Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o posebnom porezu na motorna vozila, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. br. 245

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 29. sjednici održanoj 22. siječnja 2013. godine, Prijedlog zakona o posebnom porezu na motorna vozila, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 10. siječnja 2013. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu u svojstvu matičnog radnog tijela.

U uvodnom izlaganju predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je, osim ostalog, da se ovim zakonskim prijedlogom usklađuje zakonodavstvo Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske unije, na način da se prenose odredbe Direktive Vijeća 83/182/EEZ od 28. ožujka 1983 godine o oslobođenju od poreza unutar Zajednice za određena prijevozna sredstva koja se privremeno uvoze iz jedne države članice u drugu. Ovim Prijedlogom zakona o posebnom porezu na motorna vozila predlaže se uvođenje kombiniranog sustava oporezivanja kojim bi se posebni porez utvrđivao na temelju postotka od prodajne (tržišne) cijene, kao vrijednosni kriterij i postotka od prodajne (tržišne) cijene ovisno o emisiji CO2, kao ekološki kriterij. Radi ostvarenja ciljeva za smanjenjem emisija ugljičnog dioksida u Republici Hrvatskoj predlaže se da vozila s malom emisijom CO2 budu oslobođena plaćanja posebnog poreza po tom kriteriju, tako da se na motorna vozila koja za pogon koriste dizelsko gorivo i čija prosječna emisija ugljičnog dioksida (CO2) iznosi do najviše 85 grama po kilometru i motorna vozila koja za pogon koriste benzin, ukapljeni naftni plin ili prirodni plin i čija prosječna emisija ugljičnog dioksida (CO2) iznosi do najviše 90 grama po kilometru, ne bi plaćao posebni porez na temelju emisije ugljičnog dioksida (CO2). Isto tako, prijedlog je da se za „plug-in“ hibridna električna vozila iznos posebnog poreza umanjuje za postotni iznos koji odgovara dosegu vozila u potpuno električnom načinu rada, dok bi vozila koja se isključivo pokreću na električni pogon bila u cijelosti oslobođena plaćanja posebnog poreza na motorna vozila. Ovim mjerama se posebno nastoji poticati kupnju ekološki najprihvatljivijih vozila.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća mišljenja, primjedbe i prijedlozi:
-Iznijeto je mišljenje da se ovim Prijedlogom zakona na porez na dodanu vrijednost zaračunava još jedan novi porez, što nije uobičajno, te se na taj način ustvari povećava stopa PDV-a na nove i rabljene automobile. Osim toga u obrazloženju ovoga Zakona trebalo je navesti fiskalni učinak provođenja Zakona;
-Istaknuto je da nije primjerena odredba stavka (2) članka 13. Konačnog prijedloga zakona kojom se omogućava Vladi Republike Hrvatske da može uredbom mijenjati brojčane pokazatelje za utvrđivanje visine posebnog poreza iz tablica 4 i 5 propisane ovim člankom, što znači bez rasprave u Hrvatskom saboru;
-Članovima Odbora podijeljen je na klupe prijedlog amandmana Hrvatske obrtničke komore kojim se predlaže amandman na članak 5. stavak 1. točku 1. Konačnog prijedloga zakona. Navedenim prijedlogom traži se da se specijalno pogrebno vozilo oslobodi plaćanja ovog posebnog poreza. Nakon obrazloženja predstavnika Vlade Republike Hrvatske da je navedeni prijedlog amandmana Hrvatske obrtničke komore već obuhvaćen odredbom članka 5. stavka (1) točke 1. Konačnog prijedloga zakona, te da nema potrebe taksativno navoditi da se to odnosi i na specijalna pogrebna vozila Odbor se nije izjašnjavao o predloženom amandmanu;
-Hrvatska gospodarska komora nije na vrijeme dostavila predložene amandmane na ovaj Zakon pa se Odbor nije o njima izjašnjavao, već je ostavljena mogućnost članovima Odbora da sami predlože navedene amandmane. Predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da su ovim Zakonom u predloženim tablicama postavljeni takvi omjeri emisije CO2 (g/km) kojim će se destimulirati uvoz nekvalitetnih rabljenih automobila, tako da nema bojazni da će hrvatsko tržište biti preplavljeno nekvalitetnim rabljenim automobilima jer će se njihova struktura kvalitetno promijeniti, posebno sa ekološkog aspekta.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova „za“ i 2 glasova „suzdržana“ ) predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković,dipl.oec., predsjednik Odbora

PREDSJEDNIK ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.