Odbor za turizam

Izvješće Odbora za turizam o Prijedlogu zakona o porezu na dodanu vrijednost, prvo čitanje, P. Z. E. br. 312

Odbor za turizam Hrvatskoga sabora na 16. sjednici održanoj 10. travnja 2013. godine razmotrio je Prijedlog zakona o porezu na dodanu vrijednost (prvo čitanje), koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. ožujka 2013. godine.

Odbor za turizam raspravio je predmetni prijedlog zakona na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao zainteresirano radno tijelo.

Na sjednici su, pored članica i članova Odbora sudjelovali i predstavnici Ministarstva financija- Porezna uprave, Ministarstva turizma, Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske obrtničke komore i Udruge hrvatskih putničkih agencija.

Predstavnica predlagatelja gđa Nada Čavlović Smiljanec, pomoćnica ministra financija i ravnateljica Porezne uprave uvodno je naglasila da se predloženim Prijedlogom zakona vrši potpuno usklađivanje s odredbama Direktive Vijeća 2006/112/Ez i ostalim Direktivama vezanim uz oporezivanje dodane vrijednosti. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju, postajemo dio EU tržišta , što za sobom povlači i usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije. Obzirom da je postojeći Zakon do sada pretrpio niz izmjena i dopuna i da je opseg aktualnih promjena veći, pristupilo se izradi novoga zakona. Predlagateljica je ukratko navela osnovna pitanja koja bi se trebala urediti predloženim Zakonom, pa je između ostaloga navela da se predlaže:

- uključivanje slobodnih zona u područje Republike Hrvatske u fiskalnom smislu;
- ukidanje oslobođenja od plaćanja poreza na dodanu vrijednost pri uvozu osobnih automobila i opreme za obavljanja gospodarske djelatnosti za hrvatske branitelje, te za uvoz dobara koje vjerske zajednice primaju od vjerskih zajednica i drugih stranih pravnih i fizičkih osoba, a služe im za obavljanje vjerskih poslova;
- ukida se oslobođenje od plaćanja poreza na dodanu vrijednost za samostalne umjetnike;
- od 1. siječnja 2015. godine građevinsko zemljište postaje predmet oporezivanja porezom na dodanu vrijednost kada ga isporučuje porezni obveznik;
- oslobođenje od poreza na dodanu vrijednost za nabavu goriva za brodove koji plove na otvorenom moru;
- snižena i opća stopa poreza na dodanu vrijednost;
- propisivanje odredbi o registriranju u sustav poreza na dodanu vrijednost i izdavanju PDV identifikacijskog broja;
- odredbe o računu, čuvanju dokumentacije, razdoblju oporezivanja i obvezi podnošenja prijave PDV-a, Zbirne prijave za isporuke na Zajedničkom tržištu i Prijave za stjecanje iz druge države članice Europske unije;
- odredbe o posebnim postupcima oporezivanja za male porezne obveznike, putničke agencije, rabljena dobra, umjetnička djela, antikne ili kolekcionarske predmete, investicijsko zlato i elektronički obavljene usluge koje obavljaju porezni obveznici sa sjedištem izvan Europske unije osobama koje nisu porezni obveznici.

Predstavnica predlagatelja izvijestila je Odbor, da su u pripremi Prijedloga zakona, predstavnici Ministarstva financija surađivali s predstavnicima brojnih drugih ministarstava kao i komora te da su zaprimili i veći broj komentara i primjedbi u raspravi sa zainteresiranom javnošću. Neki od tih prijedloga još su uvijek na razmatranju i svakako će biti predmet posebne pozornosti i u drugome čitanju kako bi se u pripremi konačnoga prijedloga zakona postigla viša razina suglasnosti oko pitanja koja se još uvijek mogu smatrati otvorenima.

U daljnjem tijeku rasprave predstavnici Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske obrtničke komore i Udruge hrvatskih turističkih agencija iznijeli su slijedeće primjedbe:

1. Predlaže se razmatranje mogućnosti uvođenja snižene stope PDV-a od 10% za djelatnost prijevoza putnika i prtljage (čl. 38. stavak 3.).
U prilogu III Direktive 2006/112/EC navodi se da nacionalna zakonodavstva mogu propisati jednu od dvije snižene stope PDV-a na prijevoz putnika i prtljage. Ovu mogućnost iskoristile su gotovo sve zemlje Europske unije na Sredozemlju; Cipar propisuje stopu od 8%, Grčka 13%, Španjolska 8%, Francuska 5,5%, Italija 10% itd. Mali brodari će vrlo teško uz postojeće uvjete konkurirati svojom ponudom drugim državama u okruženju.
2. Pitanje potrebe snižavanja predložene stope PDV-a na ulaznice za koncerte kada ih organiziraju komercijalni organizatori. Održavanje koncerata važna je ponuda u Hrvatskoj u pred- i post-sezoni, odnosno jedan od načina produženja turističke sezone, stoga se smatra potrebnim razmotriti mogućnost diferencirane stope PDV-a na ulaznice za koncerte.
3. Predlaže se primjena snižene stope PDV-a na tradicijske i umjetničke obrte.
Tradicijski i umjetnički obrti najbolji su pokazatelji dugovječnosti i tradicije jednoga naroda, a i od izuzetnog su nacionalnog značenja. Potrebno je razmisliti da se, ne samo kroz poticaje koje lokalne zajednice daju tradicijskih i umjetničkim obrtima, nego i kroz sniženu stopu PDV-a putem tradicijskih i umjetničkih obrta potakne na samozapošljavanje. Na primjer, prijevoz turista malim tradicijskim brodovima izrađenim u Hrvatskoj, predstavlja svojevrsni brand hrvatskog turizma i trebalo bi iznaći načine kako bi se tradicijski i umjetnički obrti oporezivali sniženom stopom.
4. Predloženo je također da se razmotri i pitanje chartera (smještaja na plovilima), odnosno da li će se usluge iznajmljivanja smještajnih kapaciteta na plovilima obračunavati kao i do sada sniženom stopom PDV-a od 10%, s obzirom da RH charter djelatnost smatra pružanjem usluga smještaja ili će se usluga chartera oporezivati punom stopom od 25%. Postoje podaci da Grčka i Italija primjenjuju niže stope na usluge chartera, međutim, s obzirom da je izuzetno teško doći do informacija na koji način su nama konkurentske zemlje riješile to pitanje zamoljeni su predstavnici Porezne uprave da razmotre mogućnosti primjene snižene stope za charter.
5. Predloženo je da se razmotri da se u okviru članka 61. ograničavanja prava na odbitak pretporeza razmotri mogućnost odbijanja pretporeza i u slučajevima prijevoza turista i prtljage osobnim vozilima uz posredovanja usluga turističkih agencija. Pri tome je naglašeno da se predloženi model nikako ne odnosi na usluge rent-a-car-a.

Odboru za turizam upućene su predstavke Udruge turističkih i putničkih agencija Crikveničko-vinodolske rivijere i turističkih agencija otoka Krka kojima je zatražena mogućnost razmatranja i uvođenja diferencirane stope PDV-a na usluge turističkih agencija. Međutim, obzirom da je analiza pokazala da se niti u jednoj od država članica Europske unije ne može primijeniti snižena stopa PDV-a na poslovanje turističkih agencija, a sve sukladno odredbama Aneksa III Direktive Vijeća 2006/112/Ez, primjena niže stope ni u Hrvatskoj na ovu vrstu usluga nije moguća.

U raspravi je ukazano također i na izuzetno važan problem udjela privatnog smještaja u ukupnim smještajnim kapacitetima Republike Hrvatske. Imajući u vidu da privatni smještaj prema dostupnim podacima čini 48% smještajnog kapaciteta, čija se većina predstavnika (pružatelja smještaja) nalazi izvan sustava PDV-a ukazano je da je potrebno razmotriti način na koji bi se stimuliralo iznajmljivače privatnog smještaja da uđu u sustav PDV-a kao obrtnici ili poduzetnici, čime bi se smanjio prostor sive ekonomije, porezne evazije, a i riješio bi se mogućnošću obračuna pretporeza posredno i spomenuti problem obračuna PDV-a za turističke agencije.

Na kraju sjednice predsjedavajući je zamolio predstavnike Porezne uprave da razmotre sve iznesene prijedloge kako bi djelatnosti turističkog sektora i dalje bile konkurentne i uspješno se nosile sa svim izazovima turističkog tržišta.

Na temelju provedene rasprave Odbor za turizam Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (5 glasova „za“ i 2 „suzdržana“) predložiti Hrvatskom saboru slijedeće

ZAKLJUČKE

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o porezu na dodanu vrijednost
2. Sve primjedbe prijedlozi i mišljenja, izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za svojega izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio g. Gorana Beusa Richembergha, predsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK
Goran Beus Richembergh