Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom potrošačkom kreditiranju, drugo čitanje, P.Z.E. br. 545

30.11.2023.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 92. sjednici, održanoj 30. studenoga 2023. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom potrošačkom kreditiranju, drugo čitanje, P.Z.E. br. 545, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. studenoga 2023. godine. 
Odbor je o predmetnom aktu raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo. Provedena je objedinjena rasprava o  Konačnom prijedlogu zakona o načinu, uvjetima i postupku servisiranja i kupoprodaje potraživanja, drugo čitanje, P.Z.E. br. 544, Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom potrošačkom kreditiranju, drugo čitanje, P.Z.E. br. 545 i Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju, drugo čitanje, P.Z.E. br. 546.

Uvodno je predstavnik predlagatelja predstavio konačne prijedloge tri zakona kojima se uređuje rad agencija za otkup i naplatu potraživanja, ali i kojima se uvodi obveza nuđenja mjera za olakšavanje otplate kredita svim potrošačima koji imaju poteškoće u plaćanju. Uz to što se zakonskim prijedlozima u hrvatsko zakonodavstvo prenose odredbe tzv. NPL Direktive, predlaže se i sveobuhvatan zakonodavni okvir koji sadržava mjere za bolju zaštitu dužnika i to ne samo nakon kupoprodaje potraživanja, već i prije same kupoprodaje. Prije svega, predlaže se donošenje izmjena Zakona o potrošačkom kreditiranju i Zakona o stambenom potrošačkom kreditiranju koje za cilj imaju povećati zaštitu potrošača, odnosno uvesti odgovarajuće postupke radi razumnog restrukturiranje kredita, prije pokretanja ovršnog postupka ili kupoprodaje potraživanja. Konačni prijedlozi ta dva zakona sadrže mjere za olakšavanje otplate kredita koje su kreditna institucija i svi ostali vjerovnici dužni ponuditi potrošaču.
Uz ova dva zakona, predlaže se i donošenje posve novog zakona o načinu, uvjetima i postupku servisiranja i kupoprodaje potraživanja. U Konačnom prijedlogu tog zakona propisuje se bolja zaštita dužnika prije kupoprodaje na način da se propisuje obveza dostave obavijesti o namjeri kupoprodaje potraživanja, ako dužnik ne podmiri svoje obveze. Kada je riječ o unaprjeđenju zaštite dužnika nakon kupoprodaje, Konačnim prijedlogom zakona definirana je obveza dostave obavijesti o kupoprodaji ugovora o neprihodonosnom kreditu, odnosno o kupoprodaji drugog potraživanja, s točno propisanim sadržajem s ciljem da dužnik uvijek zna tko je njegov vjerovnik u odnosu na svako pojedino potraživanje, kao i da zna druge bitne detalje vezane za to potraživanje. Vezano za komunikaciju s dužnikom, Konačnim prijedlogom zakona detaljno se propisuje način komunikacije s dužnikom te se uređuje kome se i kako podnosi pritužba i prigovor na rad pružatelja usluge servisiranja i kupaca. Naime, uz podnošenje prigovora samom kupcu, odnosno pružatelju usluge servisiranja, dužnik može i izravno Hrvatskoj narodnoj banci i Financijskom inspektoratu uputiti pritužbu protiv kupca i pružatelja usluge servisiranja, ako smatra da postupaju protivno odredbama Konačnog prijedloga zakona. Također, za pružatelje usluge servisiranja kredita uvodi se obveza licenciranja, a što se tiče općenitog nadzora nad radom tih subjekata, s obzirom na specifičnost poslovanja i činjenicu da pružateljima usluga servisiranja NPL-ova odobrenja za njihov rad daje Hrvatska narodna banka, ona će ujedno vršiti i nadzor nad radom tih subjekata. Uz njih, Hrvatska narodna banka će nadzirati i kupce NPL-ova. Za nadzor nad radom pružatelja usluge servisiranja drugih potraživanja i kupaca drugih potraživanja bit će nadležan Financijski inspektorat. 
Predstavnik predlagatelja najavio je i da će Vlada Republike Hrvatske uputiti u Hrvatski sabor amandmane na Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom potrošačkom kreditiranju i Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju, kojima se dodatno dorađuju određene odredbe zakona s ciljem još bolje zaštite potrošača. 

U raspravi su se članovi Odbora osvrnuli na najavljena poboljšanja u smislu jasnije i bolje zaštite potrošača te izrazili zadovoljstvo time. 

Nakon rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (6 glasova „ZA“ i 2 glasa „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru da donese

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom potrošačkom kreditiranju.

Također, Odbor je jednoglasno (7 glasova „ZA“) donio i sljedeći zaključak:

„Na temelju članka 247. stavka 3. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predlaže se Hrvatskome saboru da se o točkama dnevnog reda Konačni prijedlog zakona o načinu, uvjetima i postupku servisiranja i kupoprodaje potraživanja, drugo čitanje, P.Z.E. br. 544, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom potrošačkom kreditiranju, drugo čitanje, P.Z.E. br. 545 i Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju, drugo čitanje, P.Z.E. br. 546 provede objedinjena rasprava.“
Obrazloženje:
S obzirom na to da su navedeni zakonski prijedlozi uzajamno povezani uzročno-posljedičnim načelima, ciljevima i svrhom, predlaže se provedba objedinjene rasprave. 
                      
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.