Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Amandmani Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu na Prijedlog Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije

Sukladno članku 196. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje,znanost i kulturu Hrvatskog sabora na  Prijedlog Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije  podnosi sljedeće  amandmane 

AMANDMAN I

U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“, u podpoglavlju „Izraditi i uvesti nacionalni kurikulum i predmetne/međupredmetne/modularne kurikulume za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje (osmogodišnje i devetogodišnje),  točka f)  mijenja se i glasi:

f) uvođenje novih sadržaja kojima će se razvijati informacijska, financijska i medijska pismenost“

Iza točke f) dodaje se:

„g) osigurati trajnu potporu programa dječjeg medijskog stvaralaštva u vrtićima, osnovnim i srednjim školama te poticati razvoj novih školskih medijskih projekata
h) uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u odgojno-obrazovne institucije kako bi se svim učenicima osigurao razvoj građanske kompetencije.“

OBRAZLOŽENJE:

Predloženim amandmanom dopunjuje se tekst Strategije sukladno prijedlozima iz rasprave.

AMANDMAN II

U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“, u podpoglavlju „ razviti i uvesti nacionalni kurikulum i kurikukume za stjecanje kvalifikacija u redovnom sustavu strukovnog obrazovanja  na kraju prvoga odlomka iza riječi „ sustava.“ dodaje se nova rečenica koja glasi:

„ S obzirom na složenost i specifičnost sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, po usvajanju ove strategije izradit će se zaseban Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja kojim će se detaljnije definirati načini realizacije postavljenih strateških smjernica.“

U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“ Iza mjere 2.4.15. dodaje se nova mjera  2.4.16. koja glasi:

„ MJERA 2.4.16. Izrada i donošenje Programa razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja
NADLEŽNOST: MZOS
PROVEDBA: MZOS, ASOO, druga ministarstva vezana uz strukovno obrazovanje i osposobljavanje,  HGK, HZZ i HOK
POKAZATELJI OSTVARIVANJA: Donesen Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja“

Postojeće mjere 2.4.16., 2.4.17., 2.4.18., 2.4.19., 2.4.20. i 2.4.21. postaju mjere 2.4.17., 2.4.18., 2.4.19., 2.4.20., 2.4.21. i 2.4.22.

Obrazloženje:
Predloženim amandmanom  izradit će se poseban Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja kojim će se detaljnije definirati načini realizacije postavljenih strateških smjernica.

AMANDMAN III

U cijelom tekstu Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije u svim Mjerama u kojima je propisan rok brišu se:  „ROK:“ te brojevi koji označavaju godine, odnosno tekst koji slijedi nakon dvotočke do riječi „POKAZATELJI“.


AMANDMAN IV

U poglavlju „ SMJERNICE ZA PROVEDBU STRATEGIJE“ na kraju trećeg odlomka iza riječi „MZOS-u.“ dodaje se nova rečenica koja glasi:

„ U svrhu provedbe ove strategije izradit će se Akcijski plan s rokovima za provedbu mjera koji će se donijeti najkasnije u roku od mjesec dana od imenovanja Posebnog stručnog Povjerenstva.“

U poglavlju „ SMJERNICE ZA PROVEDBU STRATEGIJE“  IZA MJERE 1.1. dodaje se mjera 1.2. koja glasi:

„ MJERA 1.2.  Donijeti Akcijski plan provedbe Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije
NADLEŽNOST: Vlada RH
PROVEDBA: Posebno stručno tijelo
POKAZATELJI OSTVARIVANJA: Donesen Akcijski plan provedbe Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije“

Postojeće mjere 1.2. i 1.3. postaju mjere 1.3. i 1.4.

Obrazloženje  III I IV amandmana :

Rokovi navedeni u Strategiji definirani su u vrijeme izrade Strategije te je od vremena izrade do trenutka kada se ista upućuje na usvajanje Hrvatskome saboru proteklo više od šest mjeseci. S obzirom na navedeno, neki od rokova nisu održivi, posebice oni koji se odnose na 2014. godinu i s njom povezani ostali rokovi.  Smatramo da rokovi  moraju biti usklađeni s protekom vremena, realnom mogućnošću ostvarenja i učinkovitom provedbom Strategije. Osim toga, usklađivanje s operativnim programima za korištenje europskih fondova i zahtjevima Europske komisije zahtijevaju fleksibilniji i operativniji dokument. Nastavno na navedeno, predlaže se da se iz Strategije izuzmu svi rokovi definirani u mjerama, a da Posebno stručno povjerenstvo, u svrhu djelotvorne provedbe Strategije i njezinog usklađivanja s drugim dokumentima, izradi zaseban Akcijski plan s rokovima, a koji će donijeti Vlada RH najkasnije 30 dana po imenovanju navedenoga povjerenstva. Prije prihvaćanja Akcijskog plana, Vlada RH će ga uputiti na mišljenje Odboru za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskog sabora.

AMANDMAN V


U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“ naslov točke 6.6. mijenja se i glasi:

„OSIGURAVANJE PODRŠKE DJECI I UČENICIMA ROMSKE NACIONALNE MANJINE“

U poglavlju „RANI I PREDŠKOLSKI, OSNOVNOŠKOLSKI I SREDNJOŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE“, u točki 6.6., iza „i kvalitetom tih programa.“ dodaje se:

„Unutar romskih naselja potrebno je za djecu vrtićke dobi otvoriti igraonice u kojima bi djeca uz igru učila hrvatski jezik. Izradit će se kurikulum nastave romskog jezika i kulture.
Upis učenika romske nacionalne manjine u srednje škole treba posebno stimulirati, što će se regulirati posebnim pravilnikom. Pripadnicima romske nacionalne manjine omogućit će se naknadni besplatni upis u srednjoškolske programe kako bi ih se potaklo na stjecanje kvalifikacija i nakon eventualnog ranog napuštanja školovanja.“

U istoj se točki, iza mjere 6.6.2., dodaje mjera 6.6.3. koja glasi:

Mjera 6.6.3. Otvaranje igraonica za vrtićku djecu u romskim naseljima
NADLEŽNOST: jedinice lokalne i područne samouprave
PROVEDBA: Stručnjaci s područja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, romske udruge, jedinice lokalne samouprave, Centri za socijalnu skrb
POKAZATELJI PROVEDBE: Otvorene igraonice u romskim naseljima

U istoj se točki dodaje mjera 6.6.4. koja glasi:

Mjera 6.6.4. Omogućit će se naknadni besplatni upis u srednjoškolske programe pripadnicima romske nacionalne manjine koji su prethodno napustili školovanje
NADLEŽNOST: MZOS
PROVEDBA: MZOS, jedinice lokalne i regionalne samouprave, odgojno-obrazovne ustanove
POKAZATELJI PROVEDBE: Povećani broj pripadnika romske nacionalne manjine koji je naknadno završio neki od srednjoškolskih programa u odnosu na sadašnje stanje

U istoj se točki dodaje mjera 6.6.5. koja glasi:

Mjera 6.6.5. Izrada kurikuluma za nastavu romskog jezika i kulture
NADLEŽNOST: MZOS
PROVEDBA: AOO
POKAZATELJI PROVEDBE: Izrađen kurikulum za nastavu romskog jezika i kulture

Amandman VI

U poglavlju „VISOKO OBRAZOVANJE“, u uvodnom dijelu, iza „po načelima stvarnih potreba, racionalnosti i transparentnosti.“ dodaje se:

„Pažnja će se napose posvetiti stimuliranju srednjoškolaca romske nacionalne manjine da nastave obrazovanje na visokim učilištima, jer je sadašnji broj od 20 upisanih studenata Roma neprihvatljivo nizak.“

Obrazloženje V i VI amandmana:

Predloženim amandmanom dopunjuje se tekst Strategije sukladno prijedlozima iz rasprave.

 

                                                                   PREDSJEDNIK ODBORA


                                                                 izv.prof.dr.sc. Valter Boljunčić