Odbor za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo

Izvješće Odbora za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima, P.Z. br. 585

16.11.2023.


Odbor za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo Hrvatskoga sabora na 44. sjednici održanoj 16. studenoga 2023. godine, raspravljao je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima, P.Z.br.585, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 9. studenoga 2023. godine. 

Odbor je navedeni akt raspravio sukladno članku 83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Odbor je sukladno članku 247. Poslovnika Hrvatskoga sabora proveo objedinjenu raspravu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima, P.Z. br. 585 s Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o dobrovoljnim mirovinskim fondovima, P.Z.E. br. 586, Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskim osiguravajućim društvima, P.Z.E. br. 587 i Prijedlogom zakona o izmjeni Zakona o dodatku na mirovine ostvarene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, P.Z. br. 588.   

Predstavnik predlagatelja je istaknuo kako se predloženim izmjenama Zakona unaprjeđuje  obvezni sustav mirovinskog osiguranja na temelju individualne kapitalizirane štednje. Predlažu se izmjene vezane uz daljnje jačanje upravljanja rizicima, preispitivanje ograničenja ulaganja (prema kategoriji imovine, izloženosti prema izdavatelju odnosno izdanju i dr.) te davanje mogućnosti mirovinskim fondovima da ulažu u nove vrste imovine koje nose veći prinos (nekretnine, hipotekarne pokrivene obveznice) uz kontrolirani rizik, kao i uključivanje obveznih mirovinskih fondova u koncept održivog poslovanja. 

Kako bi se poticalo daljnje jačanje financijske pismenosti članova fonda, predlaže se omogućavanje promjene kategorije obveznog mirovinskog fonda unutar istog mirovinskog društva ili prijelaz u drugo mirovinsko društvo jednom godišnje, bilo kada tijekom godine, a ne samo u mjesecu u kojem je osiguranik rođen. U slučaju promjene kategorije fonda ne naplaćuje se izlazna naknada. 
U raspravi su članovi Odbora podržali predložena rješenja vezana za paket zakona o kapitaliziranom mirovinskom sustavu kojima će se unaprijediti mirovinski sustav, povećati iznosi mirovina i koji će u konačnici utjecati na kvalitetnije mirovinske prihode svih budućih umirovljenika, kao i poticanje veće aktivnosti obveznih mirovinskih fondova i ulaganje u gospodarstvo.
Pohvaljeno je usklađivanje predloženih zakona i jačanje II. stupa mirovinskoga osiguranja, administrativno rasterećenje kroz ukidanje i smanjenje naknada obveznih i dobrovoljnih mirovinskih fondova i mirovinskih osiguravajućih društava, kao i omogućavanje i pojednostavljivanje promjene kategorije obveznog mirovinskog fonda bilo kada tijekom godine. 
Nadalje, istaknuto je kako je prijedlog za izjednačavanjem dodatka na mirovinu iz I. stupa u visini od 27% umjesto dosadašnjih 20,25% puno pravičnije rješenje i to je mjera koja će obuhvatiti i sadašnje, ali i buduće umirovljenike.
U raspravi je izraženo mišljenje kako bi smanjivanje upravljačkih naknada jednim dijelom malim fondovima mogao predstavljati problem, budući da i dalje imaju velike administrativne troškove poslovanja, pa bi im ovim izmjenama povratna imovina mogla biti u značajnom padu (cca 10%). Također, referirajući se na poticanje jačanja financijske pismenosti građana te omogućavanje članu fonda da prije nego što ga se automatski rasporedi u kategoriju C pet godina prije dana umirovljenja, izričito zatraži da ostane u kategoriji B, predloženo je predstavniku predlagatelja da se razmisli i o mogućnosti povratka člana fonda iz kategorije C u kategoriju B. 
Vezano za predloženu izmjenu u svezi mogućnosti jednokratne isplate korisnicima starosne i prijevremene starosne osnovne mirovine u visini od 20% ukupno kapitaliziranih sredstava u drugom stupu umjesto dosadašnjih 15% izraženo je mišljenje kako bi trebalo razmisliti o nekom drugom, boljem kriteriju, umjesto kriterija vezanog za najnižu mirovinu. 
Nadalje, uočena je nomotehnička pogreška u članku 40. Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama zakona o mirovinskim osiguravajućim društvima, P.Z.E.br. 587, kojim se mijenja članak 88. stavak 4. važećeg Zakona, a gdje bi umjesto riječi  - isplata trebalo pisati – pripis.  

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (7 „za“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeće zaključke; 

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima, P.Z. br. 585

2. Sukladno članku 247. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donijeti odluku o provedbi objedinjene rasprave o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim mirovinskim  fondovima, prvo čitanje, P.Z. br. 585, Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o dobrovoljnim mirovinskim fondovima, prvo čitanje, P.Z.E. br. 586, Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskim osiguravajućim društvima, prvo čitanje, P.Z.E. br. 587 i Prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o dodatku na mirovine ostvarene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, prvo čitanje, P.Z. br. 588

 

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Željka Pavića, predsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA

Željko Pavić