Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo

Izvješće Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo o Prijedlogu zakona o državnoj potpori poljoprivredi i ruralnom razvoju, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. br. 369

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora raspravio je, na 18. sjednici održanoj 23. lipnja 2009. godine, Prijedlog zakona o državnoj potpori poljoprivredi i ruralnom razvoju, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 8. lipnja 2009. godine uz prijedlog da se sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.   

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo.

Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da je glavni cilj donošenja novoga Zakona o državnoj potpori poljoprivredi i ruralnom razvoju prilagodba domaćeg sustava potpore potporama u sklopu Zajedničke poljoprivredne politike EU. Predloženim Zakonom uređuju se državne potpore poljoprivredi u obliku izravnih plaćanja poljoprivrednim gospodarstvima te potpora za mjere ruralnog razvoja. U dijelu Zakona koji se odnosi na ruralni razvoj stvara se pravni temelj za donošenje Nacionalnog programa ruralnog razvoja, definirane su mjere za očuvanje i poboljšanje okoliša i krajobraza, uređeno donošenje Poljoprivredno-okolišnog programa. Značajnu novinu predstavlja uspostava sustava za identifikaciju zemljišnih parcela tj. ARKOD sustava do čije će uspostave referentna čestica za ostvarivanje prava na izravna plaćanja biti katastarska čestica.

U raspravi na Odboru podržano je donošenje ovoga Zakona te ukazano na važnost provedbe kontrole zahtjeva za izravna plaćanja na terenu. Zatražena su dodatna pojašnjenja o parametrima temeljem kojih je u članku 16. stavku 3. određen postotak godišnjeg obuhvata kontrole na terenu od najmanje 5% svih korisnika koji su podnijeli zahtjev za izravna plaćanja te o mogućnostima da se navedeni postotak obuhvata poveća. Od strane predstavnika predlagatelja istaknuto je da je navedeni obuhvat dostatan u uvjetima provedbe dobre procjene rizika te uvođenja evidencije uporabe poljoprivrednog zemljišta u digitalnom grafičkom obliku (ARKOD sustava).

Raspravljano je i o pozitivnim učincima u članku 19. definiranog uvjeta za podnošenje zahtjeva za izravna plaćanja kod obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava. Naglašene su prednosti uključivanja obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava u sustav poreza na dohodak posebno sa stajališta smanjenja porezne evazije. 

Zatraženo je detaljnije pojašnjenje uporabe termina „posjednik“ sa stajališta ostvarenja prava na izravna plaćanja. Izraženo je stajalište kako uvjet za ostvarenje prava na izravna plaćanja treba biti obavljanje poljoprivredne djelatnosti, a ne vlasništvo ili posjed zemljišta ili stoke. U tom kontekstu predstavnik predlagatelja ukazao je na članak 3. stavak 1. kojim je definirano da su korisnici izravnih plaćanja poljoprivredna gospodarstva upisana u Upisnik poljoprivrednih gospodarstava sukladno Zakonu o poljoprivredi koja obavljaju poljoprivrednu aktivnost. 

Predloženo je da predlagatelj nomotehnički doradi stavak 8. u članku 56.

Tijekom rasprave istaknuta je važnost poticanja proizvodnje ljekovitog bilja te je predloženo da se razmotri povećanje i za deset puta pripadajućih jediničnih iznosa predloženih u Dodatku 1. za ljekovito bilje. Izraženo je stajalište da je riječ o kulturama čije bi značajnije poticanje moglo imati učinke na proširenje poljoprivredne proizvodnje na otocima koja je danas bazirana na uglavnom dvije kulture (masline i vinova loza) te stvaranje izvoznog hrvatskog brenda.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O DRŽAVNOJ POTPORI POLJOPRIVREDI I RURALNOM RAZVOJU  

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Jerka Rošina, predsjednika Odbora. 

PREDSJEDNIK ODBORA

Jerko Rošin