Sukladno članku 196. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje,znanost i kulturu Hrvatskog sabora na Prijedlog Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije podnosi sljedeće amandmane
AMANDMAN I
U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“, u podpoglavlju „Izraditi i uvesti nacionalni kurikulum i predmetne/međupredmetne/modularne kurikulume za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje (osmogodišnje i devetogodišnje), točka f) mijenja se i glasi:
f) uvođenje novih sadržaja kojima će se razvijati informacijska, financijska i medijska pismenost“
Iza točke f) dodaje se:
„g) osigurati trajnu potporu programa dječjeg medijskog stvaralaštva u vrtićima, osnovnim i srednjim školama te poticati razvoj novih školskih medijskih projekata
h) uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u odgojno-obrazovne institucije kako bi se svim učenicima osigurao razvoj građanske kompetencije.“
OBRAZLOŽENJE:
Predloženim amandmanom dopunjuje se tekst Strategije sukladno prijedlozima iz rasprave.
AMANDMAN II
U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“, u podpoglavlju „ razviti i uvesti nacionalni kurikulum i kurikukume za stjecanje kvalifikacija u redovnom sustavu strukovnog obrazovanja na kraju prvoga odlomka iza riječi „ sustava.“ dodaje se nova rečenica koja glasi:
„ S obzirom na složenost i specifičnost sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, po usvajanju ove strategije izradit će se zaseban Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja kojim će se detaljnije definirati načini realizacije postavljenih strateških smjernica.“
U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“ Iza mjere 2.4.15. dodaje se nova mjera 2.4.16. koja glasi:
„ MJERA 2.4.16. Izrada i donošenje Programa razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja
NADLEŽNOST: MZOS
PROVEDBA: MZOS, ASOO, druga ministarstva vezana uz strukovno obrazovanje i osposobljavanje, HGK, HZZ i HOK
POKAZATELJI OSTVARIVANJA: Donesen Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja“
Postojeće mjere 2.4.16., 2.4.17., 2.4.18., 2.4.19., 2.4.20. i 2.4.21. postaju mjere 2.4.17., 2.4.18., 2.4.19., 2.4.20., 2.4.21. i 2.4.22.
Obrazloženje:
Predloženim amandmanom izradit će se poseban Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja kojim će se detaljnije definirati načini realizacije postavljenih strateških smjernica.
AMANDMAN III
U cijelom tekstu Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije u svim Mjerama u kojima je propisan rok brišu se: „ROK:“ te brojevi koji označavaju godine, odnosno tekst koji slijedi nakon dvotočke do riječi „POKAZATELJI“.
AMANDMAN IV
U poglavlju „ SMJERNICE ZA PROVEDBU STRATEGIJE“ na kraju trećeg odlomka iza riječi „MZOS-u.“ dodaje se nova rečenica koja glasi:
„ U svrhu provedbe ove strategije izradit će se Akcijski plan s rokovima za provedbu mjera koji će se donijeti najkasnije u roku od mjesec dana od imenovanja Posebnog stručnog Povjerenstva.“
U poglavlju „ SMJERNICE ZA PROVEDBU STRATEGIJE“ IZA MJERE 1.1. dodaje se mjera 1.2. koja glasi:
„ MJERA 1.2. Donijeti Akcijski plan provedbe Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije
NADLEŽNOST: Vlada RH
PROVEDBA: Posebno stručno tijelo
POKAZATELJI OSTVARIVANJA: Donesen Akcijski plan provedbe Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije“
Postojeće mjere 1.2. i 1.3. postaju mjere 1.3. i 1.4.
Obrazloženje III I IV amandmana :
Rokovi navedeni u Strategiji definirani su u vrijeme izrade Strategije te je od vremena izrade do trenutka kada se ista upućuje na usvajanje Hrvatskome saboru proteklo više od šest mjeseci. S obzirom na navedeno, neki od rokova nisu održivi, posebice oni koji se odnose na 2014. godinu i s njom povezani ostali rokovi. Smatramo da rokovi moraju biti usklađeni s protekom vremena, realnom mogućnošću ostvarenja i učinkovitom provedbom Strategije. Osim toga, usklađivanje s operativnim programima za korištenje europskih fondova i zahtjevima Europske komisije zahtijevaju fleksibilniji i operativniji dokument. Nastavno na navedeno, predlaže se da se iz Strategije izuzmu svi rokovi definirani u mjerama, a da Posebno stručno povjerenstvo, u svrhu djelotvorne provedbe Strategije i njezinog usklađivanja s drugim dokumentima, izradi zaseban Akcijski plan s rokovima, a koji će donijeti Vlada RH najkasnije 30 dana po imenovanju navedenoga povjerenstva. Prije prihvaćanja Akcijskog plana, Vlada RH će ga uputiti na mišljenje Odboru za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskog sabora.
AMANDMAN V
U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“ naslov točke 6.6. mijenja se i glasi:
„OSIGURAVANJE PODRŠKE DJECI I UČENICIMA ROMSKE NACIONALNE MANJINE“
U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“, u točki 6.6., iza „i kvalitetom tih programa.“ dodaje se:
„Unutar romskih naselja potrebno je za djecu vrtićke dobi otvoriti igraonice u kojima bi djeca uz igru učila hrvatski jezik. Izradit će se kurikulum nastave romskog jezika i kulture.
Upis učenika romske nacionalne manjine u srednje škole treba posebno stimulirati, što će se regulirati posebnim pravilnikom. Pripadnicima romske nacionalne manjine omogućit će se naknadni besplatni upis u srednjoškolske programe kako bi ih se potaklo na stjecanje kvalifikacija i nakon eventualnog ranog napuštanja školovanja.“
U istoj se točki, iza mjere 6.6.2., dodaje mjera 6.6.3. koja glasi:
Mjera 6.6.3. Otvaranje igraonica za vrtićku djecu u romskim naseljima
NADLEŽNOST: jedinice lokalne i područne samouprave
PROVEDBA: Stručnjaci s područja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, romske udruge, jedinice lokalne samouprave, Centri za socijalnu skrb
POKAZATELJI PROVEDBE: Otvorene igraonice u romskim naseljima
U istoj se točki dodaje mjera 6.6.4. koja glasi:
Mjera 6.6.4. Omogućit će se naknadni besplatni upis u srednjoškolske programe pripadnicima romske nacionalne manjine koji su prethodno napustili školovanje
NADLEŽNOST: MZOS
PROVEDBA: MZOS, jedinice lokalne i regionalne samouprave, odgojno-obrazovne ustanove
POKAZATELJI PROVEDBE: Povećani broj pripadnika romske nacionalne manjine koji je naknadno završio neki od srednjoškolskih programa u odnosu na sadašnje stanje
U istoj se točki dodaje mjera 6.6.5. koja glasi:
Mjera 6.6.5. Izrada kurikuluma za nastavu romskog jezika i kulture
NADLEŽNOST: MZOS
PROVEDBA: AOO
POKAZATELJI PROVEDBE: Izrađen kurikulum za nastavu romskog jezika i kulture
Amandman VI
U poglavlju „VISOKO OBRAZOVANJE“, u uvodnom dijelu, iza „po načelima stvarnih potreba, racionalnosti i transparentnosti.“ dodaje se:
„Pažnja će se napose posvetiti stimuliranju srednjoškolaca romske nacionalne manjine da nastave obrazovanje na visokim učilištima, jer je sadašnji broj od 20 upisanih studenata Roma neprihvatljivo nizak.“
Obrazloženje V i VI amandmana:
Predloženim amandmanom dopunjuje se tekst Strategije sukladno prijedlozima iz rasprave.
PREDSJEDNIK ODBORA
izv.prof.dr.sc. Valter Boljunčić