Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak prvo i drugo čitanje, P. Z. br. 206

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 26. sjednici održanoj 28.studenoga 2012. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 21. studenoga 2012. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula, osim ostalog, da se ovim Zakonom propisuje postupanje Porezne uprave kao jednog od vjerovnika u postupcima predstečajne nagodbe s obzirom da je 1. listopada 2012. godine na snagu stupio Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi. Predlaže se ukidanje odgode naplate poreznog duga iz porezno-dužničkog odnosa, te odgode naplate poreznog duga iz porezno dužničkog odnosa u slučaju pokretanja upravnog spora. Propisuje se obveza za sve obveznike poreza na dodanu vrijednost da porezne prijave podnose elektroničkim putem. Za obveze koje se utvrđuju u postupku ispitivanja izvora imovine, zastara prava na utvrđivanje porezne obveze i kamata počinje teći nakon isteka godine u kojoj je u tijeku postupka utvrđeno da ima osnove za oporezivanje. Apsolutni rok zastare prava poreznog tijela na utvrđivanje porezne obveze i kamata u postupku ispitivanja izvora imovine u kojem je utvrđeno da ima osnove za oporezivanje, kao i u postupku utvrđivanja zlouporabe prava u porezno-dužničkom odnosu, nastupa za šest godina od dana kada je zastara počela prvi puta teći. Kod izvršenih uplata jasno se definira redoslijed naplate poreznog duga unutar iste vrste poreza. Predlaže se da se dospjeli porezni dug otpiše u slučaju ako postoji pravomoćno rješenje o sklopljenoj predstečajnoj nagodbi, kao i u slučaju ako postoji pravomoćno rješenje o brisanju iz sudskog registra, a ne postoji osiguranje duga po osnovi poreznog jamstva. Vlada Republike Hrvatske Uredbom će propisati uvjete, način i postupak odlučivanja o pravima poreznog tijela iz porezno-dužničkog odnosa u stečajnom postupku, postupku predstečajne nagodbe i skraćenom postupku predstečajne nagodbe.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
U odnosu na članak 5. Konačnog prijedloga zakona, iznijeto je stajalište da nije primjereno da se važeće odredbe članka 94. Opće poreznog zakona ne mijenjaju, pa tako niti odredbe stavaka (1) i (3) koje reguliraju početak tijeka zastare kao i rok zastare, a predloženim odredbama novih stavaka (4) i (5) uvode se novi kriteriji za određivanje trenutka kada počinje teći zastara prava na utvrđivanje porezne obveze i kamata. Naime, predloženim dopunama članka 94. moguće je, kada je u pitanju porez na dohodak, primjenjivati različit početak tijeka zastare ovisno o tome da li se određuje po odredbi članka 94. stavak (3) ili po novoj predloženoj odredbi stavka (4) Zakona. Također, nesporno je da se na svaki slučaj gdje bi se eventualno primjenjivala nova odredba stavka (4) Prijedloga zakona, može primjenjivati i odredba članka 94. stavaka (3) važećeg Zakona, što dovodi do neprihvatljive pravne nesigurnosti. Osim toga iznijeto je mišljenje da predložena nova odredba članka 94. stavka (4) Zakona, kojom se predlaže da: „Zastara prava na utvrđivanje porezne obveze i kamata počinje teći nakon isteka godine u kojoj je u tijeku postupka ispitivanja izvora imovine utvrđeno da ima osnove za oporezivanje.“, upućuju na nakanu da se ta odredba primjenjuje na način da ima povratno djelovanje. Iz navedenog proizlazi da bi se ta odredba mogla primjenjivati i na do sada ostvarene prihode kao i na prihode za koje je, sukladno članku 94. stavak (3) Zakona koji glasi:“ Zastara prava na utvrđivanje porezne obveze i kamata počinje teći nakon isteka godine u kojoj je trebalo utvrditi porezne obveze i kamate“., već nastupila zastara.

Predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula je, u vezi s ocjenom o neustavnosti prijedloga odredbi članka 5. Zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona, kojima se dodatno regulira zastara prava na utvrđivanje porezne obveze i kamata, da se tekst predložene nove odredbe članka 94. stavka 4. zajedno sa pripadajućim obrazloženjem temelji na sudskoj praksi prema kojoj za utvrđivanje zastare prava na utvrđivanje porezne obveze i kamata opće pravilo ne vrijedi ako porezno tijelo nije znalo niti je moglo znati za postojanje obveze poreznog obveznika koji je bio dužan prijaviti nastanak porezne obveze pa zastara prava na utvrđivanje porezne obveze počinje teći istekom godine u kojoj je porezno tijelo saznalo za tu obvezu odnosno u kojoj je trebalo utvrditi porez.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je, većinom glasova ( 7 glasova ZA i 1 glas PROTIV) Hrvatskom saboru predložiti donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA OPĆEG POREZNOG ZAKONA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković, dipl.oec. predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.