Zagreb - Potaknut incidentima koji su se tijekom ljeta događali na floti Jadrolinije, a osobito teškom nesrećom koja se u Malom Lošinju 11. kolovoza dogodila na trajektu „Lastovo“, u kojoj su zbog pada rampe smrtno stradala tri člana i teško ozlijeđen četvrti član posade Jadrolinijinog broda, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu održao je u četvrtak, na prijedlog oporbenih zastupnika iz redova Nezavisne platforme Sjever, SDP-a te IDS-a, sjednicu o stanju u toj tvrtki i sigurnosti trajektnog prometa u Hrvatskoj.
Izrazima sućuti obiteljima stradalih pomoraca, sjednicu je otvorio predsjednik Odbora Stipo Mlinarić (DP) uz kratki osvrt na kronologiju događaja i nadležne institucije u istrazi.
Ivana Marković (SDP) smatra da je potrebno razgovarati o stanju u Jadroliniji kao strateškoj državnoj tvrtki, rekavši kako sindikati upozoravaju i na lošu politiku nabave brodova. - Inspekcijski nadzor utvrdio je brojne nepravilnosti, brodovi su zastarjeli, potrebno je osigurati sigurnost brodova i strateški razmišljati o nabavi brodova koja mora biti transparenta, naglasila je, među ostalim, Marković.
Na pitanje zastupnika Ivice Bakse (NSP), ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je, pak, da ne želi ništa prikrivati o stanju u Jadroliniji i sigurnosti trajektnog prometa te priznao pogrešku što nakon tragičnog slučaja pogibije tri pomorca na Malom Lošinju nije odmah otišao na mjesto nesreće. - Ništa se nije prikrivalo, ne želim da se išta prikriva, želim da se sazna istina o tom događaju. Jedan od razloga zašto nisam dao ostavku, iako sam o tome razmišljao i razmišljam, je to da želim da se sazna i vidi što se dogodilo, rekao je ministar.
Jadrolinija je strateška tvrtka od posebnog interesa za Hrvatsku i sa svojih 57 brodova i 38 linija predstavlja stup putničkog linijskog prijevoza, godišnje preveze 12 milijuna putnika i 3,5 milijuna vozila, naglasio je ministar. Istaknuo je nadalje kako se iz godine u godinu povećavaju izdvajanja za Jadroliniju, te da Vlada vodi politiku kontinuiranog poboljšanja standarda usluga i sigurnosti. Državne potpore Jadroliniji za 2024. iznose 58,2 milijuna eura, što je za 47 posto više u odnosu na 2017. Preliminarni podaci za 2025. godinu govore kako će zbog povećanja troškova u pomorskom prijevozu potpore povećati za nekoliko desetaka milijuna eura. Investicije u modernizaciju Jadrolinijine flote u 2024. i 2025. iznose 120 milijuna eura, a povećana su i materijalna prava radnika za 60 posto u odnosu na 2018. godinu. Tristo milijuna eura uloženo je u luke, povećanje kapaciteta i sigurnost.
Zastupnica Mirela Ahmetović (SDP) navela je kako je posljednja revizija u toj tvrtki provedena 2014. godine i da su tada otkriveni neopravdani troškovi poslovanja, a da je predsjednik Nadzornog odbora dao ostavku na svoju funkciju zbog „nepridržavanja pravila za nabavu“. - Kako se kupuju brodovi, koriste li se isti brokeri u nabavi brodova, što se s tehničkog aspekta dogodilo u nesreći, upitala je Ahmetović.
Tijekom sjednice predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta naveo je kako je nabava brodova dugotrajan i složen proces i da su cijene dijelova brodova „otišle u nebo“. U tijeku je obnova brze katamaranske flote, pokrenut je i natječaj za nabavu tri električna putnička broda u vrijednosti 135 milijuna eura. Sopta je nadalje izvijestio članove Odbora kako Jadrolinija ove godine bilježi rekordnu sezonu, a zaposlenici, naročito pomorci, unatoč nezapamćenoj tragediji na Malom Lošinju, svoj posao obavljaju profesionalno, savjesno i odgovorno. Naglasio je da je u ovoj godini dosad od 41.000 planiranih realizirano ukupno 98 posto putovanja, a od dva posto neizvršenih samo njih 0,12 bilo je zbog tehničkog problema broda te 1,8 posto zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta. - Naša flota će ove godine prevesti tri puta više putnika nego što je u Hrvatskoj stanovnika. Flota je sigurna i dobro održavana. Jadrolinija posluje stabilno i uglavnom bez poteškoća, poručio je Sopta.
U raspravi su HDZ-ovi članovi Odbora izrazili stav kako je sjednica isforsirana i preuranjena. Josip Ostrogović smatra da se o stanju u Jadroliniji i sigurnosti prometa ne može raspravljati bez rezultata istrage o uzroku tragedije u Malom Lošinju. - Stoga, dok se istrage ne završe i ne utvrdi što je dovelo do tragedije teško možemo utemeljeno raspravljati o stanju u Jadroliniji, rekao je.
Za razliku od njega, Arsen Bauk (SDP) negirao je kako se radi o politiziranju. - Onog trena kada je Vlada odlučila u upravu državne tvrtke staviti tri člana vladajuće stranke, time je otvorena politizacija. To je vrlo legitimno, rekao je.
Sjednici su nazočila i tri predstavnika sindikata pomoraca koji su dali različite ocjene o stanju u Jadroliniji. Tako je Nediljko Bulić iz Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske, koji je u Jadroliniji reprezentativni sindikat, zatražio brzu i neovisnu istragu oko tragične nesreće na Malom Lošinju. Istaknuo je kako Jadrolinija ima dobre i iskusne pomorce te u nju treba početi ulagati. - Brodovi su stari i svi znamo da bi trebali biti bolji. Ali, tu stoji odgovornost u svim politikama do sada, rekao je.
Za razliku od njega, predstavnici nereprezentativnih sindikata - glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan i predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca Hrvatske Ivan Srzentić, upozorili su da sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji ne funkcionira te da je u potpunosti zapušten. - Za to je isključivo odgovoran predsjednik Uprave, rekao je Melvan. Srzentić je upozorio da u Jadroliniji postoji još pet brodova starijih od 30 godina koji su opasni za sigurnost putnika i posade jer na njima uopće nema signalizacije za zatvaranje i otvaranje rampe.
Saborski Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu većinom glasova u četvrtak je odbio prijedlog oporbenih zastupnika iz redova Nezavisne platforme Sjever, SDP-a, te IDS-a koji su tražili da im nadležno ministarstvo u roku od mjesec dana podnese petogodišnje izviješće o stanju u Jadroliniji te da Državni ured za reviziju provede reviziju u Jadroliniji.
Umjesto toga, Odbor je većinom glasova prihvatio zaključke koje je dao HDZ, a u kojima se navodi da svi brodari u zemlji, uključujući i najvećeg nacionalnog brodara Jadroliniju, kontinuirano obavljaju linijski pomorski promet i ispunjavaju obaveze preuzete iz ugovora sklopljenih s Agencijom za obalni linijski pomorski promet.
Također, Odbor smatra da su znatno poboljšani uvjeti za sve pomorce u nacionalnoj plovidbi te podupiru investicijski ciklus obnove flote Jadrolinije. Odbor je izrazio i žaljenje zbog nesreće broda Lastovo te zahtijeva brzu i objektivnu istragu te prijedlog konkretnih mjera za sprječavanje takvih nesreća.