakona, GONG-a i Zaklade“Čujem, vjerujem, vidim“.
U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća mišljenja, primjedbe i prijedlozi:
- Iznijeto je mišljenje da se Prijedlogom zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija najveće promjene očekuju u dvije skupine i to vjerskim zajednicama i sportskim udrugama. Nužno je da se u odredbama ovoga Prijedloga zakona neki pojmovi jasno razluče i preciziraju. Naime, u sportskim društvima nije svaki transfer novca ili prodaja nečega automatski gospodarska djelatnost, jer u okviru takvih aktivnosti postoji i tzv. odšteta za učinjenu uslugu koja je u drugim zemljama jasno definirana i propisana. Kod vjerskih zajednica također treba jasno razlučiti da milodari, naknade za sprovod, za vjenčanje nemaju karakter gospodarske djelatnosti, kao i davanja tijekom godine koja ovise isključivo od dobre volje vjernika koliko će dati sredstava za funkcioniranje pojedine vjerske zajednice. Druga je stvar ukoliko pojedina vjerska zajednica ulaže svoja sredstva u neku investiciju u tom slučaju treba propisati način evidentiranja tih sredstava. Kada se radi o aktivnostima sportskih klubova trebalo bi porezno riješiti puno stvari, od oporezivanja naknade službenim osobama na utakmicama do isplaćenih ugovora igračima kod pojedinih transfera igrača, a tek onda treba utvrditi i definirati što jesu a što nisu gospodarske aktivnosti sportskih klubova. U predloženom zakonu treba navedene neprofitne organizacije podijeliti po skupinama. Naime, imamo primjera da pojedini sportski klubovi u nogometu, košarci i nekim drugim sportovima djeluju kao profesionalni, a neki su registrirani kao udruge a po funkcioniranju su u stvari privatno vlasništvo. Neke sportske udruge imaju određene prostore koje mogu iznajmljivati i posjeduju određenu imovinu, a uz navedeno postižu i određene sportske rezultate pa imaju sve predispozicije da mogu kao klub samostalno funkcionirati, bez dotacija državnih i javnih tvrtki. S druge strane postoje i sportske udruge koje postižu dobre rezultate ali nemaju svoj prostor i svoju imovinu, a mogu biti zahvaćeni dodatnim oporezivanjem primjenom ovoga Zakona, pa će biti na teretu državnog ili lokalnih proračuna, ili će prestati sa obavljanjem svoje djelatnosti.
- Predloženim načinom vođenja knjigovodstva neprofitnih organizacija kao i načinom financijskog izvještavanja dodatno se povećavaju troškovi neprofitnim organizacijama, jer većina nema osobe osposobljene za obavljanje poslova vođenja takvog knjigovodstva, kao i za izradu i podnošenje financijskih izvještaja.
- Materija koja se regulira predloženim zakonom vrlo je osjetljiva jer se primjenjuje na veliki broj vrlo različitih neprofitnih organizacija i teško je utvrditi koji dio njihovih aktivnosti ima gospodarski karakter. Stoga bi bilo dobro da se postupi po dosadašnjoj praksi primjereno Zakonu o porezu na dobit, gdje je točno propisano tko nije obveznik poreza na dobit, ali ako je riječ o nelojalnoj konkurenciji također može uči u sustav poreza na dobit. Znači jednostavno poreznim inspekcijskim nadzorom ukoliko se utvrdi da netko ostvaruje određenu gospodarsku aktivnost i ostvaruje dobit koja nije primjerena toj grani djelatnosti kojom se bavi, u tom slučaju se za takvu gospodarsku aktivnost propisuje porez.
- Djelovanje neprofitnih organizacija mora biti javno i transparentno iz razloga što zapošljavaju oko 20 000 radnika, a iz proračuna zadnjih pet godina za njihovo funkcioniranje izdvojeno oko 7,5 milijardi kuna. Budući imamo različite sektore u kojima djeluju neprofitne organizacije javljaju se i različiti pristupi reguliranju njihovog poslovanja, zato ovim Zakonom treba unijeti više reda i jasno propisati sve segmente u kojima djeluju neprofitne organizacije. Bilo bi dobro da se organiziraju prezentacije i modeli primjene odredbi ovoga Zakona za sve neprofitne organizacije, kao što je to učinjeno kod postupnog uvođenja fiskalizacije, kojima bi im se omogućilo da usklade svoje aktivnosti s odredbama ovoga Zakona. Ne bi bilo dobro da dio neprofitnih organizacija koje su od javnog interesa, zbog nemogućnosti djelovanja u okviru odredbi ovoga Zakona, prestanu sa djelovanjem.
- U obrazloženju ovoga Zakona u svezi ocjene i izvora potrebnih sredstava za provođenje ovoga Zakona istaknuto je da je u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2014. godinu potrebno osigurati sredstva u iznosu od 120.000,00 kuna za potrebe unapređenja Registra neprofitnih organizacija kojeg vodi Ministarstvo financija. Međutim, u raspravi je iznijeto mišljenje da bi trebalo izraditi i detaljniju procjenu financijskog učinka provođenja ovoga Zakona.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (8 glasova „za“ i 1 glas „suzdržan“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeće
Z A K LJ U Č K E
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja, iznesena u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković, dipl.oec., predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.