Odbor za rad i socijalno partnerstvo

Izvješće Odbora za rad i socijalno partnerstvo s rasprave o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju, P. Z. br. 596

Odbor za rad i socijalno partnerstvo Hrvatskoga sabora na 46. sjednici održanoj 20.listopada 2010. godine, raspravljao je o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora, dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 06.listopada 2010. godine.

Odbor je navedeni akt raspravio sukladno čl.75. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja obrazložio je osnovne razlike između predloženih rješenja Konačnog prijedloga Zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju.

Promjene se odnose na izjednačavanje uvjeta za ostvarivanje prava na starosnu mirovinu i prijevremenu starosnu mirovinu za žene u odnosu na muškarce, uvažavajući prijedlog socijalnih partnera predlažu se uvjeti (određena starosna dob i mirovinski staž) usklađuju po 3 mjeseca u svakoj kalendarskoj godini. Tako će muškarci i žene od 1. siječnja 2030. starosnu mirovinu i prijevremenu starosnu mirovinu ostvarivati pod jednakim uvjetima starosne dobi i mirovinskog staža.

Nadalje, s obzirom na važnost koje smanjenje prijevremene starosne mirovine ima za materijalnu i socijalnu sigurnost korisnika, polazni faktor za određivanje te mirovine utvrđivao bi se ubuduće, ne samo u odnosu na godine života, nego i na navršeni mirovinski staž osiguranika, a u rasponu od 0,34% do 0,15% po mjesecu ranijeg ostvarivanja prava na mirovinu (ukupno najviše 20,4% do 9% za pet godina).

Također, u prijelaznom razdoblju do konca 2029. godine, za žene će se postupno pooštravati uvjeti mirovinskog staža pod kojima će ostvarivati pravo na prijevremenu starosnu mirovinu, što će na odgovarajući način biti primijenjeno pri utvrđivanju polaznog faktora.

Predlaže se da polazni faktor za povećanje starosne mirovine kod osiguranika, koji prvi put ostvaruju pravo na mirovinu po ispunjavanju uvjeta starosne dobi iznosi 0,15% po mjesecu (ukupno najviše do 9% za pet godina). Jednako, kao i u prethodnim slučajevima, u prijelaznom razdoblju do konca 2029. godine ženama će se polazni faktor utvrđivati u odnosu na uvjete starosne dobi koji će važiti u odnosnoj kalendarskoj godini prijelaznoga razdoblja.

Nadalje, predloženo je da se dosadašnjim osiguranicima – poljoprivrednicima omogući da na vlastiti zahtjev istupe iz toga osiguranja, ako to žele i ako neće biti u sustavu obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava.

Istaknuto je da će primjena predloženog zakona rezultirati usporavanjem priliva novih korisnika mirovine i usporavanjem rasta rashoda za mirovine i mirovinska primanja u srednjoročnom razdoblju, a osobito dugoročno, jer će se osiguranici duže zadržavati u svijetu rada i ostvarivati pravo na mirovinu u kasnijoj životnoj dobi, te će duže uplaćivati doprinose.

U raspravi su članovi Odbora pozitivnim ocijenili rješenja koja je predlagatelj prihvatio, a koja se odnose na duže vremensko razdoblje za izjednačavanje dobi za stjecanje prava na prijevremenu starosnu mirovinu uz vrednovanje mirovinskog staža.

Iznijeto je mišljenje po kojemu se i uz ovakve pozitivne pomake, ipak čini dodatna penalizacija kod određivanja polaznog faktora za određivanje prijevremene starosne mirovine.

U raspravi je predlagatelj pojasnio odredbu čl.7. Ovoga Zakona, a koja se odnosi na jednostavniji i povoljniji način utvrđivanja staža osiguranja na temelju plaćenih doprinosa za mirovinsko osiguranje koje bi pravilnikom utvrdio ministar nadležan za mirovinsko osiguranje, uz prethodnu suglasnost ministra financija.

U raspravi je iznijeto mišljenje po kojemu su žene u Republici Hrvatskoj diskriminirane na tržištu rada, da je po Zakonu o ravnopravnosti spolova dopuštena pozitivna diskriminacija, te da nije niti potrebno izjednačavati uvjete za stjecanje mirovine za žene i muškarce.

U raspravi je dio članova Odbora predložio amandman na članak 32, na način da ovaj Zakon stupi na snagu „umjesto osmog dana od dana objave u Narodnim novinama,“ da stupi na snagu 1.1.2011.godine.“

Predloženi amandman nije prihvaćen.

U raspravi je naglašeno da je ovaj Zakon plod kompromisa socijalnih partnera,te da su u značajnoj mjeri prihvaćeni prijedlozi i sugestije kako socijalnih partnera, tako i prijedlozi iznijeti u raspravi na sjednici Hrvatskoga sabora i njegovih radnih tijela.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova ” 6 za ” i ”1 protiv” odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese

ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio predsjednika Odbora, Borisa Kunsta.

PREDSJEDNIK ODBORA

Boris Kunst