Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o radu Državnog ureda za reviziju za 2023. godinu

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 4. sjednici, održanoj 2. srpnja 2024. godine, Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2023., koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 24. stavak 1. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, br. 25/19.), dostavio glavni državni revizor, aktom od 28. ožujka 2023. godine. 
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/24-12/19, URBROJ: 50301-05/16-24-9, od 26. lipnja 2024. godine, u kojem se Hrvatskome saboru predlaže da prihvati predmetno Izvješće.  

Uvodno je glavni državni revizor predstavio Izvješće, ističući da je Državni ured za reviziju u 2023. obavio sve planirane aktivnosti. Revizijom su bili obuhvaćeni svi subjekti za koje postoji obveza obavljanja revizije svake godine (godišnji izvještaj o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske te političke stranke i nezavisni zastupnici, čiji su godišnji prihodi i vrijednost imovine veći od 100.000,00 kn). Sve druge revizije planirane su na temelju zakonom propisanih kriterija (procjena rizika, financijski značaj subjekta revizije, rezultati prijašnje revizije i dr.). U 2023. obavljena je 181 revizija i jedna provjera naloga i preporuka, dok je 46 revizija započeto i dvije provjere naloga i preporuka bilo u tijeku u trenutku podnošenja izvješća o radu Ureda Hrvatskom saboru. Revizije su obavljene u skladu sa Zakonom o Državnom uredu za reviziju, Međunarodnim standardima vrhovnih revizijskih institucija i Kodeksom profesionalne etike državnih revizora. 
Od ukupnog broja revizija, 147 ih se odnosilo na financijsku reviziju, a pet na reviziju usklađenosti. Financijskim revizijama utvrđuje se jesu li godišnji financijski izvještaji istiniti i vjerodostojni, a poslovanje usklađeno s propisima i unutarnjim aktima koji imaju značajan utjecaj na poslovanje subjekta revizije, te je, u skladu s time, subjektima izraženo po dva mišljenja – mišljenje o financijskim izvještajima i mišljenje o usklađenosti poslovanja, osim za izvršenje državnog proračuna, za koje je izraženo samo mišljenje o financijskim izvještajima. Revizijama o usklađenosti utvrđuje se je li poslovanje subjekta revizije usklađeno s propisima i unutarnjim aktima subjekata te se o tome izražava jedno mišljenje. Sveukupno je u revizijama o financijskim izvještajima izraženo 76 bezuvjetnih i 71 uvjetno mišljenje, a o usklađenosti poslovanja 85 bezuvjetnih, 65 uvjetnih te jedno nepovoljno mišljenje (za Hrvatsku energetsku regulatornu agenciju). Najčešće nepravilnosti i propusti utvrđeni su u području računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja, području planiranja i izvršenja plana odnosno ostvarenja godišnjeg plana rada, području rashoda i obveza, javne nabave, sustava unutarnjih kontrola te prihoda i potraživanja. Za utvrđene nepravilnosti i propuste, subjektima revizija dano je ukupno 1715 naloga i preporuka za otklanjanje istih, odnosno kako bi se poduzele aktivnosti da se nepravilnosti ne ponavljaju. 
U 2023. obavljeno je 29 revizija učinkovitosti, kojima se bile obuhvaćene sljedeće teme: dostupnost obiteljske (opće) medicine, zaštite zdravlja žena i predškolske djece u javnom zdravstvu, upravljanje građevinama za navodnjavanje i mješovitim melioracijskim građevinama u Republici Hrvatskoj, upravljanje i održavanje skloništa za slučajeve katastrofa i unaprjeđenje kvalitete vode i dostupnost vode za ljudsku potrošnju. Bila su obuhvaćena 44 subjekta, od kojih je 13 dobilo ocjenu učinkovito, pri čemu su potrebna određena poboljšanja, a 27 ocjenu djelomično učinkovito, a za četiri subjekta nisu dane ocjene (Ministarstvo poljoprivrede, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja – Uprava vodnog gospodarstva i zaštite mora te Hrvatske vode, jer ne upravljaju građevinama za navodnjavanje, kao i Krapinsko-zagorska županija, koja je utvrdila da na njezinom području nema poljoprivredne proizvodnje pogodne za navodnjavanje). Subjektima obuhvaćenima revizijom učinkovitosti dano je ukupno 330 naloga i preporuka. 
Osim navedenoga, obavljana je i provjera jesu li subjekti revizije postupili po nalozima i preporukama danim u prošlim revizijama. Od 1144 naloga i preporuke danih u prethodnim revizijama, u cijelosti je provedeno njih 58%, a djelomično je provedeno ili je u postupku provedbe oko 20%, što dovodi do zaključka da je 78%, odnosno znatan broj subjekata revizije poduzimao aktivnosti na unaprjeđenju poslovanja i povećanju učinkovitosti. Za 18% naloga i preporuka koje nisu provedene, Ured će i dalje pratiti njihovu provedbu. 
Državni ured za reviziju je Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske dostavio sva izvješća o obavljenim financijskim revizijama, revizijama učinkovitosti i revizijama usklađenosti. Isto tako, DORH je obaviješten i o svim subjektima koji nisu postupili po nalozima i preporukama, kao i o onima koji nisu u zakonom propisanom roku dostavili plan provedbe naloga i preporuka. Nadalje, neovisni vanjski revizor obavio je reviziju godišnjeg financijskog izvještaja Državnog ureda za reviziju za 2023. i dao pozitivno mišljenje o istome. Glavni državni revizor izvijestio je da Ured trenutačno ima 87 zaposlenih manje od predviđenog broja, kao i da je u tijeku cjelovita obnova poslovnih zgrada Državnog ureda za reviziju. 

U kratkoj raspravi pohvaljen je broj revizija koje je Državni ured za reviziju obavio u jednoj godini, što je vrlo zahtjevan posao. Iznesena je i ocjena da se obavlja mali udio provjera naloga i preporuka, te je, s tim vezi, zatraženo pojašnjenje o izvršenju danih naloga i preporuka od strane subjekata. Kako je rečeno, namjera je naloga i preporuka da se svi subjekti drže zakona i drugih akata te je postavljeno pitanje i o mogućnosti povećanja broja provjera naloga i preporuka. Odgovarajući na izneseno, glavni državni revizor istaknuo je da je cilj naloga i preporuka unaprijediti poslovanje, a ne sankcionirati subjekte, što u konačnici dovodi do toga da uglavnom svi subjekti i provedu svoje preporuke. 

Nakon rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (11 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak:

Prihvaća se Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2023. 

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr. sc. Boris Lalovac, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK  ODBORA
mr. sc. Boris Lalovac