Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Zaključci Odbora za zaštitu okoliša i prirode s tematske sjednice Odbora za zaštitu okoliša i prirode održane 8. ožujka 2016. godine na temu „Primjena Zakona o održivom gospodarenju otpadom („NN“, br. 94/2013.) vezano uz prikupljanje, razvrstavanje i naplatu odvoza komunalnog otpada u jedinicama lokalne samouprave te s posebnim osvrtom na Grad Zagreb“

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora na 2. (tematskoj) sjednici održanoj 8. ožujka 2016. godine proveo je raspravu na temu „Primjena Zakona o održivom gospodarenju otpadom („NN“, br. 94/2013.) vezano uz prikupljanje, razvrstavanje i naplatu odvoza komunalnog otpada u jedinicama lokalne samouprave te s posebnim osvrtom na Grad Zagreb“.
 
Odbor je, sukladno iznesenim stajalištima u provedenoj raspravi, donio na 6 . sjednici Odbora održanoj 8. lipnja 2016. godine sljedeće

Z A K L J U Č K E

1. Odbor naglašava važnost prelaska na kružno gospodarstvo u kojem se resursi iskorištavaju učinkovito, a stvaranje otpada svodi na najmanju moguću mjeru. Podržavajući koncept „nula otpada“ Odbor ističe nužnost izvršenja ciljeva u području gospodarenja otpadom definiranih direktivama Europske unije.

2. Polazeći od činjenice da gospodarenje otpadom nije proces isključivo vezan za jednog dionika Odbor poziva sve subjekte sustava gospodarenja otpadom na pojačane aktivnosti u pravcu uspostavljanja učinkovitog sustava gospodarenja otpadom u Hrvatskoj. Odbor posebno upozorava na značaj uključivanja građana u što je moguće većoj mjeri.

3. Odbor ističe važnost uspostave javnog, kvalitetnog, postojanog i ekonomski učinkovitog sustava sakupljanja komunalnog otpada u jedinicama lokalne samouprave i Gradu Zagrebu te ih poziva da u što kraćem roku osiguraju javnu uslugu prikupljanja miješanog i biorazgradivog komunalnog otpada te odvojenog prikupljanja otpadnog papira, metala, stakla, plastike i tekstila te krupnog (glomaznog) komunalnog otpada u skladu s odredbama Zakona o održivom gospodarenju otpadom (NN br. 94/2013.), strateškim dokumentima gospodarenja otpadom te propisima Europske unije.

4. Polazeći od podatka da od 128 gradova obuhvaćenih inspekcijskim nadzorom inspekcije zaštite okoliša i prirode u 2015. godini, čak 88 gradova nema potreban broj reciklažnih dvorišta, od čega 77 gradova nema niti jedno reciklažno dvorište, Odbor poziva jedinice lokalne samouprave i Grad Zagreb, koji je dužan osigurati funkcioniranje barem jednog reciklažnog dvorišta u svakoj gradskoj četvrti, da među prioritete u programima izgradnje komunalne infrastrukture uvrste izgradnju reciklažnih dvorišta.

5. Odbor naglašava da je provedeni inspekcijski nadzor inspekcije zaštite okoliša proveden tijekom 2015. pokazao da od 128 gradova čak 79 gradova nije osiguralo spremnike na javnim površinama za odvojeno prikupljanje problematičnog otpada, 69 gradova nije osiguralo spremnike za biorazgradivi otpad, 7 gradova nije osiguralo spremnike za papir, 33 grada nisu osigurala spremnike za metal, 13 gradova nije osiguralo spremnike za staklo, 7 gradova nije osiguralo spremnike za plastiku, 41 grad nije osigurao spremnike za tekstil te 7 gradova nije osiguralo prikupljanje glomaznog (komunalnog) otpada. Odbor stoga poziva jedinice lokalne samouprave i Grad Zagreb da na svojem području u svrhu uspostave cjelovitog sustava odvojenog skupljanja otpada osiguraju postavljanje odgovarajućeg broja i vrste spremnika za odvojeno sakupljanje komunalnog otpada.

6. Odbor naglašava da su količine odloženog biorazgradivog otpada u Republici Hrvatskoj 2015. godini iznosile 841.159 tona, što je znatno iznad ciljane količine od 378.088 tona do 31. prosinca 2016. godine propisane člankom 24. Zakona o održivom gospodarenju otpadom („NN“, br. 94/2013.). Odbor stoga ističe važnost smanjivanja količine biorazgradivog komunalnog otpada koji se odlaže na odlagališta te potrebu usmjeravanja aktivnosti jedinica lokalne samouprave i posebice Grada Zagreba na odvojeno prikupljanje biorazgradivog otpada te izgradnju kompostana.

7. Odbor poziva jedinice lokalne samouprave i Grad Zagreb da u što kraćem roku osiguraju da davatelji javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada na njihovom području korisnicima javne usluge obračunavaju cijenu razmjerno količini predanog otpada u obračunskom razdoblju, pri čemu je kriterij količine otpada u obračunskom razdoblju masa predanog otpada ili volumen spremnika otpada i broj pražnjenja spremnika. Odbor posebice poziva Grad Zagreb da u cilju uspostave pravednog sustava naplate definira manji broj odvoza tjedno miješanog komunalnog otpada za sve korisnike usluge.

8. Odbor poziva Grad Zagreb da u što kraćem roku donese Plan gospodarenja otpadom.

9. Odbor ističe važnost provođenja inspekcijskih nadzora prikupljanja i razvrstavanja otpada na razini jedinica lokalne samouprave. Imajući u vidu da je kontrola provedbe naređenih mjera u provedenim inspekcijskim nadzorima od strane Ministarstva zaštite okoliša i prirode pokazala da jedinice lokalne samouprave navedene nisu u cijelosti provele, Odbor poziva jedinice lokalne samouprave da pravovremeno izvršavaju naređene mjere.

10. Odbor poziva jedinice lokalne samouprave i Grad Zagreb kao i davatelje javne usluge prikupljanja komunalnog otpada da sukladno odredbama Zakona o održivom gospodarenju otpadom Hrvatskoj agenciji za okoliš i prirodu pravovremeno dostavljaju izvješća i akte u svezi pružanja javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog komunalnog otpada, odnosno Programa gradnje građevina za gospodarenje komunalnim otpadom.

11. Odbor ističe da su pouzdani i cjeloviti statistički podaci o gospodarenju otpadom od presudne važnosti za donošenje pravovremenih i kvalitetnih odluka. Stoga poziva Hrvatsku agenciju za okoliš i prirodu da izvrši procjenu postojeće metodologije prikupljanja podataka te izvora podataka kako bi se osigurala pouzdanost  podataka o sustavu gospodarenja otpadom na lokalnoj razini, državnoj razini kao i usporedivost prikupljenih podataka sa statističkim podacima država članica Europske unije. 

12. Odbor ističe važnost edukacije stanovništva o obvezi odvojenog prikupljanja komunalnog otpada. Odbor stoga poziva Ministarstvo zaštite okoliša i prirode i jedinice lokalne samouprave da se aktivnije uključe u provođenje izobrazno-informativnih aktivnosti stanovništva na svom području u cilju promicanja odvojenog prikupljanja komunalnog otpada te pravilnog postupanja s otpadom.

13. Odbor poziva Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost na nastavak aktivnosti sufinanciranja jedinicama lokalne samouprave nabave komunalne opreme i opreme za nadogradnju sustava prikupljanja otpada u pogledu obračuna komunalne usluge odvoza otpada prema volumenu ili masi, nabave komunalnih vozila i mobilnih reciklažnih dvorišta, izgradnje reciklažnih dvorišta te provođenja projekta edukacije stanovništva.

14. Odbor naglašava da je u definiranju koncepta gospodarenja otpadom nužno voditi računa da se Republika Hrvatska u procesu pregovaranja obvezala do 31. prosinca 2018. godine uspostaviti integrirani sustav gospodarenja otpadom, uključujući izgradnju svih centara za gospodarenje otpadom. Odbor ističe da je iz EU sredstava sufinancirana izgradnja postojećih centara za gospodarenje otpadom te da je s ciljem realizacije projekata izgradnje centara uz sufinanciranje sredstvima EU poduzet niz aktivnosti na državnoj razini i razini jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, što centre čini sastavnim dijelom koncepta gospodarenja otpadom u Republici Hrvatskoj.
 
15. Odbor poziva Vladu Republike Hrvatske da u što kraćem roku donese Plan gospodarenja otpadom Republike Hrvatske, čiji je sastavni dio Plan sprječavanja nastanka otpada. Odbor ujedno poziva Ministarstvo zaštite okoliša i prirode da ubrza aktivnosti na izradi navedenog Plana.

16. Odbor poziva Vladu Republike Hrvatske da u što kraćem roku donese Uredbu o komunalnom otpadu kojom će, sukladno odredbama Zakona o održivom gospodarenju otpadom, regulirati način gospodarenja komunalnim otpadom u vezi obveza jedinica lokalne samouprave, granične količine miješanog komunalnog otpada za određena razdoblja i način obračuna poticajne naknade za smanjenje količine miješanog komunalnog otpada. Odbor naglašava značaj jasnog definiranja primjene načela „onečišćivač plaća“ te  sustava odvojenog prikupljanja otpada „od vrata do vrata“.

17. Odbor poziva nadležna tijela da o realizaciji te aktivnostima vezanim uz realizaciju ovih Zaključaka izvijeste Odbor najkasnije do 31. kolovoza 2016. godine.

18. Ovi Zaključci dostavit će se svim sudionicima tematske rasprave.

 
PREDSJEDNIK ODBORA
Gordan Maras