
Zagreb – Na tematskoj sjednici Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu održanoj pod nazivom "Pomorski promet u Republici Hrvatskoj" u srijedu su se uz članove Odbora i ostale zainteresirane zastupnike okupili predstavnici nadležnih državnih tijela, agencija, brodara, društva i sindikata kako bi se raspravilo o stanju pomorskog prometa.
U uvodnom obraćanju predsjednik Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu Stipo Mlinarić rekao je da je ova tematska sjednica sazvana kako bi se razgovaralo o ključnim pitanjima vezanim uz pomorski promet u Republici Hrvatskoj s posebnim naglaskom na sigurnost putnika i funkcionalnost linijskog pomorskog prometa. Naglasio je da je strateški prioritet osigurati da pomorski promet djeluje na najvišoj razini kvalitete te da bude dostupan za sve stanovnike i posjetitelje otoka.
Mlinarić je rekao da je poticaj za današnji skup bila i sjednica Odbora na kojoj se govorilo o rezultatima istrage teške pomorske nesreće broda Lastovo. Nastavio je da je ovo ujedno i prilika da predstavnici Jadrolinije i Hrvatskog registra brodova izvijeste nazočne, ali i širu javnost, o tijeku provedbe i implementacije zaključaka i sigurnosnih preporuka izdanih u izvješćima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu.
- Sigurnost pomorskog prometa, posebno trajektnih linija koje svakodnevno prevoze tisuće putnika i vozila, a ljeti još i znatno više, mora ostati naš apsolutni prioritet. To podrazumijeva ne samo održavanje i modernizaciju flote, već i unaprjeđenje sustava upravljanja, veću transparentnost u procesima nabave plovila te osiguranje financijske i operativne održivosti cijelog sustava. Naš cilj je da je da hrvatski pomorski promet bude siguran, učinkovit, ekološki prihvatljiv i usklađen s potrebama otočnog stanovništva, gospodarstva i turizma, kazao je predsjednik Odbora.
Potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo je važnost ovakvih rasprava s ciljem unaprijeđena pomorskog prometa u Republici Hrvatskoj te rekao da Vlada kontinuirano radi na poboljšanju uvjeta i da Hrvatska ima jasno uspostavljeni pravni okvir za učinkovito funkcioniranje pomorskog prometa.
- Pod zastavom Republike Hrvatske u nacionalnoj plovidbi upisano je 756 putničkih brodova. Redoviti javni prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu obuhvaća 51 državnu liniju, koje održava ukupno 11 brodara. Vlada je ove godine za neprofitabilne linije osigurala 91,7 milijuna eura, naglasio je potpredsjednik Vlade i ministar Butković.
Ministar Butković je rekao da sigurnost plovidbe funkcionira dobro te da se nadzor brodova redovito provodi. Govoreći o Jadroliniji kazao je da je u proteklom vremenu imala određenih problema, nažalost i tragediju, no unatoč tome smatra da ona stabilno posluje.
- Jadrolinija je prepoznatljiv brend, cilj joj je otočanima olakšati svakodnevni život, a ima i potencijal postati još jača nego što je to danas, izjavio je predsjednik Uprave Jadrolinije Robert Blažinović istaknuvši njenu važnost za redovni promet, ali i u kontekstu turističke sezone.
Blažinović je naglasio da su ovoj upravi u posebnom fokusu sigurnost i remonti s ciljem poboljšanja unutarnje efikasnosti i konkurentnosti društva na tržištu. Nastavio je da flota sada ima 60 plovila i većina remonta je odrađena te da rade na novitetu da se omogući prijevoz životinja.
O Hrvatskom registru brodova govorio je ravnatelj Damir Roje izvještivši prisutne o povijesti registra, njegovom poslovanju te načinu na koji obavlja klasifikaciju brodova pri čemu je posebno naglasio ključnu vrijednost te ustanove, a to je status koji ima zahvaljujući radu u skladu sa svim propisima koji su na snazi.
Ravnateljica Agencije za obalni linijski pomorski promet Paula Vidović obavijestila je sudionike o zaduženjima agencije, koja je regulatorno tijelo Hrvatske o pitanjima linijskog putničkog prometa na Jadranu. Kazala je da je posao Agencije odabir brodara temeljem provedenih javnih natječaja, sklapanje ugovora s odabranim brodarima te nadzor nad njihovim izvršavanjem i nadzor nad korištenjem sredstava dodijeljenih iz proračuna.
- Za održavanje državnih linija brodarima je u 2024. godini osigurano nešto manje od 65 milijuna eura, a planirani iznos sredstava u proračunu za 2025. godinu je 91,7 milijun eura, istaknula je Vidović kako bi ukazala koliko se ulaže u pomorski promet.
Direktor Rapske plovidbe Dragan Andrić smatra da prometni sustav dobro funkcionira i da je on u funkciji razvoja otoka. Nastavio je da je linija među najstarijima na hrvatskom Jadranu, u tijeku je 62 godine održavanja linije, a prema Ugovoru sa Agencijom za obalni linijski pomorski promet koncesija traje do 2027. te ona ima status profitabilne linije.
- Imajući u vidu zelenu tranziciju za koju se svojim mjerama odnosno direktivama zalaže i EU pa tako i dekarbonizaciju brodova u pomorskom prometu putem korištenja alternativnih goriva, Rapska plovidba ima u planu izgradnju trajekta sa pogonom motora na električnu energiju sa punjenjem baterija na brodu strujom sa kopna, rekao je direktor Andrić.
Predstavnici sindikata izrazili su svoje nezadovoljstvo prošlim upravljanjem Jadrolinije te istaknuli s kojima problemima se susreću njihovi članovi posebno se osvrnuvši na tragediju koja se desila na trajektu Lastovo.
- Tu smo kako bi se spriječilo ponavljanje nesreće koja se dogodila na Lastovu, a u cijelom procesu vidim tri ključne stavke na koje posebno treba obratiti pozornost: edukaciju pomoraca, nabavu novijih i boljih brodova te osiguranje većih primanja za pomorce i zaposlenike, istaknuo je predsjednik Glavnog odbora Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske Nediljko Bulić.
Potpredsjednica Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu Ivana Marković zaključila je da u svrhu osiguranja kvalitetnijeg pomorskog prometa treba podebljati pitanje sigurnosti, odnosno podići sustav sigurnosti na najvišu razinu te da je potrebno kupiti nove brodove.
Na kraju sjednice predsjednik Odbora Stipo Mlinarić zahvalio je svima na sudjelovanju, na iznesenim prijedlozima, komentarima i stručnim analizama, a kako bi se što bolje dobila cjelovita slika o stanju pomorskog prometa u Hrvatskoj.
- Današnja rasprava jasno je pokazala kako postoji stvarna potreba za daljnjim unaprjeđenjem sustava javnog linijskog pomorskog prometa s posebnim naglaskom na sigurnost putnika, redovito održavanje i modernizaciju flote te veću transparentnost i učinkovitost poslovanja. Ključno je da svi dionici, od institucija i nadležnih tijela do brodara i sindikata preuzmu svoj dio odgovornosti i na taj način daju svoj doprinos provedbi reformi koje su nužne za poboljšanje kvalitete usluge i pouzdanosti sustava, zaključio je Mlinarić.
Videosnimka sjednice: https://www.youtube.com/watch?v=XGKVtB4CCQo