Odbor za pravosuđe

Izvješće s objedinjene rasprave o Prijedlogu zakona o prestanku važenja Zakona o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prijepisa, prvo čitanje, P.Z.br. 266 i Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnom bilježništvu, drugo čitanje, P.Z. br. 245

Odbor za pravosuđe Hrvatskoga sabora na 36. sjednici održanoj 4. svibnja 2022. razmotrio je Prijedlog zakona o prestanku važenja Zakona o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prijepisa, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. ožujka 2022. godine i Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnom bilježništvu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske,  aktom od 31. ožujka 2022. godine.       

Odbor je prijedloge zakona sukladno članku 81. Poslovnika raspravio u svojstvu matičnog radnog tijela. Provedena je objedinjena rasprava. 
Predstavnik predlagatelja uvodno je obrazložio da je Zakon o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prijepisa donesen 1973. i 1974. godine, a kao jedan od tzv. „republičkih zakona“ imao je pravne učinke u pravnom poretku Republike Hrvatske temeljem točke 4. Ustavne odluke o suverenosti i samostalnosti RH. Javno bilježništvo uspostavljeno je zakonom 1993. godine kao javna služba, a  izmjenama Zakona o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prijepisa 1994. predviđeno je da će postupno poslove ovjeravanja prestati obavljati uredi, ispostave i gradski uredi, dok su ministri uprave donijeli rješenja o prestanku obavljanja poslova ovjeravanja potpisa, rukopisa i prijepisa za urede i njihove ispostave na području pojedinih županija, odnosno Grada Zagreba.

Posljednjim rješenjem utvrđen je prestanak obavljanja poslova ovjeravanja potpisa, rukopisa i prijepisa u nekadašnjem Uredu državne uprave u Dubrovačko-neretvanskoj županiji sa sjedištem u Dubrovniku i Ispostavi tog Ureda u Lastovu s danom 7. lipnja 2016. S obzirom da se odredbe Zakona o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prijepisa više ne primjenjuju, ne postoje ni pretpostavke za njihovu primjenu, dok je pravna materija u cijelosti uređena drugim propisima, prvenstveno Zakonom o javnom bilježništvu i  odredbom članka 45. Uredbe o uredskom poslovanju, stoga se predlaže donijeti ovaj Zakon kako bi se utvrdio prestanak važenja Zakona o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prijepisa kao i Uputstva za provođenje Zakona o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prijepisa. 

Vezano za Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnom bilježništvu, predstavnik predlagatelja naglasio je da se uvode javnobilježničke isprave u elektroničkom obliku, sastavljanje isprava na daljinu, time se odredbe Zakona o javnom bilježništvu usklađuju sa Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o trgovačkim društvima i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sudskom registru, kojima se u hrvatsko zakonodavstvo preuzimaju odredbe Direktive (EU) 2019/1511 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 u pogledu uporabe digitalnih alata i postupaka u pravu društava. Osim toga, ovim se Zakonom osigurava veća dostupnost javnih bilježnika, smanjuje ograničenje broja javnobilježničkih prisjednika i savjetnika, cjelovito se uređuju nadzorni postupci i ovlasti nadzornih tijela, definira se rad javnih bilježnika u informacijskom sustavu te obveza stalnog stručnog usavršavanja.

Također, obrazložio je razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim prijedlogom zakona u odnosu na Prijedlog zakona, istaknuto je da se jasnije utvrđuje obveza iskazivanja ukupnih cijena javnobilježničkih usluga, i to iznosa nagrade, javnobilježničke pristojbe i troškova na ispravama te izdanim računima i priznanicama, u tekst Konačnog prijedloga zakona dodani su članci 6. i 12. koji se odnose na Kodeks javnobilježničke etike, rad u informacijskom sustavu te obvezu stalnog usavršavanja, zbog važnosti nadzora nad radom javnih bilježnika kroz članke 57. i 58. cjelovito su uređeni postupci nadzora.  

Odbor je jednoglasno sa sedam (7) glasova „za“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak:  
Rasprava o Prijedlogu zakona o prestanku važenja Zakona o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prijepisa i o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnom bilježništvu sukladno članku 247. stavku 3. Poslovnika Hrvatskoga sabora provest će se objedinjeno.

Bez rasprave, Odbor za pravosuđe je sa sedam (7) glasova „za“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeće zaključke:

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o prestanku važenja Zakona o ovjeravanju potpisa, rukopisa i prijepisa.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja iznesena u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.

Bez rasprave, Odbor za pravosuđe je sa sedam (7) glasova „za“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese
 
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o javnom bilježništvu

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Mišel Jakšić