Odbor za zdravstvo i socijalnu skrb na 47. sjednici Odbora, održanoj 4. studenoga 2010. godine, raspravio je Konačni prijedlog zakona o humanitarnoj pomoći, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 14. listopada 2010. godine.
Odbor je Zakon raspravio kao matično radno tijelo, sukladno članku 76a. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno obrazloženje podnio je predstavnik predlagatelja.
Donošenjem ovog Zakona definiraju se organizacije koje se primarno bave prikupljanjem i pružanjem humanitarne pomoći, različiti oblici humanitarne pomoći i ciljne skupine u skladu s postojećim potrebama u društvu na području prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći. Nadalje, uvode se i odredbe o organiziranju humanitarnih akcija, a umjesto pojma humanitarnih organizacija uvodi se pojam pravnih osoba koje su pribavile rješenje za prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći.
Zakonski prijedlog omogućuje prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći registriranim, domaćim i stranim neprofitnim pravnim osobama, odnosno pravnim osobama upisanim u odgovarajući upisnik u Republici Hrvatskoj.
Uvažavajući sve primjedbe, prijedloge i mišljenja iznesena u raspravi u prvom čitanju Prijedloga zakona, dopunjena je odredba kojom se na način da se humanitarna pomoć pruža svim žrtvama i socijalno osjetljivim skupinama neovisno o rasi, boji kože, spolu, jeziku, vjeri, političkom ili drugom uvjerenju, nacionalnom ili socijalnom podrijetlu, dobi, invaliditetu ili drugim osobinama.
Kao priznanje za iznimna postignuća i doprinos razvoju i unapređenju humanitarnog rada u Republici Hrvatskoj utvrđuje se državna nagrada za humanitarni rad koju dodjeljuje Republika Hrvatska kao nagradu za životno djelo, kao i godišnja nagrada, te uvjeti i način dodjele. Podržan je također prijedlog da se povećaju kazne za prekršaje počinjene povredama odredbi ovoga Zakona.
Nakon opširne rasprave članovi Odbora su jednoglasno odlučili predložiti Hrvatskom saboru na usvajanje
ZAKON O HUMANITARNOJ POMOĆI
uz sljedeće amandmane
Amandman I.
U članku 3. stavku 4. iza riječi:“neprofitnih“ dodaju se riječi:“pravnih osoba kojima prikupljanje humanitarne pomoći nije djelatnost“.
Obrazloženje
Odredbom članka 3. stavka 4. treba jasnije propisati da se uvjeti organiziranja humanitarnih akcija odnose samo na neprofitne pravne osobe kojima prikupljanje humanitarne pomoći nije djelatnost, a što iz sadašnje odredbe nije jasno.
Amandman II.
U članku 5. stavku 2. točka 4. mijenja se i glasi:
„uvjerenje, ne starije od tri mjeseca, da se protiv odgovorne osobe u pravnoj osobi ne vodi kazneni postupak.“
U članku 5. iza stavka 4. dodaje se stavak 5., koji glasi:
„Nadležni ured obvezan je po službenoj dužnosti pribaviti dokaz da odgovornoj osobi podnositelju zahtjeva nije izrečena sigurnosna mjera zabrane obavljanja zvanja, djelatnosti ili dužnosti.“
Obrazloženje
Potrebno je uskladiti prijedlog Zakona s odredbama članka 86. Kaznenog zakona.
Amandman III.
U članku 7. stavku 4. tekst iza riječi: »uvjerenje» briše se, te se dodaje novi tekst koji glasi: „,ne starije od tri mjeseca, da se protiv fizičke osobe, odnosno odgovorne osobe u pravnoj osobi ne vodi kazneni postupak.“
U članku 7. iza stavka 4. Dodaje se novi stavak 5., koji glasi:
„Nadležni ured obvezan je po službenoj dužnosti pribaviti dokaz da odgovornoj osobi podnositelju zahtjeva nije izrečena sigurnosna mjera zabrane obavljanja zvanja, djelatnosti ili dužnosti.“
Dosadašnji stavci 5., 6. i 7. postaju stavci 6., 7. i 8.
Obrazloženje
Potrebno je uskladiti prijedlog Zakona s odredbama članka 86. Kaznenog zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio prof. dr. sc. Andriju Hebranga, dr. med., predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Prof.dr.sc. Andrija Hebrang, dr.med.