Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 39. sjednici održanoj 24. rujna 2009. godine, Prijedlog zakona o posebnom porezu na primitke od samostalne djelatnosti i ostale primitke, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 22. rujna 2009. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo da je povod za donošenje ovoga Zakona gospodarska situacija u Republici Hrvatskoj u kojoj su zbog ekonomske i financijske krize prihodi državnog proračuna znatno manji od potreba za uobičajeno financiranje svih javnih obveza, uključujući i mirovinskog osiguranja. Zbog navedenih razloga, uz ostale mjere, donesen je i Zakon o posebnom porezu na plaće, mirovine i druge primitke koji se primjenjuje u razdoblju od 1. kolovoza 2009. do 31. prosinca 2010. godine. Obzirom da se Zakon o posebnom porezu na plaće, mirovine i druge primitke počeo primjenjivati od 1. kolovoza 2009. i da je utvrđena primjena od 17 mjeseci odnosno do 31. prosinca 2010., predlaže se da se i Zakon o posebnom porezu na primitke od samostalne djelatnosti i ostale primitke primjenjuje 17 mjeseci (do 28. veljače 2011.) kako bi se oba navedena Zakona primjenjivala za jednako vremensko razdoblje.
Predloženim Zakonom i Zakonom o posebnom porezu na plaće, mirovine i druge primitke, poseban porez plaća se po svim izvorima dohotka koji su oporezivi porezom na dohodak, prema Zakonu o porezu na dohodak, te na dividende i udjele u dobiti. Visine poreznih stopa istovjetne su poreznim stopama propisanim Zakonom o posebnom porezu na plaće, mirovine i druge primitke, tako da se poreznom stopom od 2% oporezuje ukupni iznos prosječnog mjesečnog primitka koji prelazi iznos od 3.000,00 kuna do iznosa od 6.000,00 kuna, a poreznom stopom od 4% oporezuje se ukupni iznos prosječnog mjesečnog primitka iznad 6.000,00 kuna. Predloženim zakonom uređeno je da se poseban porez na primitke od samostalne djelatnosti i ostale primitke obračunava i plaća za 2009. i 2010. godinu na temelju konačnog obračuna, a od utvrđene godišnje obveze posebnog poreza na primitke od samostalne djelatnosti i ostale primitke odbijaju se iznosi plaćenog predujma posebnog poreza, te utvrđuje razlika za uplatu ili povrat posebnog poreza.
Odbor je raspolagao sa pisanim stajalištem Hrvatske obrtničke komore, o predmetnom Prijedlogu zakona, kojim se protivi uvođenju posebnog poreza na dohodak od samostalnog obavljanja obrtničke djelatnosti budući je porezno opterećenje obrtnika i poduzetnika na granici izdržljivosti. Svako novo opterećenje stvorit će dodatne teškoće u poslovanju i pogoršati gospodarsku krizu, koja je u posljednjih godinu dana uzrokovala zatvaranje 7000 obrta.
U raspravi na Odboru nisu podržane primjedbe iznijete u pisanom mišljenju Hrvatske gospodarske komore u svezi odredbi članka 5. stavka 7. kjom se predlaže da se izdaci, u slučaju paušalnog oporezivanja, priznaju najmanje u iznosu od 70% primitaka, a osnovica za krizni porez utvrdi kao razlika dohotka uz priznavanje 70% izdataka i pripadajućeg paušalnog poreza na dohodak. Nije podržana ni primjedba da se smanje propisane kazne fizičkim osobam za ne plaćanje predmetnog poreza.
Odbor je jednoglasno podržao prijedlog Vlade Republike Hrvatske da se, sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je, većinom glasova ( 6 glasova „za“ i 2 glasa „suzdržana“ ) predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA PRIMITKE OD SAMOSTALNE DJELATNOSTI I OSTALE PRIMITKE
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik dr. sc. Goran Marić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr. sc. Goran Marić