Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i Prijedlozi izmjena i dopuna financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2012. godinu: - Hrvatskih voda,- Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost,- Hrvatskih cesta,- Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka,- Agencije za upravljanje državnom imovinom, -Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2012. godinu /konsolidirano/;-Obrazloženje Prijedloga izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske i financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2012. godinu

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 24. sjednici održanoj 20. studenoga 2012. godine, Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktom od 15. studenoga 2012. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu (zajedno s pripadajućim aktima), kao matično radno tijelo. 
Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo, osim ostalog, da je Prijedlog  proračuna za 2012. godinu temeljen na gospodarskom rastu od 0,8%, za čiji je ostvarenje preduvjet bio snažan rast bruto investicija javnih poduzeća. Međutim, spomenute investicije nisu realizirane na vrijeme a njihov zamah se očekuje tek u narednom periodu. Smanjenje gospodarske aktivnosti posljedica je i pogoršanja makroekonomskih uvjeta u međunarodnom okruženju, prvenstveno Europskoj uniji. Temeljem navedenoga, makroekonomske projekcije za 2012. godinu korigirane su naniže u odnosu na predviđanja s početka ove godine. U Prijedlogu izmjena i dopuna državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu zadržan je glavni naglasak državnog proračuna za 2012. godinu koji je usmjeren na znatno smanjenje manjka državnog proračuna na razinu ispod deset milijardi kuna ili na 3% BDP-a. U usporedbi s prethodnom godinom, manjak državnog proračuna smanjen je za 4 milijarde kuna ili 1,2% BDP-a. Predloženim izmjenama i dopunama Državnog proračuna  Republike Hrvatske za 2012. godinu predloženo je istodobno povećanje prihoda i rashoda za oko 1,4 milijarde kuna. Prema novom planu, ukupni prihodi iznose 110,3 milijarde kuna što predstavlja povećanje od 1,4 milijarde kuna u odnosu na prvotni plan. Od toga prihodi poslovanja iznose 110,1 milijardu kuna, a prihodi od prodaje nefinancijske imovine 284,7 milijuna kuna. Predloženi ukupni rashodi povećavaju se sa 118,8 milijardi kuna na 120,3 milijarde kuna, odnosno za 1,5 milijardi kuna. Rashodi poslovanja povećavaju se za 1,9 milijardi kuna i iznose 119,0 milijardi kuna. Najznačajnija povećanja odnose se na rashode za zaposlene u iznosu od 1,1 milijarde kuna, kamate u iznosu od 415,8 milijuna kuna, te subvencije u iznosu od 379,8 milijuna kuna. Međutim i ovakvim povećanjem rashodi 2012. godine manji su od izvršenja za 2011. godinu za 1,1 milijardu kuna. Predložene izmjene i dopune rashodovne strane proračuna prvenstveno su tehničkog karaktera jer se 2,5 milijardi kuna rashoda preraspodjeljuje s jedne na drugu poziciju, ali ipak dio potreba za povećanim rashodima financira se iz povećanja prihoda. Slijedom ukupnih prihoda u iznosu od 110,3 milijarde kuna te ukupnih rashoda u iznosu od 120,3 milijarde kuna, planira se ukupni manjak državnog proračuna na razini od 10 milijardi kuna ili 3,0% procijenjenog bruto domaćeg proizvoda za 2012. godinu. Novim planom za 2012. godinu ukupni manjak proračuna konsolidirane opće države projiciran je na razini od 3,5% bruto domaćeg proizvoda. Pritom će manjak državnog proračuna iznositi 3,0% BDP-a, a izvanproračunskih korisnika 0,5% BDP-a, što je za 0,3 postotna boda više u odnosu na prvotni plan uslijed pojačanih investicijskih aktivnosti Hrvatskih voda i Hrvatskih cesta. Jedinice lokalne države imat će uravnotežen proračun.

Nakon uvodnog izlaganja predstavnika Vlade Republike Hrvatske u raspravi na Odboru iznijeta su slijedeća stajališta:
U raspravi je zatraženo pojašnjenje na koji način će se izvršiti transfer uplate sredstava u iznosu od 550 milijuna kuna u državni proračun, od strane Hrvatske agencije za obvezne zalihe nafte i naftnih derivata (HANDA-e). Naime, naglašeno je da je HANDA samostalna, neovisna i neprofitna javna ustanova osnovana Zakonom o tržištu nafte i naftnih derivata, te se odluka o uplati navedenih sredstava ne bi trebala donositi Uredbom Vlade Republike Hrvatske. Predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da se kod HANDE radi o uplati namjenskih sredstava iz goriva koja će se novim obračunom uračunati u trošarine radi prilagođavanja iznosa trošarina na naftne derivate i dostizanja minimalnih trošarina koje su propisane direktivom Europske unije.
U raspravi je također istaknuto da nadležnosti HANDA-e i JANAFA treba kvalitetnije regulirati u vezi mogućih transakcija s vrijednosnim papirima. Naime, HANDA je višak sredstava ostvarila plasmanom vrijednosnih papira iako to nije predviđeno u okviru njene djelatnosti, a ima i određeni postotak dionica u vlasničkoj strukturi JANAF-a.
Iznijeto je mišljenje da u ovom rebalansu državnog proračuna nisu detaljno navedene transakcije u vezi danih jamstava brodogradnji, a radi se o 9,3 milijarde kuna. Predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da će navedene podatke, s detaljnom analizom aktivnosti, naknadno biti dostavljeni.
Postavljeno je također pitanje u vezi rješavanja problema restrukturiranja HŽ-a kome su smanjene subvencije, a u medijima se navodi da Hrvatske željeznice imaju problema sa održavanjem likvidnosti. Predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da je postupak restrukturiranja djela HŽ-a u tijeku, te da će sredstva iz državnog proračuna biti dodijeliti HŽ-u nakon provedenog restrukturiranja.
U raspravi je ukazano na činjenicu da su ukupno povećana sredstva proračunske zalihe za ovrhe, dok su ta sredstva u posebnim stavkama ovrhe i sudski sporovi svedena na nulu.
Predloženim rebalansom državnog proračuna osigurana je fiskalna konsolidacija, koja je izostala u prethodnom razdoblju, te je zadržana proračunska i ukupna makroekonomska stabilnost.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (6 glasova ZA i 2 glasa PROTIV ) Hrvatskom saboru predložiti donošenje

IZMJENA I DOPUNA DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2012. GODINU
te sljedećih odluka:
- Odluke o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih voda za 2012. godinu,
- Odluke o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2012. godinu,
- Odluke o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih cesta za 2012. godinu,
- Odluke o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2012. godinu,

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković, dipl.oec., predsjednik Odbora.

      PREDSJEDNIK  ODBORA
               mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.