Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Zaključci s 56. tematske sjednice Odbora za zaštitu okoliša i prirode održane 12. prosinca 2019. godine s temom: „Je li Uredba Vlade RH unaprijedila sustav ili unijela dodatni nered u gospodarenju komunalnim otpadom?“

19.02.2020.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora na 56. (tematskoj) sjednici održanoj 12. prosinca 2019. godine proveo je raspravu o temi: „Je li Uredba Vlade RH unaprijedila sustav ili unijela dodatni nered u gospodarenju komunalnim otpadom?“

Odbor je, sukladno iznesenim stajalištima u provedenoj raspravi, donio većinom glasova na 58. sjednici Odbora održanoj 19. veljače 2020. godine sljedeće

ZAKLJUČKE

1. Odbor vezano uz važeću Uredbu o gospodarenju komunalnim otpadom (NN, br. 50/17. i 84/19.) te Odluku o redoslijedu i dinamici zatvaranja odlagališta otpada (NN, br. 3/19 i 17/19) upozorava na važnost definiranja  zakonodavnog okvira kojim bi se ostvario zadani cilj uspostave javnog, kvalitetnog, postojanog i ekonomski učinkovitog sustava sakupljanja komunalnog otpada u svim jedinicama lokalne samouprave u skladu s načelima održivog razvoja, zaštite okoliša, gospodarenja otpadom i zaštitom javnog interesa. Pri tome Odbor posebice naglašava važnost uspostave zakonodavnog okvira kojim se pri uspostavi sustava gospodarenja komunalnim otpadom osigurava uvažavanje  specifičnosti jedinica lokalne samouprave.  

2. Odbor ističe da je od strane jedinica lokalne samouprave te trgovačkih društava koja obavljaju djelatnost prikupljanja i zbrinjavanja komunalnog otpada kao i udruga potrošača iznesen niz primjedbi na odredbe Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom (NN, br. 50/17 i 84/19). Iznesene primjedbe ovih dionika u sustavu gospodarenja komunalnim otpadom  upućuju na potrebu da se u što je moguće kraćem roku dodatno uredi pravni okvir te isprave pojedini nedostatci uočeni u primjeni važeće zakonodavne regulative. Stoga Odbor poziva Vladu Republike Hrvatske i Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da žurno pristupe izradi i upute u proceduru donošenja izmjene Zakona o održivom gospodarenju otpadom („Narodne novine“, br. 94/13, 73/17, 14/19 i 98/19) i navedene Uredbe. 

3. Odbor naglašava da se prijedlog izmjena zakonodavne regulative treba temeljiti na sustavnoj analizi primjene navedenog Zakona i Uredbe u proteklom razdoblju. Odbor ključnim u procesu izmjene zakonodavne regulative u području gospodarenja komunalnim otpadom smatra uključivanje svih zainteresiranih dionika sustava. Stoga poziva Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da osnuje Radnu grupu u čijem bi sastavu bili svi zainteresirani dionici sustava (predstavnici Ministarstva, predstavnici jedinica lokalne samouprave, trgovačkih društava koja obavljaju djelatnost prikupljanja i zbrinjavanja komunalnog otpada, udruga potrošača i udruga u području zaštite okoliša).

4. Odbor upozorava na nužnost redefiniranja sadašnjeg načina izračuna poticajne naknade za smanjenje količine miješanog komunalnog otpada koji uzima u obzir količine proizvedenog miješanog komunalnog otpada u 2015. godine kao referentne za pojedinu jedinicu lokalne samouprave. Budući da su količine prijavljenog proizvedenog miješanog komunalnog otpada u 2015. godini u velikom broju slučajeva određene procjenom ili računske i ne predstavljaju stvarno stanje, navedeno je rezultiralo nesrazmjerom iznosa poticajne naknade i stvarnog učinka u odvojenom sakupljanju otpada. Stoga je nužno preispitati i izmijeniti postojeći nestimulativni način izračuna kako bi se izbjegle situacije u kojima se u plaćanju ove naknade uvelike izjednačavaju jedinice koje uopće nisu počele odvojeno sakupljati reciklabilni otpad i one koje su gotovo dostigle ciljeve. 

5. Odbor ocjenjuje da je za uspostavu motivirajućeg sustava poticajne naknade za     smanjenje količine miješanog komunalnog otpada jedan od nužnih preduvjeta žurno uvođenje internetom povezanih digitalnih vaga. Odbor poziva Ministarstvo zaštite okoliša i energetike te Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost da u što je moguće kraćem roku osiguraju potporu jedinicama lokalne samouprave u uspostavi ovog sustava mjerenja količina otpada. 

6. Odbor poziva Vladu Republike Hrvatske i Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da preispitaju i cjelovito analiziraju učinke primjene odredbi Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom (NN, br. 50/17 i 84/19) kojima se definira cijena obvezne minimalne usluge. Pri tome je nužno uvažiti primjedbe jedinica lokalne samouprave i potrošača koji upozoravaju da navedene imaju za posljedicu da jednaki fiksni iznos cijene javne usluge plaćaju primjerice velika i mala domaćinstva, trgovački centar i mala trgovina, djelatnosti koje različito opterećuju sustav plaćanja i slično.   

7. Polazeći od iznesenih primjedbi predstavnika trgovačkih društava koja obavljaju djelatnost prikupljanja i zbrinjavanja komunalnog otpada Odbor poziva Vladu Republike Hrvatske i Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da preispitaju  opravdanost odredbi Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom (NN, br. 50/17 i 84/19) kojima se propisuje učestalost broja odvoza po kategorijama otpada. 

8. Odbor poziva Vladu Republike Hrvatske i Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da u što kraćem roku uvedu u sustav gospodarenja komunalnim otpadom naknadu za odlaganje komunalnog otpada (landfill tax) predviđene Zakonom o održivom gospodarenju otpadom („Narodne novine“, br. 94/13, 73/17, 14/19 i 98/19).

9. Odbor ukazuje Vladi Republike Hrvatske, Ministarstvu zaštite okoliša i energetike te Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost na iskazano nezadovoljstvo pojedinih jedinica lokalne samouprave odredbama Odluke o redoslijedu i dinamici zatvaranja odlagališta otpada (NN, br. 3/19 i 17/19) radi njezine neprovedivosti za određene jedinice lokalne samouprave. Odbor stoga poziva Vladu Republike Hrvatske i Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da žurno preispitaju odgodu primjene navedene Odluke i cjelovito analiziraju učinke njezine provedbe. 

10.    Imajući u vidu da je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o održivom gospodarenju otpadom („Narodne novine“, br. 14/19) ponovno uvedena novčana naknada za korištenje odlagališta otpada koju plaćaju jedinice lokalne samouprave koje koriste odlagalište otpada druge jedinice lokalne samouprave, Odbor poziva Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da u što je moguće kraćem roku sukladno stavku 7. članku 41. Zakona propiše pravilnikom mjerila i način određivanja iznosa naknade, način uplate i isplate naknada. 

11.    Odbor naglašava da je za uspostavu cjelovitog sustava gospodarenja otpadom uz uvođenje primarne selekcije ključna izgradnja centara za gospodarenje otpadom te sanacija i usklađivanje postojećih odlagališta otpadom i zatvaranje neusklađenih.  Odbor stoga poziva Ministarstvo zaštite okoliša i energetike te Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost da u roku od 45 dana podnesu Odboru Izvješće o dinamici realizacije projekata centara za gospodarenje otpadom te Izvješće o dinamici saniranja, usklađivanja te zatvaranja odlagališta neopasnog otpada na području Republike Hrvatske.     

12.    Imajući u vidu važnost pravovremenog provođenja mjera za unapređenje sustava gospodarenja komunalnim otpadom u sklopu procesa uspostave cjelovitog sustava gospodarenja otpadom i prelaska na kružno gospodarstvo, Odbor poziva Ministarstvo zaštite okoliša i energetike i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost da u roku od 45 dana Odboru podnesu cjelovito Izvješće o svim aktivnostima, programima i projektima koje su provedene s ciljem provedbe Plana gospodarenja otpadom Republike Hrvatske za razdoblje 2017.-2022. godine, a sukladno Odluci o implementaciji Plana.

13.    Odbor poziva Ministarstvo zaštite okoliša i energetike i Fond za zaštitu okoliš i energetsku učinkovitost da ubrzaju aktivnosti na uspostavi sortirnica, sustava kućnog kompostiranja, reciklažnih dvorišta i centara za ponovnu uporabu budući da su navedeni uvjet za uspostavu cjelovitog i ekonomski učinkovitost sustava gospodarenja otpadom.

14.    Odbor ističe važnost jačanja i unapređivanja politike zaštite prava potrošača u Republici Hrvatskoj i u segmentu javne usluge prikupljanja komunalnog otpada. Odbor stoga poziva Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta da kroz jačanje financijske podrške udrugama za zaštitu potrošača te savjetodavnu pomoć značajno pridonese osnaživanju potrošačkih prava i u ovom segmentu. Odbor poziva Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta da u roku od 15 dana izvijesti Odbor o broju i radu savjetovališta potrošača u Republici Hrvatskoj, financijskim sredstvima koja su isplaćena udrugama potrošača u cilju financijske podrške njihova djelovanja te provedenim i planiranim aktivnostima vezano uz jačanje potrošačkih prava u dijelu korištenja javne usluge prikupljanja komunalnog otpada. 

15.    Odbor naglašava da je uspostava cjelovitog i ekonomski održivog sustava gospodarenja komunalnim otpadom nužna kako bi se spriječilo da građani snose posljedice njegova neuspostavljanja u vidu visokih cijena javne usluge prikupljanja i zbrinjavanja komunalnog otpada.
16.    Odbor poziva Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta da u roku od 15 dana izvijesti Odbor o realizaciji 14. točke Zaključaka te Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da u roku od 45 dana izvijesti Odbor o realizaciji svih preostalih točaka Zaključaka.


PREDSJEDNIK ODBORA

Mihael Zmajlović