Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 56. sjednici, održanoj 23. rujna 2022. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakon o sustavu osiguranju depozita, drugo čitanje, P.Z.E. br. 269, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 14. rujna 2022. godine.
Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da je okvir za funkcioniranje sustava osiguranja depozita u Europskoj uniji definiran je Direktivom 2014/49/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o sustavima osiguranja depozita (Tekst značajan za EGP) (SL L EU 173, 12. 6. 2014.) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2014/49/EU) koja je u zakonodavni okvir Republike Hrvatske prvotno implementirana kroz Zakon o osiguranju depozita (Narodne novine, broj 82/15.) koji je stupio na snagu u srpnju 2015. Predmetni je zakon stavljen van snage donošenjem Zakona o sustavu osiguranja depozita (Narodne novine, broj 146/20., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) koji je stupio na snagu u siječnju 2021. U rujnu 2021. godine zaprimljena je obavijest Europske komisije o nepotpunom prijenosu Direktive 2014/49/EU u zakonodavni okvir Republike Hrvatske, a vezano uz članak 7. stavak 3. te članak 14. stavke 3. i 4. Direktive 2014/49/EU. Sukladno odredbama članka 7. stavka 3. Direktive 2014/49/EU ako deponent nema apsolutno pravo na iznose s računa, jamstvom je obuhvaćena osoba koja ima to apsolutno pravo, pod uvjetom da je ta osoba identificirana ili ju je moguće identificirati prije datuma kada mjerodavno upravno tijelo utvrdi da se prema njihovom mišljenju kreditna institucija ne čini sposobnom, zbog razloga koji su izravno povezani s njezinom financijskom situacijom, isplatiti depozit i da ta institucija trenutno nema izgleda da će to biti u stanju učiniti, odnosno pravosudno tijelo donese odluku zbog razloga koji su izravno povezani s financijskim stanjem kreditne institucije i koji imaju učinak suspendiranja prava deponenata na ostvarivanje potraživanja prema instituciji. Člankom 14. stavcima 3. i 4. Direktive 2014/49/EU uređuje se postupanje u slučaju kad kreditna institucija prestane biti član jednog sustava osiguranja depozita i pridruži se drugom sustavu osiguranja depozita, uslijed daljnje integracije unutar jedinstvenog tržišta.
Slijedom zaprimljene obavijesti Europske komisije izrađen je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sustavu osiguranja depozita (u daljnjem tekstu: Konačni prijedlog zakona) s ciljem dodatnog usklađenje važećeg Zakona s odredbama Direktive 2014/49/EU. Konačnim prijedlogom zakona se, uz osobe koje su identificirane u kreditnoj instituciji, omogućava ostvarivanje prava na osiguranje depozita i deponentima čiji identitet vlasnici računa mogu utvrditi prije datuma utvrđenja nedostupnosti depozita i koji mogu dokazati svoje apsolutno pravo na iznose na računu, a s ciljem potpunog prijenosa odredbi Direktive 2014/49/EU.
Vezano uz pitanje prijenosa premija osiguranja u slučaju promjene članstva kreditnih institucija u sustavu osiguranja depozita, Konačnim prijedlogom zakona prenose se u nacionalno zakonodavstvo predmetne odredbe Direktive 2014/49/EU, čime se osigurava dovoljna zaštita deponenata bez obzira na njihovu lokaciju odgovarajućim obujmom osiguranih depozita u svakoj kreditnoj instituciji i u odgovarajućem sustavu osiguranja depozita. Ako kreditna institucija prestane biti član jednog sustava osiguranja depozita i pristupi drugom sustavu osiguranja depozita premije koje je ta kreditna institucija uplatila tijekom 12 mjeseci koji prethode prijenosu, uz iznimku izvanrednih premija, prenose se u drugi sustav osiguranja depozita. Također, ako kreditna institucija prenese dio aktivnosti u drugu državu članicu koje na taj način postanu predmet sustava osiguranja depozita u drugoj državi članici, premije za osigurane depozite koje je ta kreditna institucija uplatila tijekom 12 mjeseci koji prethode promjeni članstva, uz iznimku izvanrednih premija u skladu s člankom 22. važećeg Zakona, prenose se u sustav osiguranja depozita u drugoj državi članici razmjerno iznosu prenesenih osiguranih depozita. U slučaju planirane promjene članstva u sustavu osiguranja depozita odnosno prijenosa dijela aktivnosti u drugu državu članicu, kreditna institucija je dužna obavijestiti sustav osiguranja depozita kojeg je član najmanje šest mjeseci prije promjene članstva odnosno prijenosa dijela aktivnosti. Konačnim prijedlogom zakona predviđene su prekršajne odredbe za kreditne institucije koje ne obavijeste Hrvatsku agenciju za osiguranje depozita (dalje u tekstu: Agencija) i drugi sustav osiguranja depozita u roku od najmanje šest mjeseci prije promjene članstva odnosno prijenosa dijela aktivnosti u drugu državu članicu. Tijekom razdoblja od šest mjeseci prije promjene članstva odnosno prijenosa dijela aktivnosti u drugu državu članicu kreditna institucija i dalje je obvezna plaćati premiju odnosno u slučaju potrebe, izvanrednu premiju za osigurane depozite sustavu osiguranja depozita kojim upravlja Agencija.Naposljetku, Konačnim prijedlogom zakona iznosi u kunama zamijenjeni su odgovarajućim iznosima u euru radi prilagodbe uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova „ZA“ i 3 glasa „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje
Zakona o izmjenama i dopunama Zakon o sustavu osiguranju depozita
uz sljedeći AMANDMAN:
Na članak 6.
U članku 6. izmijenjenom članku 11. stavku 5. iza riječi: „uplatila“ dodaju se riječi: „na ime obračunate premije za osiguranje depozita“.
Obrazloženje:
Odredbom izmijenjenog članka 11. stavka 5. propisuje se da u slučaju prijenosa dijela aktivnosti kreditne institucije u drugu državu članicu, premije za osigurane depozite koje je ta kreditna institucija uplatila za razdoblje od 12 mjeseci prije prijenosa aktivnosti, osim izvanrednih premija, prenose se u sustav osiguranja depozita u drugoj državi članici razmjerno iznosu prenesenih osiguranih depozita.
Amandmanom se dopunjuje predmetna odredba kako bi bilo nedvojbeno da se radi o obračunatoj premiji za razdoblje od 12 mjeseci koji prethode promjeni članstva, čime se izričaj ove odredbe usklađuje s izričajem u stavku 3. istoga članka.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl.oec.